تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/08/28 - 17:03
کد خبر: 376610

دانشگاه دوستدار خانواده راه اندازی می شود

مشاور وزیر علوم در امور زنان از برنامه این وزارتخانه برای تدوین شیوه‌نامه دانشگاه دوستدار خانواده خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر،  فائزه رحمانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت علوم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد: کارهای خوبی در حوزه زنان در وزارت علوم انجام می‌شود و در موافقتنامه جدید نیز ما پنج استان را به طرح کمند اضافه کردیم و مجددا دانشگاه‌هایی که دیده نشده بودند، مورد توجه قرار گرفتند.

دانشگاه دوستدار خانواده راه اندازی می شود

وی افزود: یکی از مباحثی که مجددا در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت، بحث توانمندسازی دانشجویان دختر در زمینه نمایشگاه مد و لباس است که در دانشگاه شهید چمران اجرا می‌شود، ضمن اینکه در حوزه برنامه‌های آموزشی و طرح‌های فرهنگی طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی وجود دارد که در پنج استان با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی، ایلام، فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان و مازندران اجرا می‌شود و تمامی این طرح‌ها بر افزایش سهم زنان برای تحقق برنامه توسعه تاکید دارند، امیدواریم شاهد توانمندشدن بیشتر زنان و دختران دانشگاهی باشیم.

مشاور وزیر علوم در امور زنان همچنین تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه زنان در وزارت علوم صورت گرفته، تصویب شرح وظایف مشاوران دانشگاه‌ها است که در دهم آبان به تصویب رسید و آن را امروز یا فردا به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا مشارکت زنان در توسعه علمی، ارتقاء کیفیت زندگی و ایجاد فرصت‌های عادلانه در مدیریت و ارتقای زنان تاثیرگذار باشد. بر اساس این هدف شرح وظایفی تدوین شده است. حتی نحوه انتخاب مشاورین در این دستورالعمل آمده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل فوق دانشگاه‌ها به طور جدی‌تر و به صورت هماهنگ فعالیت خود را در این حوزه انجام خواهند داد.

به گفته وی دو طرح دیگر که در حوزه زنان انجام می‌شود و لازم است دانشگاه‌ها اطلاع داشته باشند، این است که بر اساس قانون ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، قانونی به قانون برنامه ششم اضافه شده است که بر اساس آن دستگاه های اجرایی موظف می‌شوند به تقویت جایگاه امور زنان بپردازند و برای اینکه ارزیابی شود، دستگاه‌های اجرایی تا چه اندازه به سمت تحقق عدالت جنسیتی حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی ماموریت‌های دستگاه‌ها با کمک معاونت امور زنان جمع آوری و در نهایت به صورت شناسنامه جنسیتی تهیه می‌شود و وزارت علوم نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی شاخص‌های مورد نظر خود را اعلام کرده است و مقرر شده هر سال این شاخص‌ها ارزیابی و رصد شوند تا به دستگاه‌ها امتیاز داده و مشخص شود چه اندازه در مسیر تحقق عدالت جنسیتی قدم برداشتند.

مشاور وزیر علوم در امور زنان تاکید کرد: با توجه به اینکه ماموریت وزارت علوم در حوزه آموزش و پژوهش است، شاخص های فوق توسط این وزارتخانه نوشته شده است و سالیانه ما آن را گزارش می دهیم. تا ماه آینده گزارش شاخص‌ها ارائه خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در امور زنان وزارت علوم، تدوین شاخص‌های حمایت از خانواده است که این شاخص‌ها با هدف تحکیم خانواده و جامعه ای که خانواده‌محور است، تعریف می‌شود، این شاخص‌ها در ۱۰ محور و ۴۵ مولفه تدوین و در نهایت به صورت یک پیش‌نویس به دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌شود و در حال حاضر وزارت علوم در مراحل نهایی‌سازی شاخص‌ها قرار دارد و در حال بررسی بهترین شاخص‌ها برای ارتقا و تحکیم حوزه خانواده هستیم.

رحمانی همچنین از تدوین طرح دانشگاه دوستدار خانواده در وزارت علوم خبر داد و گفت: بر این اساس از دانشگاه‌ها استعلام می‌گیریم که چه برنامه ها و فعالیت‌هایی را در دست اجرا دارند و حتی پیشنهادات خود را در خصوص اینکه در شیوه نامه دانشگاه دوستدار خانواده چه مواردی باید قید شود را دریافت خواهیم کرد. شاید یکی از شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها بر مبنای همین دوستدار خانواده بودن باشد تا در نهایت به صورت پایلوت در چند دانشگاه اجرا شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top