تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/08/11 - 11:34
کد خبر: 374744

توسط جمعی از کارکنان وزارت نفت و پس از بی اعتنایی‌ها منتشر شد؛

انتشار اسامی ۹۴ نخبه فارغ التحصیل نفت که گرفتار مهاجرت شدند +جدول

انتشار اسامی ۹۴ نخبه فارغ التحصیل نفت که گرفتار مهاجرت شدند +جدول

آیا معیارهای ارزیابی شرکت نفت ایران فراتر از معیارهای دانشگاه‌های مطرح خارجی و شرکت‌های معتبر نفتی جهان است؟ و آیا شرکت نفت نباید به تعهد قبلی خود برای ورودی‌های سال ۹۴ به قبل که به علت همین تعهد، دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کرده‌اند، عمل کند؟

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اتفاقاتی که چند سال است گریبان بخشی از بدنه دانشجویان کشور را درگیر به خود کرده، لغو پروسه استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در وزارت نفت است. مسئله‌ای که بارها از سوی دانشجویان مورد اعتراض شدید قرار گرفت، نمایندگان مجلس درباره‌ی آن موضع گرفتند و حتی کار به دیوان عدالت اداری و رای به سود دانشجویان کشید اما در نهایت، مسیر صعب‌العبوری را جلوی پای دانشجویان قرار داد.

ماجرا از این قرار است که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، به تدریج زمزمه‌های عدم استخدام این فارغ‌التحصیلان به گوش رسید، سپس به طور کلی این ماجرا به مسئله‌ی درجه اول این دانشگاه و دانشجویانش تبدیل شد.

در گذشته، وزارت نفت در دفترچه کنکور سراسری متعهد شده بود که فارغ‌التحصیلان برتر این دانشگاه از اولویت استخدام برخوردارند اما در سال ۹۴ این اولویت را حذف می‌کند. این تصمیم، بخشی از فارغ‌التحصیلان برتر را که طی سال‌های قبل از ۹۴ وارد دانشگاه شده بودند نیز قربانی می‌کند. آنها که به امید همین اولویت استخدامی با رتبه‌های برتر کنکور، تصمیم به تحصیل در این دانشگاه گرفته بودند هم‌اکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

بیشتر بخوانید

در میزگردی با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت مطرح شد؛
وزارت نفت با زندگی ۷۰۰ دانشجوی نخبه بازی کرد/ عمر و توانمندی دانشجویان را هدر دادند

کشورهای توسعه یافته به جای آن که هزینه ای را صرف آموزش و تربیت متخصصان نفتی کنند، به صورت ساده دست به استخدام و شکار منابع انسانی صنعت نفت کشورمان می زنند. در واقع هزینه انجام شده از جیب مردم ایران، به جیب رقبای نفتی و گازی ایران می رود!

بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه‌های نفت برای ادامه تحصیل، پژوهش یا کار، ناچار به شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی، دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی خارجی می‌پیوندند. یکی از این مقاصد نخبگان نفتی، نروژ، پایتخت انرژی اروپا است که این کشور را به بهشت نخبگان نفتی ایران تبدیل کرده است. نروژ، با تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز، ۵۰ درصد تولید اروپای شمالی و غربی را به خود اختصاص داده و با تامین ۲ درصد تقاضای نفت جهان و یک سوم نیاز نفتی اروپا، در ردیف پانزدهمین تولید کننده نفت جهان قرار دارد.

دولت و وزارت نفت در دوران پساتحریم با توجه به هدف افزایش تولید و صادرات و ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی و اصلاح قراردادهای نفتی را باید در اولویت خود قرار می‌داد، نقش بکارگیری بخشی از نخبگان نفتی را نادیده گرفته و نسبت به اقداماتی در جهت تسهیل قوانین و مقرارت استخدامی و همچنین در سطح خرد برای رفع مشکلات اعم از حقوق، پاداش کار، بهبود شرایط کاری و وضعیت کارکنان پیمانی و غیره به کار می‌برد؛ اما بی توجهی به مهاجرت نخبگان نفتی و عدم تلاش برای حفظ آنها یا دست کم استفاده از ظرفیت‌های آنها در راستای تبدیل این مهاجرت به گردش مغزها باعث شد تا در این سال‌ها کارآمدی مدیریتی بیژن زنگنه در دوران وزارتش بیش از پیش مورد تردید قرار بگیرد.

مهاجرت ۹۴ نخبه نفتی به خارج از کشور

درپی عدم استخدام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های نفتی در ایران، لیستی در فضای مجازی که گفته می شود از نخبگان و فارغ التحصیلان نفتی بوده منتشر شده است؛ اسامی که باید دید واکنش وزارت نفت نسبت به آن چه خواهد بود.

کارمندان وزارت نفت که طی سالیان طولانی کاملا مطلع از تعهدات این وزارت به مهندسان جوان در طول تحصیل و روال استخدام آنان بودند و شاهد از بین رفتن بیت المال و سرمایه های علمی این کشور بودند، در اطلاعیه‌ای به انتشار اسامی ۹۴ نخبه علمی که از ایران مهاجرت کردند، پرداختند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رسول
1399/08/11 - 20:35

کار بسیار خوبی کردن که رفتن، وقتی در مملکت خودت جایی برات نباشه باید رفت
1399/08/12 - 11:13

متاسفانه زنگنه داره نابود میکنه نفت و این کشور رو
شایان
1399/08/12 - 14:23

اقدامات وزارت نفت خلاف منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی است، چه کسی جوابگوی فرار نخبگان این مملکت خواهد بود؟
1400/07/18 - 23:32

این آمار خیلی بشتر از 94 هست من خودم و چنتا از دوستام که اومدیم توی لیست نبودیم البته بنده رو علاوه که به این لیست اضافه میکنید به لیست براندازهای نظام نجس جمهوری اسلامی هم اضافه کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top