تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/09/05 - 15:30
کد خبر: 377228

دردسر تازه انگلیس در برگزیت با روی کار آمدن بایدن

با نزدیک شدن پایان مهلت مذاکرات لندن و بروکسل بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا نیز باری مضاعف بر روی دوش «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا خواهد گذاشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، با نزدیک شدن پایان مهلت مذاکرات لندن و بروکسل بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا نیز باری مضاعف بر روی دوش «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا خواهد گذاشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «اورسولا فون در لین»، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت: «روزهای آتی تعیین‌کننده خواهند بود. اتحادیه اروپا برای سناریوی [برگزیت] بدون توافق به خوبی آماده شده است».

این مقام اروپایی افزود: «زمان بسیار اندکی پیش روی ما قرار دارد، از تمام نیروی خود برای رسیدن به توافق استفاده خواهیم کرد. آمادگی داریم در این زمینه نقشی سازنده ایفا کنیم».

دولت جانسون با اتکا به حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دادن وعده توافق تجاری عظیم میان واشنگتن و لندن، بارها اتحادیه اروپا را به خروج بدون توافق تهدید کرده و حتی از لغو برخی مفاد توافق اولیه خبر داد.

با این حال با افزایش چشمگیر احتمال تشکیل دولت از سوی « جو بایدن » نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آغاز روند انتقال قدرت در واشنگتن، اوضاع تا حد زیادی متحول شده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر برگزیت را «افتضاح مطلق» توصیف کرده و آن را به سگی تشبیه کرده که توسط خودرویی زیر گرفته شده است.

بلینکن سال گذشته میلادی و پیش از توافق بروکسل و لندن بر سر کلیات برگزیت گفته بود، ترک اتحادیه اروپا نوعی خود تخریبی برای انگلیس محسوب می‌شود و چنین اقدامی گزینه ترجیحی آمریکا نیست.

بایدن نیز پیش از پیروزی در انتخابات، جانسون را «کپی شده ظاهری و باطنی ترامپ » توصیف کرده و او را تا حدی از توافق تجاری بزرگی که ترامپ وعده داده بود نا امید کرده است. او همچنین درخصوص نقض قوانین بین‌المللی و عدم اجرای توافق برگزیت به جانسون هشدار داده بود.

به گفته بایدن، دولت بریتانیا حق ندارد توافقات بین‌المللی درخصوص مرزهای ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را نقض کند. او پا را از این نیز فراتر گذاشته و تهدید کرده اگر دولت جانسون توافق «جمعه خوب» را نقض کند هیچ توافق تجاری میان لندن و واشنگتن منعقد نخواهد شد.

بلیکن نیز اخیراً در این باره گفته است: «همچنان که بریتانیا و اتحادیه اروپا روابط [پسابرگزیت] خود را تنظیم می‌کنند، هرگونه تمهیداتی باید از توافق جمعه خوب حمایت کرده و از تشکیل مجدد مرز سخت [بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی] جلوگیری کند».

جانسون یکی از رهبران کارزار حامی برگزیت در سال ۲۰۱۶ بوده و تلاش می‌کند قرارداد تجاری دقیقه نودی را با اتحادیه اروپا منعقد کند. با این حال او تحت فشار از سوی قانون‌گذاران محافظه‌کار است و از او می‌خواهند بعد از اتمام کار برگزیت، ساختار دولتش را مجدداً طرح‌ریزی کند.

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد.

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.

جانسون تنها اندکی پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «دومینیک کامینگز» بانفوذترین مشاور خود را که به‌عنوان معمار و مغز متفکر برگزیت شناخته می‌شود اخراج کرد. به گفته کارشناسان، چنین اقدامی می‌تواند نشانه تغییر رفتار و کوتاه آمدن دولت بریتانیا در قبال مذاکرات برگزیت محسوب شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top