تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/08/18 - 11:46
کد خبر: 375512

نگرانی ترکیه از حضور دریاسالار یونانی تبار آمریکا در تیم بایدن

برخی از فرماندهان نظامی سابق ترکیه، حضور دریاسالار استاویدریس در اکیپ جو بایدن را برای آنکارا، یک موضوع مهم و نگران کننده می‌دانند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، با روشن شدن تکلیف انتخابات آمریکا و اعلام نام جو ‌بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، بازارهای ترکیه از حالا به این موضوع پرداختند که در دوران باید در روابط آمریکا و ترکیه در چه وضعیتی خواهد بود.

نگرانی ترکیه از حضور دریاسالار یونانی تبار آمریکا در تیم بایدن

با توجه به اینکه بایدن در دوران چهار دهه فعالیت خود در مجلس سنا همواره یک سناتور ضد ترکیه بوده، محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور نگران این هستند که در دوران جدید نیز بایدن مشکلاتی برای ترکیه پدید بیاورد.

برخی از فرماندهان نظامی سابق ترکیه، حضور دریاسالار استاویدریس در اکیپ جو بایدن را برای آنکارا، یک موضوع مهم و نگران کننده می دانند.

بایدن و استاویدریس

بر اساس تحلیل های کارشناسان نظامی ترکیه، حضور نظامی مشهوری به نام دریاسالار استاویدریس در اکیپ جو بایدن، موضوع مهمی است که باید مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرد.

جیمز جی. استاوریدیس ژنرال 4 ستاره، فرمانده اسبق ناتو در اروپا، فرمانده ارتش آمریکا در جنوب این کشور،  شانزدهمین فرمانده عالی ائتلاف ناتو و رئیس  دانشکده فلتچر در دانشگاه تافتس است که قبلاً برای پست معاونت ریاست جمهوری از سوی کمپین هیلاری کلینتون مورد توجه قرار گرفته بود.

استاوریدیس طی چهار سال خدمتش در ناتو بر کمپین‌های این ائتلاف در حوزه بالکان و بر فعالیت دزدان دریایی در سواحل نزدیک به آفریقا نظارت داشته و همچنین در کشورهایی چون سوریه، لیبی و افغانستان به عنوان فرمانده عملیات خدمت کرده است.

استاویدریس، هم در ناتو و هم در سخنرانی های خود در محافل مختلف تحقیقاتی، همواره علیه ترکیه موضع گرفته است. او قبلاً با دونالد رامسفلد وزیر اسبق دفاع آمریکا، روابط نزدیکی داشته است.

ژنرال استاویدریس یونانی تبار، قبلاً در مصاحبه با یکی از روزنامه های چاپ آتن، از تحرکات و اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه انتقاد کرده و معتقد است که باید برای مهار ترکیه، از قدرت نظامی استفاده کرد.

نظرات دو دریادار ترکیه

دریادار جم گوردنیز، معتقد است که حضور دریاسالار استاویدریس از فرماندهان عالی اسبق ناتو در اکیپ جو بایدن، برای ترکیه یک موضوع مهم و حیاتی است. چرا که این دریادار پر شر و شور، همواره به شکل بی محابا علیه ترکیه موضع گرفته است.

دریادار جم گوردنیز بر این باور است که آمریکا در شرق مدیترانه، همچون فرانسه، در موقعیتی خواهد بود که با سیاست های ترکیه مخالفت کند.

اما این دریادار ترک، معتقد است که با توجه به پایان دوران هژمون آمریکا، آنکارا فرصت های تازه ای برای ائتلاف در اختیار خواهد داشت.

دریادار مصطفی اوزبَی نیز معتقد است که جو بایدن، همیشه در دولت در سایه در سیستم سیاسی آمریکا، نقش مهمی داشته است و او را برای ترکیه، باید همچون یونان قلمداد کرد. بنابراین انتظار می رود که در دوران بایدن، روابط آنکارا - واشنگتن، خط سیر پر فراز و نشیبی داشته باشد.

ترکیه و شرق مدیترانه

مفهوم نظامی و ملی گرایانه "وطن آبی"، اصطلاح پر شور و هیجانی است که توسط چند دریادار و ژنرال ترکیه ابداع شده و منظور از آن، ضرورت توجه به حقوق و منافع ترکیه در دریاها و به ویژه در شرق مدیترانه است.

حالا دیگر می توان این واقعیت را دید که وطن آبی به مهمترین دکترین دفاعی ترکیه تبدیل شده و این کشور برای افزایش نفوذ و قدرت، نگاه ویژه ای به شرق مدیترانه دارد.

تلاش ترکیه برای دستیابی به منابع انرژی در شرق مدیترانه و توجه ویژه آنکارا به موضوعی به نام قبرس ترک نشین، به خودی خود، ظرفیت قابل توجهی برای افزایش تنش همزمان بین ترکیه و اروپا و ترکیه و آمریکا دارد. در نتیجه از الان می توان پیش بینی کرد که اکیپ بایدن، در شرق مدیترانه، دردسرهایی برای ترکیه ایجاد کند.

بایدن و پیک نیک اردوغان - باغچلی

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، روز گذشته در گفتگو با رسانه ها، خوشحالی خود را از به قدرت رسیدن ارسین تاتار در جمهوری دفاکتوی قبرس ترک پنهان نکرد.

اردوغان اعلام کرد که می خواهد همراه با شریک ائتلافی خود، دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، به قبرس برود و در شهر متروکه مرعش به پیک نیک بروند.

بدون شک چنین اقدامی، به شدت برای یونان و قبرس، تحریک کننده خواهد بود و با توجه به نگرش خاص جو بایدن به تحرکات ترکیه، تحقق ایده اردوغان، دشوار به نظر می رسد.

اگر چه اردوغان، پیک نیک در مرعش را با لحنی بیان کرد که بعداً بتواند آن را شوخی قلمداد کند، اما کیست که نداند این سخنان، ماهیت استمزاجی دارند. به این معنی که اردوغان سنگ کوچکی به سوی خانه همسایه می اندازد تا  میزان حساسیت را بسنجد.

در پایان باید گفت اگر چه برای پیش بینی در مورد روابط آنکارا - واشنگتن در دوران بایدن زود است، اما نگرانی نظامیان، مهم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top