تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/12 - 18:42
کد خبر: 374918

مجله دانشمند ۵۷ ساله شد

با انتشار شماره آبان ماه ۱۳۹۹ مجله دانشمند به عنوان ۶۸۵مین شماره پیاپی این مجله، دانشمند ۵۷ ساله شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیق و توسعه دانشمند، با انتشار شماره آبان ماه 1399 مجله دانشمند به عنوان 685مین شماره پیاپی این مجله، دانشمند 57 ساله شد.

نخستین شماره ماهنامه دانشمند در آبان ١٣٤٢ منتشر شد؛ در سال‌های آغازین فعالیت دانشمند، تقریبا هیچ نشریه علمی درپیشخوان‌ روزنامه‌فروشی‌ها دیده نمی‌شد و شاید بتوان یکی از دلایل اقبال عمومی آن را همین موضوع دانست. دانشمند در دوره‌ای فعالیت‌ خود را آغاز کرد که جهان شاهد جنگ سرد و رقابت‌های علمی و فناورانه دو کشور آمریکا و شوروی به خصوص بر سر تسخیر فضا و پیشرفت‌های هسته‌ای و پزشکی بود و بازتاب ابعاد علمی این رویدادها تاثیر زیادی بر شناخته‌ترشدن نشریه آن‌زمان داشت.

مجله دانشمند که موسسه تحقیق و توسعه دانشمند بنیاد مستضعفان، صاحب امتیازی آن را برعهده دارد، باسابقه ترین مجله حوزه ترویج علم و فناوری به زبان فارسی به شمار می رود. این مجله در طول عمر 57 ساله خود نویسندگان به نام و بزرگی را در حوزه علم وفناوری معرفی کرده است و با نگاهی به آرشیو دانشمند می‌توان نام‌های بزرگی را به‌عنوان سردبیر، ویراستار،مترجم و... در شناسنامه این مجله دید.

شاید اگر شما هم یکی ازعلاقه مندان مطالب علمی هستید و یا زمانی که به سرعت و وسعت کنونی اینترنت و سایت های گوناگون علمی گسترش نیافته بودند، به دنبال کردن اخبار و رویدادهای علمی فناوری میپرداختید حداقل برای یکبار هم شده نام دانشمند به گوشتان خورده و طراحی جذاب و رنگی روی جلد آن به چشمتان آشنا می آمد.

اعتبار دانشمند علاوه برای مطالب روان و بکر علمی، به سابقه و خاطرات خوشی است که در طول بیش از نیم قرن برای مخاطبان خود ساخته و با وجود انبوه اطلاعات و نشریات مجازی وکاغذی که در طی این سالها منتشر شده، هنوز هستند مخاطبان مجله دانشمند که ماه به ماه سر موعد مقرر منتظر شماره جدید این مجله اند تا از دریچه دانشمند بخوانند و ببینند در جهان فناورانه پیرامون چه میگذرد.

لذت دردست گرفتن مجله با تصاویر رنگی و ورق زدن صفحات با مطالب متنوع آن که هریک حاصل قلم یکی از نویسندگان کاربلد و متخصص دانشمند است، شاید از نوستالژیک ترین تجربه های مطالعه شما در ایامی باشد که مطالعه هایمان محدود به متن های کوتاه و بعضا نامعتبر شبکه های اجتماعی شده ،گرچه برای دوستداران طبیعت، مجله دانشمند به صورت نسخه الکترونیکی وکیفیت عالی و با همان لذت مطالعه ورق به ورق نیز در دسترس است.

دکتر صفوی، یکی از اساتید دانشگاهی است که موفقیت های علمی خود در زندگی را مدیون آشنایی خود با مجله دانشمند میداند، او در یادداشتی که به مناسبت 57 سالگی دانشمند در شماره اخیر این مجله، تحت عنوان "دانشمند، دانشمند ماند" چاپ شده، می نویسد:

«مجله دانشمند یک «برند ملی» است. نام دانشمند برای مجله دانشمند، زیبنده است. این مجله در تمام این سال‌ها، رسالت دانشمندی خود را انجام داده است. انجام این رسالت، در تمام این دوران، کاری ماندگار و ستودنی بوده است. مجله دانشمند، با تعهد به رسالت ذاتی و جامعه هدف خود، دوستداران خود را راضی نگه داشته است. این رضایت و پیگیری، پاسخ به تعهد این مجله وزین بوده است. این مجله هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت و سطحی نگری نکرد. دانشمند، با «شبه علم» مقابله کرد. دقیقاً نکته مقابل مجلات و سایت‌های رایج . عدم ترویج شبه علم، بالاترین خدمت در راستای دفاع از علم و دانش بود. دانشمند با علم تجارت نکرد، بلکه علم را با زبان علم «تعمیم» داد. «تعمیم علم و ساده‌سازی علم» دو رکن اساسی در خدمت به روشنگری و تعالی علمی جامعه است. این دو رسالت را مجله دانشمند، در ترازی بالا انجام داد. زبان دانشمند در تعمیم علم، زبانی گویا و رسا بود. از آنجا رسا و گویا، که عموم شهروندان قادر به ارتباط با مطالب مجله می‌باشند. «ساده‌سازی علم» خود ترکیبی از «هنر و علم» است. این ترکیب دوگانه سال‌ها رسالت مجله دانشمند است. تمام کسانی که با این مجله همکاری کرده‌اند و می‌کنند، از جنس دانشمند هستند. این افراد با تعهد به رسالت این مجله وزین، علم را در نهایت «هنرمندی» به دوستداران علم انتقال می‌دهند. این فرآیند در نهایت به «نشر دانش» منجر می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در ارتباط با این مجله وزین، «پایداری در نشر» مستمر است. این پایداری در مقاطع مختلف نشان از عزم و اراده متولیان مجله و حسن استقبال خوانندگان بوده است. برای حفظ این پایداری باید هم استانداردهای مجله را مد نظر داشت و هم سلایق خوانندگان مجله را رعایت کرد. رعایت این دو دسته استاندارد، به راحتی ممکن نمی باشد؛ حسن مدیریت، خروجی چنین وضعیتی پایداری را به همراه داشته است.

نکته دیگر در ارتباط با مجله دانشمند، عدم وابستگی به نهادهای دولتی و نیمه دولتی است. این عدم وابستگی، فرصتی اساسی به متولیان مجله داده است تا فارغ از تأثیرات دولتی و شبه دولتی، بتواند به رسالت اصلی خود یعنی نشر دانش بپردازد. در صورتی که نشر دانش با انحراف و سوءگیری همراه باشد، بیش از آنکه به کارکردی کردن دانش منجر شود به «ابزاری» جهت اعمال سیاست‌های علمی جهت حاکمیت منجرخواهد شد. البته باید گفت اگر سیاست‌های علمی حاکمیت و حکمران، مطلوب جامعه باشد، مجلاتی مانند دانشمند بیشترین نقش را در عمومی کردن، ساده‌سازی و مردمی کردن آن سیاست‌ها بر عهده دارند. این رسالت را مجله دانشمند در این سال‌ها به نحو احسن بر عهده داشته است و در انجام آن کوشا و مستدام بوده است.

از جمله نکات قابل توجه دیگر «نویسندگان و همکاران علمی» مجله می‌باشد. مجله با تعهد به رسالت علمی خود، همواره از حضور افراد غیرعلمی در اشکال مختلف جلوگیری کرده است. دراین راستا اولویت مجله، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و افراد علمی با رزومه‌های تأیید شده و مشخص می‌باشند. این گزینش به گونه‌ای بوده است که به شکل شفاف می‌تواند رزومه نویسندگان را ارزیابی و بررسی کرد. تا حد امکان «نویسندگان انتخابی»، «گزینشی» و «سفارشی» در این مجله وزین قلم نزده‌اند. اگر انتخاب، گزینش و سفارشی بوده است، در راستای اهداف مجله و انتخاب خوانندگان بوده است. با بررسی سابقه همکاران علمی در این سال‌ها، شاهد یک خط مشخص در همکاری آن‌ها بوده‌ایم. این خط مشخص همان «مساعدت‌های علمی» بوده است تا «فعالیت‌های شبه علمی». انتخاب دقیق همکاران علمی در راستای مبارزه با همین فعالیت‌های شبه علمی بوده است.

نکته آخر در رابطه با فعالیت‌های ماندگار مجله وزین دانشمند، «تجاری نشدن» مجله می‌باشد. این بدین معنا نیست، اقتصاد مجله فراموش شده است، بلکه به معنای عدم اولویت اقتصاد در فعالیت‌های مجله است. مدیریت «استقلال مالی» مجله علمی کاری سخت و صعب است. بسیاری از مجلات برای مدیریت مالی مجله، به دام تبلیغات زرد می‌افتند، این در حالی است که مجله دانشمند، در تمام این سال‌ها با فاصله معنادار با این تبلیغات زرد، استقلال مالی مجله را حفظ کرده است. امید است در سال‌های آینده دانشمند، «دانشمند» بماند.»

آخرین شماره های مجله دانشمند را، همچون گذشته های دور میتوانید ازکیوسک های روزنامه فروشی تهیه کنید یا اگر اهل کتابخوانی ازروی صفحه مانیتور و گوشی تلفن هستید سری به اپلیکیشن های کتابخوانی و سایت مجله بزنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top