تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/08/27 - 12:17
کد خبر: 376452

شرایط برجام در مورد تاسیسات انرژی هسته ای

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران تأسیسات فردو را زمانی ساخت که رژیم صهیونیستی ایران را تهدید می‌کرد، گفت: در برجام هم اتفاقاً قید شده که سانتریفیوژهای پیشرفته ایران باید روی زمین قرار داده شود نه زیرزمین. این را هم برای این می‌گویند که هروقت خواستند آن را بزنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمد جمشیدی کارشناس مسائل آمریکا در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه متن برجام برای من پر از حاشیه است، اظهار کرد: اگر برجام به صورت کامل هم اجرا می‌شد به معنی بهبود شرایط اقتصادی کشور نبود. بایدن هم می‌گوید من در ابتدای کار تحریم‌های سمبلیکی را از ایران برمی‌دارم تا فضا مثبت ‌شود، در این راستا یکی از پیشنهادهای تیمش این است که ممنوعیت اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران به دلیل کرونا را برمی‌دارم، اما اصل تحریم را که برنمی‌دارد. رویکرد سیاست خارجی ما هم این بوده که هیچ وقت علم مذاکره از دست ایران نیفتد، چون سیاست ما منطق دارد، ما چه زمان سراغ غنی‌سازی ۲۰ درصد رفتیم وقتی که بیماران گرفتار بودند، دارو نداشتیم آمریکا و فرانسه به عنوان ابزار می‌خواستند سوخت هسته‌ای به ما ندهند تا از آن امتیاز بگیرند.

شرایط برجام در مورد تاسیسات انرژی هسته ای

وی ادامه داد: آن زمان بود که گفتیم ۲۰ درصد را خودمان درست می‌کنیم که اول ما را مسخره کردند و بعد هم که ساختیم باورشان نشد، فردو را ایران وقتی ساخت که اسرائیل مرتب تهدید می‌کرد که می‌زنم، خوب تأسیسات ایران هم که روی زمین است، در برجام هم اتفاقا نوشته که سانتریفیوژهای پیشرفته ایران باید روی زمین قرار داده شود نه زیرزمین، این را هم برای این می‌گویند که هروقت خواستند آن را بزنند. یکی از نیازهای ایران این بود که برای مذاکره باید ابزار داشته باشد، طرف مقابل هم همین را می‌گفت او رفت تحریم را ساخت، بعد ما می‌گوئیم منطقه را رها کن، در حالی که منطقه ابزار ماست، برنامه هسته‌ای و ملت ابزار ما هستند، شما باید اینها را تقویت کنید، سیاست خارجی داشته باشید که حواست به ملتت نباشد و معیشت مردم دچار مشکل شود عملا دارید کاری که آمریکا می‌خواهد انجام می‌دهید چون آمریکا هم عملا می‌گوید که مردم را به بدبختی و سختی بینداز تا شورش کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که اگر برجام به ضرر ما و به نفع آمریکایی‌ها بود چرا آنها از برجام خارج شدند ؟ گفت: برای اینکه به این جمع‌بندی رسیدند که سیاست فشار بر ایران خوب جواب می‌دهد و از طرف دیگر هم ایران پاسخی نمی‌دهد چون نقض برجام از زمان خود اوباما شروع شد، در واقع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره اینکه فشار بر ایران جواب می‌دهد مثال پایان جنگ را می‌آورند و امروز با برجام مثال دومی هم شکل گرفت، پس این ذهنیت راهبردی مبدأ بسیاری از مشکلات ماست و ما هر سیاستی بخواهیم در ارتباط با آمریکا  اتخاذ کنیم باید مبتنی بر این باشد که سیاست فشار جواب نمی‌دهد، لذا سیاست مقاوت فعال برای همین است.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا ایران پس از آمریکا از برجام خارج نشد» یادآور شد: برای اینکه در ابتدا نظر دولت این بود که با اروپایی‌ها مشکل را حل می‌کنیم که اتفاقی هم نیفتاد، یک سال منتظر اروپایی‌ها ماندیم و بعد آمریکا وارد فاز جدیدتری شد و درجه تنش را خیلی بالا برد، از آنجا ایران وارد مرحله مقاومت فعال شد که از ابزارهای منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای خودش استفاده کند که مهمترینش این بود که بدون اینکه نقض برجام کند تعهدات هسته‌ای خودش را کاهش داد.

جمشیدی ادامه داد: البته درباره خارج شدن از برجام استدلال‌های مختلفی وجود دارد یک عده مخالف و یک عده هم موافقند، من نظرم این است که نباید عجولانه نسبت به این مسئله اقدام کنیم و باید آگاهانه عمل کرد، شما وارد یک مسیری شدید و عملا با اروپایی‌ها وارد گفت‌وگوهایی شدید، چینی‌ها و روس‌ها را هم در این قالب پذیرفتید اگر بخواهی کل بازی را بدون مقدمه به هم بزنی به این معنی می‌شود که بقیه کشورهای طرفدار برجام را به سمت آمریکا سوق بدهی.

وی اضافه کرد: راه‌حل این است که گام به گام حرکت کنیم اما این گام‌ها هم باید معنی‌دار باشد، نمی‌شود گامی برداشت که هیچ ارزش راهبردی نداشته باشد، یعنی اگر گام‌های شما ضعیف باشد طرف مقابل را تحریک می‌کند اما نمی‌ترساند، برنامه هسته‌ای ابزار قدرت مذاکراتی و منطقه‌ای است و اگر شما نتوانی تولید قدرت کنی مذاکره فایده ندارد چون با دست خالی که کسی مذاکره نمی‌کند.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سؤال که آیا نپذیرفتن «اف ای تی اف» تأثیری در مشکلات معیشت مردم ندارد؟ گفت: نه لزوما، با تصویب اف ای تی اف مشکل اقتصادی ما حل نمی‌شود، چون ما تحریم‌های ثانویه آمریکا و تحریم بانکی گسترده‌ای را علیه خودمان داریم که اتفاقا کنگره هم تصویب کرده و در اختیار دولت نیست که با تغییر دولت‌ها برداشته شود، بر فرض اگر اف ای تی اف را هم تصویب کردیم تحریم بانکی آمریکا را می‌خواهیم چه کنیم؟ در کنگره بعدی آمریکا هم ضدیت با ایران وجود دارد، لذا پذیرفتن اف ای تی اف به معنی پذیرفتن تعهدات جدید است، به ویژه در حوزه منطقه‌ای چون باید شفاف‌سازی کنی تا فعالیت‌های‌مان را بهتر رصد کنند. ما می‌توانیم چنین تضمینی دهیم، اف ای تی اف ابزار آمریکا برعلیه ایران است نه ایران بر ضد آمریکا، چون بهتر می‌تواند توان منطقه‌ای و تحرکات ما را کنترل کند، این مسئله در معیشت مردم اثری ندارد چون تحریم‌های اصلی سرجای خود هست. لذا راه‌حل ایران این است قانون داخلی بگذاریم و نسبت به آن شفاف عمل کنیم اما قرار نیست اطلاعات ما در دست بیگانگان قرار گیرد.

این کارشناس روابط بین‌‌الملل در پایان با اشاره به اینکه در واقع تفکر راهبردی آمریکا مبتنی بر این گزاره شکل گرفته که فشار بر ایران جواب می‌دهد و هزینه ندارد، یادآور شد: مهمترین راهی که جمهوری اسلامی دارد این است که این گزاره را باطل کند یعنی سیاست فشار بر ایران نباید بدون پاسخ بماند برای این  پاسخ هم ابزار منطقه‌ای مهمترین ابزار ما محسوب می‌شود، ما باید به دنبال این باشیم که توان منطقه‌ای را تقویت و از آن استفاده کنیم، طرف مقابل می‌گوید توان منطقه‌ای ما مورد مذاکره است، ما هم باید این نگاه کلی را داشته باشیم که اگر  دست‌مان خالی شد کسی در مذاکره به دست خالی امتیاز نمی‌هد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top