تاریخ انتشار: شنبه 1399/08/17 - 13:56
کد خبر: 375398

نامه جامعه اسلامی دانشجویان به قوه مجریه، مقننه و شورای بورس

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره روندی که بورس در کشور ما در پیش گرفته است طی نامه‌ای به این سازمان توصیه‌هایی را ابراز داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره روندی که بورس در کشور ما در پیش گرفته است طی نامه‌ای به این سازمان توصیه‌هایی را ابراز داشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

از مزایای بازار سرمایه از دید اقتصاد کلان می‌توان به کنترل حجم پول، میزان نقدینگی و تورم از طریق انتشار سهام و اوراق مشارکت اشاره کرد. برای نمونه هنگامی که میزان نقدینگی در کشور افزایش یابد، دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری و به این ترتیب از تورم بیشتر جلوگیری کرد. از دیگر آثار بازار سرمایه می‌توان به توزیع عادلانه ثروت از سوی این بازار اشاره کرد که این موضوع از طریق گسترش مالکیت عمومی و ایجاد مشارکت عمومی در جامعه تعمیق می‌یابد. بازار سرمایه با تجمیع سرمایه‌های کوچک و هدایت آن‌‌ها به اجرای طرح‌های توسعه محور می‌تواند به رشد تولید ناخالص ملی و افزایش میزان اشتغال کمک کرده و منجر به حفظ تعادل‌های اقتصادی شود. به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را از مزایای فعال شدن مردم در بازار سرمایه است:

• جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و انباشت آن برای تجهیز منابع مالی شرکت‌ها

• به‌کارگیری پس‌اندازهای راکد در امر تولید و تأمین مالی دولت و مؤسسات

• کنترل حجم پول، نقدینگی و تورم از طریق فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت

• بورس به‌مثابه بازار رقابت کامل

• رشد تولید ناخالص ملی، اشتغال و کمک به حفظ تعادل اقتصادی کشور

• توزیع عادلانه ثروت از طریق گسترش مالکیت عمومی و ایجاد احساس مشارکت عمومی

• افزایش درجه نقدشوندگی ثروت افراد

از اسفندماه سال 98 با توجه به رشد بازار سرمایه، مسئولین مختلف کشور از جمله رئیس جمهور محترم مردم را به بازار سرمایه دعوت کردند، که این قبیل دعوت‌ها باعث افزایش ایجاد کد بورسی از 5000 به 20 میلیون کد بورسی فعال شد. حتی نمایندگان رهبری هم مردم را به بورس دعوت کردند. مقام معظم رهبری با تدبیری هوشمندانه دستور به آزادسازی سهام عدالت را دادند و این مسئله در شرایطی بود که کرونا پا بر گلوی اقتصاد خانوارهای ایرانی گذاشته بود داد.

اما این روزها شاهد سقوط بازار سرمایه هستیم تا جایی که ارزش شاخص کل بورس ایران ۳۸ درصد افت داشته است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه به سال ۹۲ برگشته است. این نکته را باید متذکر شویم بحران و تضییع حقوق صورت گرفته در بورس ایران به مراتب بزرگتر از هفت تپه هپکو ده ونک و غیر است و مسئله دردناک این است که در این وا نفسا سهامداران خرد سرمایه‌شان به تاراج رفته و اندک پس‌انداز خود را از دست دادند. این وضعیت اسفناک بازار سرمایه، حاصل عوامل مختلفی از جمله دستکاری دولت در بالا بردن شاخص را می‌توان اشاره کرد و همچنین عدم حمایت حقوقی‌های بازار سرمایه از بازار و رها کردن سرمایه‌داران یکی دیگر از این عوامل است.

حتی صندوق ETF پالایشی یکم که تبلیغاتی گسترده‌ای را به همراه داشت وارد ضرر شده است. از دست رفتن سرمایه اجتماعی اوضاع بازار سرمایه را روز به روز وخیم‌تر می‌کند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان چشمان بیدار جامعه دانشگاهی با بررسی شرایط موجود راهکارهایی را برای خروج از وضع موجود ارائه خواهد داد که در زیر به تعدادی از این راهکارها اشاره خواهد شد:

1-در روزهای اخیر شاهد اخبار ضد و نقیض از افزایش سود بانکی هستیم که خود عاملی برای زمین‌خوردن بازار سرمایه شده است که این کار اشتباه با کاهش PE بازار سهام‌داران، بازار سرمایه را به خاک سیاه نشانده است. اما سوال اینجاست که در صورت افزایش نرخ سود بانکی بانک‌داران کشور اگر بخواهند تسهیلاتی به صورت وام پرداخت کنند حداقل ۳۰ درصد باید کارمزد دریافت کنند که در کوتاه مدت ۶۰ درصد بازده اقتصادی داشته باشد، آیا این وام به چرخه تولید خواهد رفت تا به چرخه دلالی می رود. لذا تقاضامندیم از این افزایش بهره بانکی صرفنظر بفرمایید.

2-جهت حمایت از سهامداران خرد و جلوگیری از رانت‌های اطلاعاتی منتشر شده که فسادهای بزرگ ایجاد کرده نیاز به تاسیس انجمن حمایت از سهامداران خرد هستیم زیرا این وضعیت اداره شرکت‌های زیر نظر بورس فقط راهی برای دخالت مدیران شرکت را باز گذاشته و عملاً سهامداران کوچک را بازیچه خود قرار داد.

3-حمایت از سرمایه‌داران با استفاده از پول بیت المال و صندوق توسعه ملی و غیره کار اشتباهی است و این نکته را باید متذکر شویم به بهانه حمایت از بازار، پولی وارد بازار نشود بهترین حمایت قیمت‌گذاری صحیح اما نه دستوری است.

4-راه ورود مستقیم به بازار سرمایه را باید مسدود کرد، یکی از علل از بین رفتن پول مردم نداشتن آموزش لازم بود پس قبل از ورود افراد به بورس باید افراد آموزش ‌های لازمه را بگذرانند و بدون آموزش کد بورسی صادر نکنیم.

5-وزارت محترم صمت به بازار سرمایه کمک کند و سود حاصل از هر صنعت را به طور دقیق مشخص کند این سردرگمی و عدم شفافیت باعث هرج و مرج در بازار شده است.

6- مدیریت فضای مجازی یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از هرج و مرج است متاسفانه شاهد هستیم که اظهارنظرهای بی‌مورد مسئولین در فضای رسانه بر بازار تاثیر گذاشته و با سرمایه مردم بازی می‌شود در همین راستا پیشنهاد ما انتخاب یک سخن گو برای بازار سرمایه است و با اظهار نظر افراد غیرمتخصص در این عرصه برخورد شود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تا احقاق حقوق مردم، اصلاح روند غلط بازار سرمایه و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری به مطالبه‌گری خود ادامه خواهد داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top