تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/14 - 08:55
کد خبر: 375047

گزارش یک روزنامه از حادثه تروریستی دانشگاه کابل

ناتو با قاطعیت از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت حمایت می‌کند. وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله مهاجمان به دانشگاه کابل را شدیدا محکوم کرده و آن را عمل تروریستی خوانده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آفتاب یزد، «زندگی سراسرش جنجال است، سراسرش درد است، سراسرش غم است و سراسرش مشکل است اما باز هم بر این لب‌ها لبخند است به خاطر اینکه زندگی هرچی باشد طی می‌شود و باید زندگی کنیم. پس لبخند زدن را فراموش نکنیم» این حرف‌های امیدوارکننده، سخنان محمد راحد دانشجوی افغانی است که با بی‌رحمی تمام به زندگی او و دیگر دوستانش پایان بخشیدند. همان‌ها که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و در کالبدشان، روح شیطانی دمیده شده است. همان داعشی‌های نفرت انگیزی که به مانند آب خوردن انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند و هیچ ابایی از کارشان ندارند. برادر افغانم چه تعابیر زیبایی از زندگی و لبخند داشتی که آن را برای تو، خانواده ات و دیگر دوستانت تلخ کردند. حالا با هزاران ناامیدی در دل زمین آرام گرفته ای.

> ۲۲ کشته در حمله داعش به دانشگاه کابل
داستان از این قرار است که روز دوشنبه12 آبانماه، گروهی از مهاجمان به دانشگاهی درکابل حمله می‌کنند. حمله مهاجمان، با انفجار در ورودی شرقی این دانشگاه آغاز شده و سپس مهاجمان وارد محوطه دانشگاه می‌شوند. متاسفانه در این حادثه بنا به گفته وزارت صحت افغانستان 22نفر که بیشترشان دانشجو بودند کشته و 22نفر دیگر زخمی شدند که یکی از این کشته‌ها محمد راحد همان دانشجوی افغانی است که ویدئوی سخنان امیدبخشش اکنون فضای مجازی را تحت سیطره خود در آورده است. به دنبال این حادثه دولت افغانستان روز سه‌شنبه ۱۳ آبان را ماتم ملی (عزای ملی) اعلام کرد. گفته می‌شود که گروه موسوم به داعش با انتشار خبرنامه‌ای و یک تصویر از دو فردی‌که ادعا کرده مهاجمان هستند، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

> انتقام خواهیم گرفت
در این راستا اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نطق تلویزیونی این حمله را محکوم و آن را جنایت ضد بشری خواند و گفت:«انتقام این حمله را چند برابر خواهیم گرفت.» به گزارش عصرایران، غنی گفت: «به طالبان و همه گروه‌های تروریستی می‌گویم که با این عمل‌ها اراده ملت افغانستان را نمی‌توانید در کنترل بگیرید. دشمنان افغانستان و حامیان آن باید بدانند که هیچگاه در برابر وحشت ظالم سر خم نکرده‌ایم. من به ظرفیت و شجاعت نیروهای امنیتی باور دارم.» همچنین امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله در صفحه توییتر خود نوشته « این حمله برای ما یک ناکامی استخباراتی(اطلاعاتی) است. اما برای طالب گندیده‌گی وجدان.» این در حالی است که سخنگوی طالبان با محکومیت این حمله، دخالت این گروه در این حمله را رد کرده است.

> محکوم است
از سوی دیگر استفانو پونتیکورو، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز در توییتر خود نوشته که حمله خونین دانشگاه کابل را به شدت محکوم می‌کند.
او افزوده که این دومین حمله به نهادهای آموزشی در کابل در مدت ده روز است. به گفته او کودکان و جوانان افغان باید ازرفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند. ناتو با قاطعیت از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت حمایت می‌کند. وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله مهاجمان به دانشگاه کابل را شدیدا محکوم کرده و آن را عمل تروریستی خوانده است.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که این کشور به  حمایت خود از یک افغانستان آرام و باثبات ادامه می‌دهد. همچنین شیوای شرق، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است:« پس از ختم سخنرانی‌ها، قرار بود که نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران را گشایش بخشیم که انتحاری‌ها در دانشگاه داخل شدند و درگیری آغاز یافت.» یک منبع نزدیک به بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان به ایرنا در کابل گفته که آقای امینیان هنگام حمله مهاجمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل حضور داشت اما وی و شرکت‌کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند.

> محکومیت حمله تروریستی
اما سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز حمله تروریستی به دانشگاه کابل را محکوم کرد. به‌گزارش ایسنا، در بیانیه سفارت ایران در افغانستان آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حمله جنایتکارانه و تروریستی به دانشکده حقوق دانشگاه کابل را که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از دانشجویان و افراد حاضر در این دانشگاه گردیده، به شدت محکوم می‌نماید. تکرار اینگونه اقدامات غیر انسانی گروه‌های تروریستی علیه مراکز آموزشی و نهادهای مدنی افغانستان امری بسیار خطرناک می‌باشد که لازم است از سوی تمام اعضای جامعه جهانی قویا تقبیح و از تحقیقات جدی درخصوص شناسایی عوامل واقعی این‌گونه حملات وحشیانه به هر طریق ممکن حمایت گردد.این سفارت ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدا و آرزوی بهبود برای مجروحین این حادثه، مراتب همدردی و همبستگی کامل خود را با دولت و ملت افغانستان اعلام می‌دارد.»

> مرثیه‌ای برای محمد راحد
این حادثه با بازتاب‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد اما آنچه که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت و احساسات آنها را برانگیخت مرگ محمد راحد با آن سخنان امیدبخش‌اش در مورد زندگی بود. یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« صدای آمبولانس، آژیر موتورهای پلیس و رفت و آمدن تند موتورها همه و همه برای از دست دادن آدم‌های بی‌گناه هست. متاسفانه در دانشگاه کابل انفجار شده است» دیگری نوشت:« داشتم به زحمت از زیر فشار اضطراب و افسردگی بلند میشدم که با خبر انفجار کابل دوباره کوبیده شدم زمین. در تاریخ و جغرافیای غلطی گیر افتادیم» یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «نیمی از عمرمان در افغانستان در آشفتگیِ ناشی از انتحار و انفجار می‌گذرد همه می‌خواهیم زنده بمانیم؛ فرصت زندگی کردن نداریم!» اما کاربر دیگری در مورد محمد راحد گفته است:« هزار بار اون فیلم ۲۰ ثانیه‌ای محمد راحد رو دیدم و هزار بار بغض کردم.» کاربران دیگر نوشته اند:« مرثیه‌ای برای زندگی، برای لبخند برای خاک خونخوار خاورمیانه مرثیه‌ای برای محمد راحد »، «این جوانِ رعنا برای زندگی چه کم داشت؟ خوشگل نبود؟ دنبال علم و آگاهی نبود؟ پدر ومادرِ وظیفه شناس نداشت؟ چه کم داشت؟

دانشجوی ۲۱ ساله محمد راحد زندگی را با لبخندی می‌خواست که داعش وحشی آن را جرم می‌داند. او را کشتند چون در افغانستان به دنیا آمده بود!»،« محمد راحد را در دانشگاه کشتند! با وجودیکه راحد عزیز، ما را به لبخند دعوت می‌کند اما لبخند ما با شنیدن این پیام یا نمی‌آید و اگر بیاید با چشم‌های پر از اشک همراه می‌شود»، «نمی‌تونم ویدیو محمد راحد رو ببینم چون قلبم می‌ترکه،‌ای الهی بمیرید با این زندگی که ساختید برای مردم»، « زندگی ما انسان‌ها یک زندگی اجتماعی‌ست و به تصمیمات همه جامعه بستگی دارد شاید محمد راحد فکر می‌کرد با همه سختی‌های زندگی در خاورمیانه، با لبخند می‌توان شاد زندگی کرد ولی فکر نمی‌کرد که روزی مابین همین خنده‌هایش اسلحه یک متعصب نامسلمان او را نشانه رود و جانش را بستاند به همین راحتی..»، « محمد‌ راحد عزیز این جوان خوش‌رو و خوش‌بیان و تعداد دیگری از هم‌نسلان او چه تلخ و غم‌انگیز به پایان خود رسیدند. دردا و دریغا!»، «سراسر شور، هیجان، لبخند با نیشخندی به دردهای زندگی است. امروز هنگام جان دادن به کدام رویای شیرین می‌اندیشی؟ محمد راحد برادرٍ جوانٍ افغان تا ابد در خاطرم می‌مانی. از غم پرپر شدن دانشجویان‌ دانشگاه کابل قلبم مچاله است.»، «همسایه افغانم؛ درد و فغانم... امشب با دیدن ویدئوی محمد راحد لبخندی زدم به این زندگی نکبت بار با چشم‌های خیسم»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top