تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/08/08 - 11:15
کد خبر: 374527

کاخ توپکاپی

معنای لغوی “توپکاپی” در زبان ترکی “دروازه توپ ها” است. علت نام گذاری این بنا به توپکاپی این است که در خارج دروازه قصر توپ هایی قرار گرفته بودند. لازم به ذکر است که از این توپ ها برای فتح این شهر استفاده می کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در نزدیکی تنگه ی بسفر کاخ توپکاپی قرار دارد کهتوانسته بزرگترین وقایع تاریخ عثمانی را در خود ثبت کند.این کاخ در حدود 100 سال پیش خانه سلاطین عثمانی بوده است. در حال حاضر قصر توپکاپی تبدیل به موزه شده است.این کاخ کهن در قسمت مرکز شهر قرار گرفته و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی همچون مسجد سلیمانیه و مسجد آبی هم در حوالی تنگه بسفر قرار دارند.

کاخ توپکاپی

چه کسی این کاخ را بنا کرد؟
سلطان محمد دوم در میانه سال های هزار و چهارصد و شصت و شش تا هزار و چهارصد و هفتاد و هشت فرمان ساختن این قصر زیبا را در شهر استانبول داد. او بعد از اینکه در سال هزار و چهارصد و پنجاه و سه  شهر را تحت تصرف خود درآورد برای زندگی و حکمرانی به دنبال مکانی جدید بود. کاخ توپکاپی را  بر روی ویرانه های باستانی امپراطوری بیزانس ساختند.عثمانی ها به این دلیل این کاخ را بر روی ویرانه های امپراطوری بیزانس ساختند زیرا می خواستند قدرتشان را به رخ همگان بکشند و فقط صرفا یک اپراطوری جدید نباشند.

از آنجایی که هر سلطان سلیقه متفاوتی داشت در طول زمان بخش هایی را به این کاخ اضافه می کرد. در سال هزار و چهارصد و هفتاد و دو ساخت عمارت جینیلی تمام شد که محل اصلی اقامت سلاطین عثمانی در اواخر قرن پانزدهم گردید.

چرا این نام را براین بنا نهاده اند؟
معنای لغوی “توپکاپی” در زبان ترکی “دروازه توپ ها” است. علت نام گذاری این بنا به توپکاپی این است که در خارج دروازه قصر توپ هایی قرار گرفته بودند. لازم به ذکر است که از این توپ ها برای فتح این شهر استفاده می کردند.

ویژگی های کاخ توپکاپی چیست؟
کاخ توپکاپی بزرگترین کاخ جهان است زیرا دیوارهایی به طول5 کیلومتر در ساسر کاخ قرار دارند به همین دلیل این کاخبه عنوان میراث جهانی محافظت می شود. از دیگر ویژگی های جالب این کاخ این است که شما می توانید شهری را در دل شهر دیگری بیابید. جالب است بدانید که این بنا به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده است ولی این امر به هیچ عنوان سبب کم شدن بازدیدکنندگانی که از این بنا دیدن می کنند نشده است.

کاخ همچنان در قلب شهر و در نزدیکی مساجد بزرگی مانند سلیمانیه و مسجد آبی در حوالی بسفر قرار دارد. بسیاری از خانه های چوبی اطراف کاخ توپکاپی از بین رفته اند یا خانه های جدیدتری جایگزین آنها شده اند. اما ساختمان اصلی کاخ هنوز پابرجاست.

نخست ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در این قصر زندگی می کردند ولی در طی سالها شمار افراد به ۵۰۰۰ نفر رسید. این کاخ دارای سه بخش اصلی است: کاخ ییلدیز، کاخ قدیمی و کاخجدید و منظور از توپکاپی همان قصر جدید است.

وقتی این شهر تازه فتح شده بود اولین ساختمانی که در این قصر ساخته شد کاخ قدیمی بود؛ ولی در این کاخ به سال هزار و پانصد و بیست و چهار آتش سوزی به راه افتاد و همین امر سبب آسیب دیدگی بسیار شدید این کاخ شد به همین علت بیشتر افرادی که در آن سکونت داشتند منزل خود را به کاخ جدید منتقل کردند.

سلطان محمد دوم دستور داد تا کاخ جدید را به شکلی فاخرتر بسازند، که منظره  آن به ساختمان های دولتی، حمام ها، اماکن خوش گذرانی، کارگاه ها، آشپزخانه ها و اقامت گاه های مسکونی مشرف بود. سلطان محمد دوم همه زندگی شخصی و سیاسی خودش را در این منطقه گذرانده بود.

سلطان محمد دوم دراین کاخ کارهای سیاسی همچون تشکیل جلسه با مشاورانش را انجام می داد.او کارهای دیگری نیز در این کاخ از جمله جشن ها و ضیافت هایی برای سربازانش که در جنگ ها به پیروزی می رسیدند برپا می کرد. به مرور زمان این کاخ را به محل زندگی خانوادگی اش تبدیل کرد.

در قرن هجدهم، کاخی جدید در شهر بشیکتاش که دراستانبول است ساخته شد. سلطان سلیم سوم که بین سال های هزار و هفتصد و هشتاد و نه  تا هزار و هشتصد و هفت حکومت می کرد این مکان را به قصر تابستانی خود تبدیل کرد.از دیگر پادشاهانی که بیشتر عمر خود را در این کاخ سپری کردند، می توان به سلطان محمود دوماشاره کرد. این پادشاه به علت تنفر از شلوغی در کاخ توپکاپی اقامت می کرد. سلطان محمود کاخ ییلدیز رادر واقع یک آبادی می دانست که می تواند بدون خروج از پایتخت در آنجا به استراحت بپردازد؛ اما سلطان عبدالحمید دوم کل دربار خود را به این مکان منتقل کرد.همسرانو فرزندان سلطانعبدالحمید دوم نیز در حرم اقامت داشتند. در حقیقت حرم خانه آن ها محسوب می شد و پسران سلطان تا زمانی که به سن شانزده سالگی برسند در حرم زندگی می کردند. زنان  حرم عثمانی را به بهترین شکل آموزش می دادند تا برای قصر کمک های مالی جمع کنند.این کاخ بعد از مسجد ایاصوفیه به عنوان پرگردشگرترین جاذبه کشور ترکیه محسوب می شود.

شما می توانید برای اجاره ملک در ترکیه، با مشاورین ما در شرکت مهاجرتی شایان تماس حاصل کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top