تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/21 - 16:51
کد خبر: 375890

اختصاصی// دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران نوشت؛

هنر مرحوم فیرحی؛ پیوند علمی بین مفاهیم متجدد غربی و مفاهیم اسلامی

هنر مرحوم فیرحی؛ پیوند علمی بین مفاهیم متجدد غربی و مفاهیم اسلامی

در عصر تکرار طوطی‌وار مفاهیم مطلقا غیربومی در کتبِ عمدتا غربی، و همچنین در عصر ذبح اسلام و مفاهیم دینی در پای سکولاریسم افسارگسیخته، فیرحی گفتگو از اسلام را کسر شان دانشگاه نمی‌دانست و از قضا تمام توان خویش را صرف نشر مفاهیم متعالی اندیشه سیاسی در اسلام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد نوروزی فارغ التحصیل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و از شاگردان حجت‌الاسلام داود فیرحی نوشت: همه آنانی که دکتر داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را می‌شناختند، می‌دانند که فیرحی شناسنامه حوزه اندیشه سیاسی اسلام نه فقط در حلقه اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران، بلکه در دایره تمامی اساتید علوم سیاسی ایران است. استادی که با کوله‌باری از تالیف و نویسندگی در حوزه علم سیاست، همچنان در نهایت تواضع و خاکساری، ملجاء و پناه همه دانشجویان علوم سیاسی بود.

فیرحی در عصر کسب شهرت از طریق فریادهای بی‌پشتوانه در فضای مجازی، بدون سروصدا مباحث علمی‌اش را با دانشجویانش در میان می‌گذاشت و جان‌های تشنه مفاهیم علمی را سیراب می‌کرد و شهرت و قیل و قال را به اهلش واگذاشته بود.

هنر مرحوم فیرحی؛ پیوند علمی بین مفاهیم متجدد غربی و مفاهیم اسلامی

فیرحی که خود تجسم وحدت حوزه و دانشگاه بود، در دوره‌ای که صرف بودجه‌های کلان برای انجام فعالیت‌های نمایشی در حوزه وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از ژست‌های همیشگی مدیران پژوهشکده‌های دست چندمی بود، نشان داد راه وحدت حوزه و دانشگاه، از مسیر ادای حرف‌های قلمبه سلمبه‌ی غیر واقعیِ همایش پسند نمی‌گذرد و اثبات نمود که وحدت واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود که بجای تقلیل سطح بحث به «پسوند "اسلامی" دروس»، ابتدا باید حوزه و دانشگاه را بصورت جداگانه درک نمود و سپس اشتراکات فراوانشان را برای تولید علمی که جامعیت حوزه و دانشگاه را بصورت یکجا در بر داشته باشد،  به خدمت گرفت.

پدر عصر جولان بنیادگرایی افراطی در میان ملت‌های مسلمان، فیرحی عمرش را صرف پرورش نهالی که با انقلاب اسلامی کاشته شد، کرد. ایجاد پیوند علمی بین مفاهیم متجدد غربی و مفاهیم اسلامی، هنری بود که فیرحی موفق شد جلوه‌های زیبای آن را در تالیفات پرمغزش به رشته تحریر درآورد و مرزهای اندیشه سیاسی در اسلام را فرسنگ‌ها جابجا کند.

در عصر تکرار طوطی‌وار مفاهیم مطلقا غیربومی در کتبِ عمدتا غربی، و همچنین در عصر ذبح اسلام و مفاهیم دینی در پای سکولاریسم افسارگسیخته، فیرحی گفتگو از اسلام را کسر شان دانشگاه نمی‌دانست و از قضا تمام توان خویش را صرف نشر مفاهیم متعالی اندیشه سیاسی در اسلام کرد. سرسخت‌ترین مخالفان فیرحی، حتی آن‌ها بنیان نظری وی را التقاطی تفسیر می‌کنند هم نمی‌توانند وزانت علمی و شرافت دینی فیرحی را مورد تردید قرار دهند.

امروز نه فقط خانواده دکتر فیرحی، بلکه همه دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان علم سیاست در جغرافیای اسلام، عزادار است. چرا که با چشم فروبستنِ این استاد بلندآوازه از دنیا، خانواده علوم سیاسی، یکی از اصلی‌ترین وزنه‌های اندیشه سیاسی را از دست داد و چه بسا تا سالها هیچکسی نظیر دکتر فیرحی نتواند اندیشه سیاسی در اسلامی را اینگونه متبهرانه و موفق حلاجی،  و متعاقباً تولید دانش نو نماید.

از شمار دو چشم، یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/08/22 - 10:35

واقعا خجالت داره !!!بویی از اسلام سیاسی نبردی که فیرحی را شناسنامه حوزه اندیشه سیاسی اسلام می دونی .بدتر اینکه مسول اتحادیه دانشجویان مستقل که نماد اسلام شناسی عمیق هستند هم هستی وبدتر اینکه آی یو اس نیوز عین حرفهای باطلت رو تیتر کرده!!واقعا جای تاسف.
Zada
1399/08/26 - 04:31

تست ضریب هوشی وزیر اقتصاد ایران باید جدی باشد . ضریب هوشی وزیر کمتر از 200 درجه نیست . پس از معاینه . این تقاضای محبوب برای آنچه در آن برای توسعه امرار معاش نشان دهنده است
1399/08/26 - 11:51

ما که مرام و مذهب آی یو اس را نفهمیدیم.فرض وقت ندارید افکار فیرحی رو بفهمید واقعا خیلی سخته آی یو اس از کسانی که برای فیرحی تسلیت فرستادن اعتقادات فیرحی رو بفهمه؟
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک +فیلم
اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top