تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/21 - 10:01
کد خبر: 375826

نگاهی به ماجرای اعتراضات شهریه‌های دانشجویی در ترم جدید؛

کدام راست می‌گویند؛ دانشجویان یا مسئولان دانشگاه؟!

کدام راست می‌گویند؛ دانشجویان یا مسئولان دانشگاه؟!

به هر حال آنچه که در این میان مشخص است، دانشگاه های شهریه ای، باید یک برنامه جامع برای درامدزایی خود داشته باشند، جمعیت دانشجویی کشور سال به سال در حال کاهش است اما هزینه های دانشگاه داری روزبه روز در حال افزایش.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین سادگی دو ماه از ترم «کرونایی» گذشت؛ ترمی که گرچه «بی روح»بودنش، «حرارت» دانشجویی در سال های گذشته را نداشت اما همین بی حسی موضعی بازهم با چالش های خاصی دانشجویان را روبرو کرده است.

«شهریه»، یکی از آن دست سوژه هایی است که گرچه هر سال بدنه خاصی از دانشجویان را با خود همراه می کند اما امسال با توجه به عدم برگزاری کلاس ها برای بسیار از دانشجویان شهریه پرداز شبانه، آزاد، پردیس و سنواتی دغدغه های قابل توجهی را ایجاد کرده است.

مطالبه دانشجویان مشخص است، آنها معتقد هستند چون کلاس ها حضوری برگزار نمی شود پس هزینه ها باید کاهش یابد، البته بحث های گرانی و رکود اقتصادی نیز باید به ادعای دانشجویان شهریه پرداز اضافه کرد. از سوی دیگر مسئولین دانشگاه نگاه دیگری دارند، آنها می گویند با اینکه کلاس های حضور لغو شده، اما هزینه های جاری دانشگاه اعم  از دستمزد کارکنان و دیگر هزینه ها با افزایش «شارپی» روبرو شده است.

دانشگاه ها چه می گویند؟
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا در این رابطه گفته است:  از سال گذشته تاکنون هزینه‌ها در همه زمینه‌ها از خودرو تا مسکن چندین برابر شده و در برخی موارد شاهد رشد ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده ایم، دانشگاه آزاد نیز در همین کشور است و از گرانی‌ها مستثنی نیست.  با وجود شرایط کرونایی استاد همان درس را می‌دهد و کارمند همان خدمت گذشته را ارائه می‌کند و در حقوق و مزایای آن‌ها کاهش ایجاد نشده که دانشگاه بخواهد به خاطر مجازی شدن آموزش‌ها شهریه‌ها را کاهش دهد.

دیگر دانشگاه ها نیز همین استدلال را دارند، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی نیز اخیرا با «به حق» دانستن افزایش شهریه ها با بیان اینکه شکایت از میزان شهریه دریافتی از دانشجویان مراکز و موسسات غیردولتی در دوره آموزش مجازی بیشترین شکایات از این مراکز است، گفت: به دلیل فراهم شدن زیرساخت های آموزش مجازی افزایش ۲۵ درصدی شهریه دانشجویان "به حق" است.

شمیرانی گفته است: شکایات دانشجویی بیشترین شکایاتی است که از مراکز آموزش عالی غیر دولتی ارسال می شود و بخش شکایات مربوط به هیات علمی بسیار کمتر است. در واقع بیشتر دانشجویان از میزان شهریه پرداختی و وضعیت آموزش مجازی این مراکز شکایت می کنند. ضمن اینکه دانشجویان معتقد هستند که در دوره آموزش مجازی باید شهریه این مراکز کمتر شود.اما با توجه به اینکه باید زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی در موسسات و مراکز اموزش عالی غیردولتی فراهم شود، در نتیجه نیاز است شهریه این مراکز به دلیل آموزش های مجازی ۲۵ درصد افزایش یابد.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی افزود: به دلیل اینکه موسسات و مراکز اموزش عالی غیردولتی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند در نتیجه ممکن است این موسسات اقدام به تعدیل نیرو کنند در نتیجه این امر موجب نگرانی و اعتراض اعضای هیات علمی می شود.

البته پیشتر نیز دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی راجع به افزایش شهریه در این دانشگاه‌ها گفته بود: حداقل افزایش شهریه در اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعیرا ۱۰ و حداکثر آن را ۲۵ درصد تعیین کرده‌ایم و به این ترتیب در زمینه افزایش شهریه متناسب با تورم پیش نرفته‌ایم. چراکه می‌دانیم بسیاری از خانواده‌ها مشکل مالی دارند.

ماجرای بالینی
در این بین افزایش یک شبه، شهریه دوره های رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد یکی از پرحاشیه ترین مسائل چند روز اخیر بوده است، ماجرا از این قرار است که دانشجویان این رشته که گفته میشود ذیل گروه علوم انسانی می باشند، در زمان انتخاب واحد با یک افزایش شهریه ۲۰۰ درصدی روبرو می شوند. یکی از دانشجویان معترض در همین رابطه چندی پیش در گفتگویی با خبرگزاری مهر می‌گوید: من دانشجوی مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستم و در زمان انتخاب واحد ترم جاری با افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه رو به رو شده‌ایم. برخی دلیل افزایش شهریه را این‌طور عنوان می‌کنند که این رشته در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته است؛ در حالی که ما در کنکور وزارت علوم شرکت کردیم نه وزارت بهداشت! او افزود: بالتبع مدرک ما از وزارت علوم صادر می‌شود و مدرک حاصله هیچ کیفیت و ارزش و اعتباری با قبل نخواهد داشت با این تفاوت که شهریه علوم پزشکی‌ها را می‌پردازیم. من و بسیاری از دانشجویان توان پرداخت این شهریه را نداریم و با این شرایط مجبور به انصراف هستیم.

بیشتر بخوانید// شهریه تحصیل دوره‌های پولی دکتری ۱۰ دانشگاه بزرگ تهران +جدول

در همان روزها اما سخنگوی دانشگاه آزاد نسبت به این موضوع واکنش نشان داد؛ حیدری در توضیحات خود می‌گوید: افزایش شهریه رشته روانشناسی بالینی ارتباطی به زیر نظر بودن این رشته در گروه پزشکی ندارد. شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف به صورت استانی و بر اساس شاخص‌هایی همچون پر متقاضی بودن، واحد تحصیل و … تعیین شده است.

وی البته در ادامه این نکته را هم اضافه کرد که ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی رشته روانشناسی بالینی از اواخر سال ۹۷ از سوی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به گروه علوم پزشکی سپرده شده اما این امر بدان معنا نیست که روانشناسی بالینی جزو رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود.

این مسئله و اعتراض دانشجویان ادامه داشت تا اینکه سخنگوی دانشگاه آزاد از اصلاح شهریه رشته روانشناسی بالینی خبر داد. حیدری روز گذشته درباره اعتراض دانشجویان رشته روانشناسی بالینی به افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه گفت: در جلسه کمیته شهریه دانشگاه آزاد مقرر شد شهریه دانشجویان رشته روانشناسی بالینی با رشته روانشناسی غیر بالینی در گروه علوم انسانی همسان سازی شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد افزود: به دلیل اینکه ساماندهی امور رشته روانشناسی بالینی به گروه علوم پزشکی سپرده شده بود، شهریه ترم جدید این رشته افزایش یافته بود اما با تصمیم دانشگاه، این شهریه اصلاح شد و کاهش یافت.

شهریه ۳۰ میلیون تومانی دانشجویان پزشکی
البته بحث افزایش شهریه ها به واحد پردیش دانشگاه های دولتی نیز رسیده است،  به طور مثال دانشگاه علوم پزشکی ایران شهریه دانشجویان جدیدالورود پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ورودی بهمن ۱۳۹۹ را اعلام کرده که شهریه یکسال تحصیلی در پردیس این دانشگاه حدود 30 میلیون تومان در دوره دکتری عمومی پزشکی خواهد بود.

کدام راست می‌گویند؛ دانشجویان یا مسئولان دانشگاه؟!

الزام به چاره اندیشی برای دانشگاه های شهریه گیر!
به هر حال آنچه که در این میان مشخص است، دانشگاه های شهریه ای، باید یک برنامه جامع برای درامدزایی خود داشته باشند، جمعیت دانشجویی کشور سال به سال در حال کاهش است اما هزینه های دانشگاه داری روزبه روز در حال افزایش.

* گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top