تاریخ انتشار: جمعه 1399/08/09 - 12:41
کد خبر: 374567

رشدسرانه مطالعه ایران در دوران کرونا

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مرتبط با کتاب‌های الکترونیکی گفت: در روز‌های کرونایی کشور طبق آخرین آمار ۳۰ ثانیه به میانگین زمان مطالعه ایرانی‌ها اضافه شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمدصدوقی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طاقچه گفت: این شرکت در سال ۹۲ با توسعه نسخه آزمایشی «طاقچه» و سپس رونمایی آن در سال ۹۳، از گروه اصلی خود جدا شد و کار خود را به طور مستقل شروع کرد.

صدوقی در مورد محصول این شرکت توضیح داد: محصول این شرکت یک فروشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی با نام طاقچه است که فایل کتاب‌های مختلف، روزنامه‌ها و مجلات را هم به صورت متنی و هم به صورت صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این فروشگاه از طریق سایت و اپلیکیشن به همین نام در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و قابل دانلود در سیستم‌های مبتنی بر اندروید، iOS و ویندوز است.

وی افزود: ما برای ارائه محتوای کتاب‌ها با ناشران بزرگ کشور و همچنین صاحبان آثار قرارداد‌هایی بسته‌ایم که تعداد این ناشران تا الان به هزار و ۲۰۰ عدد رسیده و از میان آن‌ها می‌توانم به نشر چشمه، امیرکبیر، سوره‌مهر و بسیاری از ناشران مطرح کشور اشاره کنم. البته کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف هستند که شامل کتاب‌های تخصصی پزشکی تا کتاب‌های کودک نیز می‌شود. طاقچه هم‌اکنون ۴۰ هزار عنوان کتاب و ۳۰ هزار مجله و روزنامه در گنجینه خود دارد.

وی وجه متمایز دیگر طاقچه را فرمت استاندارد آن دانست و گفت: ما از فرمت استانداردی برای ارائه کتاب‌ها به کاربران استفاده کرده‌ایم که epub (نشر الکترونیک) نام دارد و فرمتی است که در تمامی دستگاه‌ها از گوشی و تبلت گرفته تا لپ‌تاپ و در سایز‌های مختلف گوشی قابل خواندن است و با این فرمت کاربر می‌تواند سایز فونت و فاصله خطوط را تغییر دهد و همچنین محتوای مورد نظرش را هایلایت و یادداشت‌گذاری کند.

صدوقی افزود: برای ارتباط با ناشران و نظارت آن‌ها بر فروش، پنل مدیریتی ناشران توسعه پیدا کرد که ناشران می‌توانند از طریق آن گزارش فروش کتاب‌های خود و دیگر آمار‌های مرتبط را مشاهده کنند. اما چیزی که موجب شد این شرکت دانش‌بنیان شود، ریدر یا پلتفرم خوانشی است که برای فایل‌های epub توسعه دادیم و ePub Reader نام دارد. معمولا شرکت‌ها از ریدر‌های منبع‌باز یا اپن‌سورس استفاده می‌کنند، اما ما این ریدر را از اساس خودمان نوشتیم و مزیتی که این ریدر نسبت به همتا‌های خود دارد، سرعت بالای آن و نحوه رمزنگاری فایل‌های کتاب است. برای نوشتن این برنامه از دو نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و المپیادی‌های کامپیوتر استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت طاقچه همچنین در مورد یکی از روش‌های بازاریابی این پلتفرم گفت: ما از یک مدل پرمخاطب و مفید برای بازاریابی استفاده کردیم که بازاریابی محتوایی نام دارد و در وبلاگ طاقچه با آدرس taaghch.com/blog در دسترس است و کاربران می‌توانند محتوا‌های جذابی را در مورد کتاب‌ها بخوانند. صفر تا صد این کار از تولید محتوا گرفته تا گرفتن عکس‌ها کار گروه طاقچه است.

صدوقی هدف و برنامه این شرکت را این گونه شرح داد: ما سعی داریم که فرهنگ مطالعه را در کشور ارتقا بدهیم و جامعه هدف‌مان نیز افرادی هستند که در حالت سنتی نمی‌توانند کتاب بخوانند، یا کسانی که در مترو و اتوبوس وقت کتاب خواندن را دارند. با این اپلیکیشن دیگر لازم نیست کتاب سنگین را با خود حمل کنند و به غیر از این نیز کتاب‌ها را با قیمتی پایین‌تر از کتاب چاپی خریداری می‌کنند. از سوی دیگر نیز ناشران کتاب‌های بیشتری را از این طریق به فروش می‌رسانند. به غیر از این، جامعه هدف ما کسانی هستند که کتاب به سختی به دست‌شان می‌رسد. به طور مثال، ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، دسترسی‌شان به کتاب‌های چاپی فارسی خیلی سخت است و طاقچه بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود.

وی در مورد وضعیت فعلی این اپلیکیشن گفت: اپلیکیشن طاقچه تاکنون ۴ میلیون بار نصب شده و نزدیک به ۲ میلیون حساب کاربری در آن ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طاقچه در مورد مشکلات و چالش‌های پیش روی این شرکت گفت: مجوز‌های متعدد و بحث مالیات و دارایی و بیمه تامین اجتماعی مواردی هستند که همیشه با آن‌ها دست به گریبان هستیم و همیشه سد راه‌مان می‌شوند. از سوی دیگر زمانی که شرایط اقتصادی بد می‌شود و مردم تحت فشار قرار می‌گیرند، اولین چیز‌هایی که از سبد مصرفی خود حذف می‌کنند، نیاز‌های فرهنگی است که کتاب جزو آن‌ها به شمار می‌آید. حاکمیت و دولت، خصوصا وزارت ارشاد باید با ایجاد زیرساخت‌های توسعه، این شرایط را به نوعی عوض کند تا با فعالیت راحت‌تر بخش خصوصی، مردم بیشتر به سمت کتاب و کتابخوانی رو بیاورند.

وی چالش دیگر شرکتش را شرایط پاندمی کرونا دانست و افزود: شیوع این ویروس هم آثار مثبت برای شرکت ما در پی داشت و هم آثار منفی. آثار مثبت این بود که از نیمه اسفند پارسال تا اواخر فروردین امسال، میزان تقاضا برای کتاب و کتابخوانی به شدت افزایش یافت و در پلتفرم طاقچه شاهد بودیم که ۴۰ میلیون دقیقه مطالعه کتاب در فضای این اپلیکیشن انجام شد و در این بازه زمانی میانگین مطالعه ایرانی‌ها ۳۰ ثانیه افزایش یافت. آثار منفی آن نیز مجبور شدن بخشی از نیرو‌های ما به دورکار شدن بود.

وی در مورد حامیان شرکتش گفت: متاسفانه حمایت‌هایی که از ما شده، به صورت مقطعی بوده، در حالی که ما بیشتر حمایت‌های زیرساختی و طولانی‌مدت نیاز داریم. اما با این حال، بخش آموزش شهروندی شهرداری تهران یکی از حامیان ما در شرایط پاندمی کرونا بود. این معاونت در یک طرح ویژه به مناسبت روز جهانی کودک نیز به هر شهروند امکان خواندن یک کتاب از دسته کودک و نوجوان از طاقچه را به صورت رایگان و انتخابی فراهم کرد که بخشی از قیمت کتاب را شرکت ما و ناشر و بقیه را این معاونت متقبل شد.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top