تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/12 - 18:52
کد خبر: 374921

توضیح جزئیات مصوبه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح شفافیت

علی‌اصغر عنابستانی درباره مصوبه کمیسیون آئین‌نامه داخلی در مورد طرح شفافیت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با طرح آرای شفافیت نمایندگان گفت: در جریان تصویب این طرح 10 ماده از آئین‌نامه داخلی مجلس بررسی و اصلاح شد که البته این شفافیت ابعاد وسیع‌تری را نیز شامل می‌شود که در این طرح به شفافیت آرا پرداخته شده است.

توضیح جزئیات مصوبه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح شفافیت

وی افزود: ما در گام بعدی شفافیت در سایر بخش‌ها را نیز پیگیری خواهیم کرد و در قالب طرح‌های دیگری آن را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت:‌ در جریان بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان هیأت رئیسه مکلف شد مجلس را به سیستم‌های الکترونیکی مجهز کند تا در زمان رأی‌گیری تعداد حاضران و موافقان و مخالفان و کسانی که رأی ممتنع می‌دهند و اسامی آنها در صفحه نمایش در معرض دید نمایندگان قرار گیرد.

عنابستانی خاطرنشان کرد: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس غیرعلنی شدن جلسه با درخواست یک‌چهارم از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان امکان‌پذیر است که در طرح شفافیت آمده که باید اسامی درخواست‌کنندگان برای غیرعلنی شدن جلسه و نیز کسانی که به آن رأی موافق، مخالف و یا ممتنع می‌دهند در صفحه نمایش صحن نمایش داده شود.

وی افزود: همچنین درباره کسانی که جلسه مجلس را زود ترک می‌کنند بنا شد همانند تأخیرکنندگان آغاز صحن، اسامی تعجیل کنندگان در جلسه از تریبون مجلس قرائت شود.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه کمسیون آئین‌نامه مجلس رأی‌گیری به صورت علنی و شفاف است و اسامی رأی‌دهندگان مشخص می‌شود جز در موارد قومی، صنفی و امنیتی که تشخیص رأی‌گیری مخفی در این موارد با هیأت رئیسه مجلس است.

عنابستانی خاطرنشان کرد: در مورد رأی‌گیری در زمان رأی اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرا و همچنین عدم کفایت رئیس‌جمهور نیز طبق مصوبه کمیسیون هم رأی‌ها شفاف خواهد بود و اسامی رأی‌دهندگان در صفحه نمایش مجلس باید در معرض دید نمایندگان قرار گیرد. اما رأی‌گیری درباره انتخاب هیأت رئیسه مجلس و همچنین هیأت رئیسه کمیسیون‌ها و نیز رأی انتخاب اعضای شورای نگهبان، و نیز رأی به اعتبارنامه نمایندگان در شوراها و هیأت‌های مختلف به صورت مخفی انجام می‌شود.

وی افزود: درباره کمیسیون‌ها مصوب شد جلسه کمیسیون‌ها به صورت صوتی از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس پخش شود و گزارش مکتوب جلسات و مصوبات جلسات در این پایگاه در معرض دید عموم قرار گیرد.

عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: علاوه بر این در مورد کمیسیون‌ها مصوب شد تا اسامی تأخیرکنندگان و تعجیل‌کنندگان در جلسات کمیسیون‌ها نیز منتشر شده و به اطلاع عموم مردم برسد.

عنابستانی خاطرنشان کرد: همچنین در این مصوبه به سازمان صدا و سیما اجازه داده شده که نماینده‌اش برای پوشش تصویری جلسات در کمیسیون‌های مجلس حاضر شود. چه به صورت پخش زنده و چه به صورت فیلمها و تصاویر ضبط شده تصاویر جلسات را پوشش دهد.

وی افزود: درباره غیرعلنی شدن جلسات کمیسیون‌ها این کار با درخواست یک‌چهارم اعضای کمیسیون و تصویب اکثریت نسبی امکان پذیر است.

عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در ارتباط با سفرهای نمایندگان پس از انجام سفرهای هیأت‌های پارلمانی اعم از بازدیدها شرکت در سمینارها و اجلاسها و... یک هفته پس از انجام سفر گزارش مکتوب آن باید در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شود که این گزارش شامل اهداف و برنامه‌های سفر جزئیات آن و هزینه‌های سفر و نیز تعداد همراهان باشد که البته بعضی گزارش‌ها به تشخیص هیأت رئیسه امکان انتشار آن وجود ندارد، از انتشار آن جلوگیری خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top