تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/09/13 - 11:10
کد خبر: 378040

هوش مصنوعی به درمان سرطان کمک خواهد کرد

قرار است مدل یادگیری ماشینی جدید توسعه داده شده در فنلاند به درمان هرچه موثرتر سرطان و دیگر بیماری‌ها کمک کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ متخصصان پزشکی معمولا برای درمان بیمارانی که سرطان پیشرفته دارند، نیازمند ترکیب درمان‌های مختلف هستند. علاوه بر جراحی‌های سخت، بیمار نیازمند شیمی درمانی، پرتودرمانی یا هردوی آنهاست.

دارو‌های مختلف با اثرگذاری روی سلول‌های سرطانی متفاوت می‌توانند با هم ترکیب شوند. درمان با دارو‌های ترکیبی اغلب تاثیر درمان را افزایش داده و می‌تواند عوارض جانبی را در صورت کاهش دوز مصرف شده، کاهش دهد. با این حال، غربالگری تجربی دارو‌های ترکیبی بسیار کند و هزینه‌بر است، بنابراین اغلب کشف فواید این نوع درمان با شکست مواجه می‌شود. با کمک مدل یادگیری ماشینی جدید، می‌توان بهترین ترکیب دارویی برای از بین بردن انتخابی سلول‌های سرطانی با ارایش ژنتیکی یا عملکردی خاص را شناسایی کرد.

محققان دانشگاه‌های فنلاند مدل یادگیری ماشینی را توسعه داده اند که بدرستی پیش بینی می‌کند چگونه ترکیب دارو‌های سرطانی مختلف، انواع متفاوت سلول‌های سرطانی را از بین می‌‌برد.. این مدل هوش مصنوعی جدید با دسته‌های بزرگی از داده‌های مطالعات قبلی طراحی شده است. این مدل ماشینی در واقع از همان چندجمله‌ای‌های آشنای ریاضیات مدرسه در یک الگوی پیچیده، استفاده می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که این مدل، ارتباطی بین دارو‌ها و سلول‌های سرطانی که قبلا دیده نشده، یافته است. این مدل به طور دقیق پیش بینی می‌کند که چگونه یک ترکیب دارویی به طور انتخابی سلول‌های خاص سرطانی را مهار می‌کند در حالی که قبلاً اثر ترکیب دارو بر روی آن نوع سرطان آزمایش نشده بوده است.

ترو آتیوکالیو از دانشگاه هلسنیکی گفت: «این به محققان سرطان کمک می‌کند که انتخاب ترکیب‌های دارویی را الویت بندی کنند تا از بین هزاران گزینه برای تحقیق بیشتر، بهترین موارد را انتخاب کنند.»

رویکرد یادگیری ماشینی مشابه می‌تواند برای بیماری‌های غیرسرطانی نیز استفاده شود. در این موارد، مدل باید با داده‌های جدید و مرتبط با بیماری مدنظر مجددا برنامه ریزی شود. به عنوان مثال، می‌توان برای بررسی چگونگی تأثیر ترکیبات مختلف آنتی بیوتیک بر عفونت‌های باکتریایی و یا اینکه چگونه ترکیبات مختلف دارو‌ها سلول‌هایی را که توسط ویروس کرونا SARS-Cov-۲ آلوده شده‌اند، از بین می‌برد، از این مدل استفاده کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top