تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/09/04 - 12:09
کد خبر: 377103

امکان تشخیص اصالت لوازم خانگی بزرگ و موبایل

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه خدمات پس از فروش لوازم خانگی بزرگ و موبایل فقط ذیل سامانه جامع گارانتی اعتبار دارد، گفت: رضایت مصرف کننده و مقابله با قاچاق دو دستاورد سامانه جامع گارانتی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ راه‎اندازی «سامانه جامع گارانتی» در تیرماه سال 97 بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در دستورکار قرار گرفت و بر اساس بند (2) از ماده «2» این تفاهم‌نامه، سازمان حمایت ملزم به نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش با استفاده از «سامانه‌های الکترونیکی» شد.

در فاز دوم راه‌اندازی این سامانه که به تازگی تکمیل شده است، این قابلیت برای مصرف‌کنندگان «لوازم خانگی بزرگ» و «موبایل» فراهم شده تا از طریق کد رهگیری و (IMEI) موبایل، از اعتبار شرکت‌های گارانتی‌دهنده و اصالت کالا مطلع شوند و همچنین بتوانند از خرید اجناس قاچاق و تقلبی جلوگیری کنند.

ایجاد کارتابل اختصاصی برای مصرف کننده و گارانتی کننده

احسان تشکری کارشناس فنی سامانه جامع گارانتی، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با تسنیم گفت: در این سامانه یک کارتابل اختصاصی برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های‌ گارانتی‌کننده فراهم خواهد شد. در این کارتابل شخصی تمامی گارانتی‌هایی که به اسم خریداران کالا فعال و ثبت شده در آن نمایش داده می‌شود؛ در نتیجه این تغییرات گارانتی‌های غیر معتبر حذف خواهند شد. همچنین در این کارتابل نظرات مشتریان شرکت‌های گارانتی و میزان رضایت افراد از آن‌ها قابل مشاهده است.

این کارشناس فنی سامانه جامع گارانتی ادامه داد: شرکت‌های گارانتی کننده در کارتابل اختصاصی خود، می‌توانند از اجناسی که دارای مجوز ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی هستند کسب اطلاع کنند و از سوی دیگر اجناس گارانتی شده خود را بر روی سامانه مشاهده کنند و هماهنگی‌های لازم را برای مدیریت هر چه بهتر فعالیت نمایندگی‌های خود انجام دهند و علاوه بر این از نظرات مشتریان اطلاع یابند.

در حال حاضر با استعلام از این سامانه می‌توان از «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» در دو گروه کالایی لوازم خانگی بزرگ و موبایل اطلاع یافت. با مراجعه به سایت irangs.irو وارد کردن کد دستوری سامانه #7777*4* این استعلام مقدور خواهد بود.

طبق دستور العمل اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لوازم خانگی بزرگ عبارت‌اند از: «یخچال فریزر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی (اسپلیت)، مایکروویو ، مایکروفر، فر، پکیج، چرخ خیاطی، مانیتور (نمایشگر رایانه)، جارو برقی.»

پیش از این عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در اواخر خردادماه خبر از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی داده بود

رضایت مصرف کننده و مقابله با قاچاق دو دستاورد سامانه جامع گارانتی

امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه یکی از اهداف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن است که اجناس قاچاق صرفه‌ اقتصادی برای مصرف کننده نداشته باشند، هشدار داد: اجناس قاچاقی که وارد کشور می‌شود توسط شرکت‌های گارانتی‌کننده غیرمجاز، کارت گارانتی فاقد اعتبار دریافت می‌کند اما این گارانتی‌ها به علت تقلبی بودن توانایی ارائه خدمات پس از فروش واقعی و مفید را به مشتریان ندارد.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان سال‌هاست از خدمات پس از فروش محصولاتی مثل لوازم خانگی ناراضی بوده‌اند، عنوان کرد: به همین دلیل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف به ساماندهی خدمات پس از فروش و علی الخصوص ارزیابی و نظارت بر شرکتهای گارانتی کننده شده است.

پرهام فر خاطرنشان کرد: ساماندهی خدمات پس از فروش در کشور توسط سامانه جامع گارانتی از یک سو موجب ارتقای رضایت مردم در بهره‌مندی از گارانتی واقعی خواهد شد و از سوی دیگر گلوگاهی برای مبارزه و جلوگیری از ورود اجناس قاچاق به کشور خواهد بود.

خدمات پس از فروش فقط ذیل سامانه جامع گارانتی اعتبار دارد

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه واحدهای تولیدی و وارداتی الزام قانونی به ثبت شناسنامه گارانتی در این سامانه دارند، افزود: مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان باید بدانند که هر نوع خدمات پس از فروش فقط ذیل سامانه جامع گارانتی اعتبار و معنا پیدا می‌کند.

این سامانه توانایی این را دارد تا سوددهی قاچاق را حدود 50 درصد کاهش دهد چراکه خدمات پس از فروش آنچنان اهمیت دارد که به نوعی نصف ارز محصول خریداری شده را به خود اختصاص می‌دهد

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عنوان اینکه سامانه جامع گارانتی با در دسترس قرار دادن خدمات به واردات رسمی و تولیدات داخلی این امکان را فراهم می‌کند که فقط اجناس قانونی و غیرقاچاق قادر به دریافت خدمات پس از فروش باشند، تاکید کرد: دستورالعمل تبصره (4) الحاقی ماده (18) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به لزوم شفافیت در زنجیره تامین و توزیع لوازم خانگی تاکید کرده است و سامانه جامع گارانتی را به عنوان یکی از مهم ترین حلقه‌های شفافیت و کشف قاچاق معرفی کرده است.

قابلیت استعلام لوازم خانگی بزرگ و موبایل از سامانه جامع گارانتی

وی با اشاره به اینکه اصالت تمامی گارانتی‌ها در این سامانه قابل استعلام است و طبیعتا هر کارت گارانتی که در این سامانه تائید نشود تقلبی است و قادر به ارائه خدمات به مصرف کنندگان نیست، تاکید کرد: در حال حاضر لوازم خانگی بزرگ و موبایل کاملا قابل استعلام از سامانه جامع گارانتی هستند و مصرف کنندگان باید بدانند که اجناس قاچاقی که خریداری می‌کنند بدون خدمات پس از فروش فاقد ارزش است.

پرهام فر با بیان اینکه خریدار موبایل با استعلام از سامانه همتا از واردات قانونی محصول اطمینان حاصل پیدا می‌کند، گفت: موقع خرید، به محض ارسال شناسه رهگیری موبایل(IMEI) به سامانه جامع گارانتی، خدمات پس از فروش گوشی فعال خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top