تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/12 - 10:45
کد خبر: 374897

«خبرنامه دانشجویان ایران» معرفی می‌کند؛

برای آشنایی با «طیب» این ۳ کتاب را بخوانید +جزئیات

برای آشنایی با «طیب» این ۳ کتاب را بخوانید +جزئیات

طیب به دلیل ناآگاهی نسبت به اتفاقات سیاسی و برخورداری از نگاه سنتی، مورد بهره‌برداری از سوی دربار قرار گرفت. از این رو نمی‌توان گفت که دلیل حضور طیب در کودتا عامل مادی و پول بود؛ البته او پول دریافت کرد اما آن پول برای بسیج اوباش‌ها و به خیابان کشیدن آن‌ها بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طیب حاج‌رضایی از میدان‌داران به نام تهران و کارش خرید و فروش میوه و تره‌بار بود؛ اما علت شهرت طیب نه به خاطر شغل او بلکه به دلیل لوطی بودن و داشتن نوچه‌های زیاد بود.

طیب ابتدا از حامیان دربار و شاه بود. او اسفند سال 31 به دلیل نقشی که در حادثه 9 اسفند (حمله به خانه مصدق) همان سال داشت، به دستور فرماندار نظامی تهران به همراه شعبان جعفری (شعبان بی‌مخ) بازداشت شدطیب 10 مرداد و چند روز پیش از کودتای 28 مرداد از زندان آزاد و در آن کودتا نقش‌آفرین شد. برخی نویسندگان و رسانه‌ها در سال‌های گذشته تلاش داشته‌اند دلیل حضور طیب در کودتا را مادی عنوان کنند؛ اما او به دلیل اعتقادات مذهبی و برای مقابله با توده‌ای‌ها در کودتا حضور پیدا کرد.

طیب پس از کودتای 28 مرداد و بنا بر برخی اسناد از سال 1336 به تدریج از دربار و شاه فاصله گرفت. برخی دلیل جدایی طیب از رژیم پهلوی را عامل مادی و کینه‌های شخصی از جمله درگیری با شعبان جعفری دانسته‌اند؛ اما آن چیزی که باعث شد طیب آرام آرام به چهره‌ای ضدرژیم تبدیل شود، اعتقادات مذهبی او و علاقه‌مندی به روحانیت بود.

طیب سالی دو بار به دیدار آیت‌الله بروجردی می‌رفت و به دستور روحانیت نیز به مقابله با بهاییت پرداخت که در نتیجه بهایی‌ها کینه او را به دل گرفتند. همچنین یکی از بزرگترین و معروفترین دسته‌های عزاداری در تهران، دسته طیب بود.

به همین رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «بسته کتابی» با سه عنوان اعم از «حاج اسماعیل»، «رادمرد»، «بچه خانی‌آباد» از منشورات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی را معرفی کرد که در ادامه به معرفی این سه اثر می‌پردازیم؛

1. حاج اسماعیل

حاج اسماعیل از دهه‌ی 1330 همگام با روحانیت، در میدان مبارزه با فرقه‌ی ضاله‌ی بهائیت به جهاد پرداخته و در کارنامه‌ی خود سابقه‌ی اطاعت و ارادت به آیت‌الله سید حسین بروجردی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، رهبر نهضت ملی ایران و پیشینه‌ی همکاری با شهید نواب صفوی، روحانی مبارز رهبر فدائیان اسلام را ثبت و ضبط کرده است. وی در اواخر دهه‌ی 30 در حلقه‌ی نزدیکان مرجع مبارز عصر، حضرت امام خمینی(ره)، قرار گرفت و در رکاب قائد بزرگ به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامی وی را «حلال مشکلات» خوانده و درباره او می‌فرمایند: «... من [در دوران مبارزه با رژیم پهلوی] هر وقت نیاز داشتم، به حاج اسماعیل رضایی مراجعه می‌کردم... او حلال مشکلات بود.»

این کتاب با هدف شناساندن شهید محمد اسماعیل رضایی به جوانان، می‌کوشد با زبانی ساده و قابل فهم و با کمک منابع، اسناد و تاریخ شفاهی به روایت کامل زندگی این شهید بزرگوار بپردازد.

این اثر به قلم محمد جعفربگلو، در 169 صفحه به قیمت 18 هزارتومان در بهار 1399 منتشر شد.

2. رادمرد «زندگی‌نامه‌ی شهید طیب حاج رضایی»

طیب حاج رضایی با صفت پهلوانی و ضمن مرام لوطی‌گری به برگزاری مراسم سینه‌زنی و دسته‌گردانی _که در این اقدام شهره شهر بود_ به تزیین طاق‌نماهای تکیه‌های محلات در ایام محرم می‌پرداخت. عشق و علاقه‌ی وی به امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم‌السلام باعث شد پس از گذراندن دوره‌ی جاهلیت و دفاع از مزدوران رژیم پهلوی دوم، راه درست را پیدا کند و با نهضت امام خمینی همراه شود. وقتی مزدوران رژیم از وی خواستند علیه امام خمینی در دادگاه شهادت دهد و ادعا کند که ایشان پول گرفته تا در قیام خونین 15 خرداد سال 1342 شرکت کند، زیر بار نرفت و همین باعث شکنجه و در نهایت شهادت وی گردید. او حّر زمان بود.

این کتاب در قالب دانستنیهای انقلاب اسلامی با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاج رضایی پرداخته است.

کتاب «رادمرد» به تالیف علی‌اکبر مسگر و مجتبی غفوری در 145 صفحه به قیمت 5 هزار تومان در پاییز 1395 منتشر شد.

3. بچه خانی آباد (زندگی و زمانه مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی)

بزرگ‌ترین دلیل محبوبیت و شهرت تختی مردم‌داری و تواضع و معرفت وی بود که باعث محبت مردم به وی شده بود و تختی را از یک ورزشکار به یک جهان‌پهلوان تبدیل کرده بود. یکی از ویژگی‌]ای برجسته این پهلوان اعتقادات دینی وی بود که قبل و بعد از مسابقه به پابوس امام رضا (ع) می‌رفت.

مطالعه زندگی‌نامه جهان‌پهلوان تختی به عنوان شخصیتی مردمی و محبوب، همواره مورد توجه علاقه‌مندان بوده است. از این رو کتاب «بچه خانی‌آباد» که به بررسی زندگی و زمانه جهان پهلوان تختی می‌پردازد برای استفاده علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

این اثر به قلم مهدی حق‌بین و زهره زارعی، در 204 صفحه به قیمت 2900 تومان در اول زمستان 1390 منتشر شد.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب، ضمن مراجعه به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شماره 22211174 تماس حاصل نمایند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top