تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/21 - 12:07
کد خبر: 375844

تا آمدن واکسن زمان بخرید

از همان روز که کرونا در جهان شیوع یافت، جهانیان هم به‌دنبال خبرهای مرتبط با واکسن این بیماری بودند. این روزها خبری مبنی بر موفقیت واکسن شرکت آمریکایی «فایزر» در تمام رسانه‌ها خبر اصلی شده.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، صبح نو نوشت: از همان روز که کرونا در جهان شیوع یافت، جهانیان هم به‌دنبال خبرهای مرتبط با واکسن این بیماری بودند. این روزها اما خبری مبنی بر موفقیت واکسن شرکت آمریکایی «فایزر» در تمام رسانه‌های جهان تبدیل به خبر اصلی شده است. واکسنی که ادعا می‌شود بیش از ۹۰‌ درصد تأثیرگذاری داشته و به قول بسیاری از دانشمندان و پزشکان می‌توانیم به‌عنوان دستاوردی بزرگ برای علم و بشیریت از آن نام ببریم.

تا آمدن واکسن زمان بخرید

واکسن در راه است. شاید این تیتر بیشتر رسانه‌های ایرانی و خارجی در دو یا سه روز گذشته بود. دانشمندان این موضوع را موفقیت علم و دانش و پایان ویروس کشنده کرونا می‌دانند. در این میان «ناصر عمادی» پزشک بدون مرز، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای بسیاری از مردم ایران مورد اعتماد شناخته می‌شود هم در صفحه مجازی خود خبر از موفقیت واکسن فایزر داد. او در یک ویدئو با ابراز خوشحالی از ساخت این واکسن گفت: «بسیار خوشحال هستم که اعلام کنم به لطف خداوند و به واسطه علم و دانش، تخصص، تجربه، تلاش و کوشش، سرانجام واکسن فایزر علیه بیماری مرگبار و سهمناک کرونا کشف و افق جدیدی به روی همه انسان‌ها باز شد که واقعاً خبر مسرت بخشی است.» او ادامه داد: «من برای اینکه اطلاعات بیشتری داشته باشید سعی می‌کنم در سه قسمت، اطلاعاتی در مورد واکسن فایزر به شما بدهم که به بخش عمده‌ای از سوالات پاسخ داده می‌شود. اولاً اینکه این واکسن از ماه‌ها قبل از دو شرکت فایزر وبایون تک از دو کشور آلمان و آمریکا با حضور ۴۳‌ هزار انسان داوطلب که حاضر شدند جان خودشان در خطر باشد و واکسن را به خودشان تزریق بکنند تا جان میلیون‌ها انسان در آینده مصون و محفوظ باقی بماند مورد ارزیابی قرار گرفته است.»

به گفته وی، دانشمندان سرانجام به این نکته رسیدند که تزریق این واکسن در فردی که آن را دریافت کرده است بیش از ۹۰‌ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. یعنی اثر پیشگیری این واکسن ۹۰‌ یا بیش از ۹۰‌ درصد است در حالی که تصور در حدود ۵۰‌ درصد بود.

دکتر عمادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «این شرکت قول داده اگر سازمان غذا و دارو در آمریکا این واکسن را تأیید اضطراری کند در دو ماه آینده ۵۰‌ میلیون واکسن و برای سال آینده میلادی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰‌ میلیون واکسن تولید کند و در اختیار دنیا قرار دهد. این خبر آنقدر مسرت بخش بود که بسیاری از شرکت‌ها و بورس‌ها در دنیا توسعه پیدا کردند و افزایش قیمت داشتند چراکه این خبر نوید یک زندگی جدید بود.»

این پزشک بدون مرز در مورد عملکرد این واکسن هم توضیحاتی ارائه داد: «موضوع از این قرار است که بخش مهمی از ویروس کرونا را با لیپید ادغام می‌کنند که تقریباً شکل واکسن به خود می‌گیرد و آن را به فرد تزریق می‌کنند. وقتی این واکسن یا ماده وارد بدن می‌شود بلافاصله وارد سلول‌های بدن می‌شود واصطلاحا سلول‌های بدن را آلوده می‌کند و دستور می‌دهد که تعداد زیادی از ویروس کرونا را تولید کنند. اینجا در مرحله سوم سیستم ایمنی بدن ما که دو قسمت دارد وارد عمل می‌شوند و با این ویروس و سلول‌های انسانی که آلوده به این ویروس شدند وارد مبارزه می‌شوند تا آن‌ها را نابود کنند که نتوانند در بدن تکثیر پیدا کنند. اینجا اگر سلول‌های ایمنی بدن ما موفق بشوند سلول‌های آلوده انسانی و ویروس را از بین ببرند می‌گوئیم که واکسن مؤثر بوده است. پس این نتیجه مهم و موفق واکسن در بدن است که واکسن فایزر تمام این مراحل را به همین شکل طی کرده است و توانسته انسان را در مقابل این ویروس ایمن کند.»

دکتر عمادی در پایان صحبت‌هایش به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: «همه می‌دانیم واکسن قرار نیست امروز و فردا در اختیار ما قرار بگیرد و حتی ممکن است تا یک سال دیگر طول بکشد، اما همانقدر که نتیجه مهم و تثبیت شده این واکسن تأیید شده و در کانال‌های تحقیقاتی و پژوهشی ثبت و منعکس شده خبر مهمی است. حالا وظیفه ما این است که زمان را برای خودمان حفظ کنیم تا واکسن در اختیار ما قرار بگیرد. حالا چطور؟ با همان شست‌وشوی مداوم دستان، گذاشتن ماسک، حفظ فاصله بیش از یک‌ونیم متر و اینکه در صورت لزوم به خارج از خانه نرویم.»

«فایزر» ۹۰‌ درصد تأثیرگذاری دارد

تأثیرگذاری واکسن فایزر در تمام جهان منشأ اصلی بحث‌های علمی است.پروفسور «کولین پوتون» استاد تمام زیست‌شناسی دارویی دانشگاه موناش استرالیا در این‌باره به ایسنا گفت: این نتایج اولیه همان چیزی است که به‌عنوان «تجزیه و تحلیل موقتی» شناخته می‌شود و این یک نگاه اولیه به داده‌ها قبل از اتمام مطالعات است و برای درک بیشتر از اینکه آیا نشانه‌ای از عملکرد واکسن وجود دارد یا خیر، نیاز به اطلاعات تکمیلی داریم. وی در تشریح جزئیات بیشتر از این آزمایشات کلینیکال گفت: برای انجام این آزمایشات، ۴۳‌ هزار و ۵۳۸‌ نفر داوطلب ثبت‌نام کرده بودند که به نیمی از این داوطلبان دو دوز از این واکسن تزریق و در نیمی دیگر دو دوز به صورت شبه دارویی داده شد. پوتون با بیان اینکه این داوطلبان پس از دریافت این دارو به زندگی نرمال و عادی خود ادامه دادند اما از نظر آزمایش برای تأیید علائم بیماری کووید ۱۹ تحت نظر قرار گرفتند، افزود: تجزیه و تحلیل ۹۴‌ داوطلب با ابتلای قطعی به کووید ۱۹ نشان داده است که واکسن این شرکت بالای ۹۰‌ درصد تأثیرپذیری داشته است که این اتفاق بدان معناست که اگر ۱۰‌ نفری که می‌خواستند از کووید ۱۹ بیمار شوند، را واکسینه کنید، از هر ۱۰‌ نفر فقط یک نفر بیمار می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top