تاریخ انتشار: شنبه 1399/09/15 - 17:50
کد خبر: 378222

انتقاد افغان‌ها از اقدامات ارتش استرالیا در کشورشان

روزنامه «افغانستان تایمز» اعلام کرد که شهروندان این کشور از محکومیت رفتار نظامیان استرالیایی و آنچه که اقدامات غیرقانونی و کشتار غیرنظامیان در این کشور خوانده شده، استقبال می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، این رسانه افغان افزود: سه شنبه گذشته نسخه استرالیایی روزنامه انگلیسی «گاردین» عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد یک سرباز از نیرو‌های ویژه استرالیا در حال نوشیدن مایعات با پای مصنوعی یک شهروند کشته شده افغانی است؛ انتشار این تصویر بار دیگر با نمایش اقدامات دیگر ارتش استرالیا در افغانستان با محکومیت‌ها و انتقادات شدیدی در سراسر جهان روبرو شد.

رادیو بین‌المللی چین در این خصوص گزارش داد: درست در شرایطی که جنایات ارتش استرالیا در افغانستان پی در پی فاش و با انتقاد جامعه بین المللی روبرو می‌شود، مقامات استرالیا اخیرا چین را به دلیل استناد به کاریکاتور‌های طراحی شده با موضوع کشتار غیرنظامیان غیر مسلح افغان توسط نظامیان استرالیا در رسانه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار داده و این کاریکاتور‌ها را جعلی توصیف کرده اند که این نیز نوعی هوچیگری است.

اما گزارش افغانستان تایمز حاکی است که افکار عمومی این کشور بر این باور است که اقدامات استرالیا استاندارد‌های دوگانه در رابطه با موضوعات حقوق بشری را نمایان کرده است و کاری که استرالیا باید انجام دهد این نیست که توجهات به این کشتار را با حمله به چین منحرف سازد، بلکه باید صادقانه از مردم افغانستان عذر خواهی کند.

«ذبیح الله زمرایی» تحلیلگر سیاسی افغاستان در گفتگو با خبرنگاران گفت که چین در حمایت از مردم افغان صحبت می‌کند و خواستار مجازات سربازان استرالیایی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی است.

«محمد دانشجو» دیگر تحلیلگر سیاسی افغانستان نیز به خبرنگاران گفت که کشتار غیرنظامیان یک جنایت جنگی است و تردیدی وجود ندارد که سربازان استرالیایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند.

وی افزود، درخواست دولت استرالیا برای معذرت خواهی چین مضحک است و کاری که استرالیا باید انجام دهد این است که صمیمانه از مردم افغانستان به دلیل جنایات جنگی سربازانش عذرخواهی کند.

براساس گزارش افغانستان تایمز، علاوه بر استرالیا جنایات جنگی سایر نظامیان ناتو که در افغانستان مستقر هستند نیز برملا شده است، اما تحقیقات مرتبط در این زمینه در اغلب موارد به دلیل مداخلات سیاسی بدون نتیجه رها شده و سربازان دخیل در این جنایات نیز نهایتا از مجازات معاف شده اند. بر همین اساس، مردم افغانستان هیچ انتظاری ندارند که درباره جنایات جنگی در استرالیا تحقیقاتی انجام شود.

این گزارش به نقل از «فاروه شاه» یکی از ساکنان کابل نوشت: جنایات جنگی ارتکابی توسط سربازان استرالیا قابل بخشش نیستند؛ چون این جنایات استاندارد‌های دوگانه دولت استرالیا در زمینه حقوق بشر را فاش کرده اند.

وی بر این باور است که در صورتی که هیچ گونه فشاری از سوی جامعه بین الملل وجود نداشته باشد، باور اینکه سربازان استرالیایی عامل جنایات در افغانستان حقیقتا مجازات می‌شوند، بسیار سخت است.

براساس این گزارش، چین مانند جامعه بین الملل اقدامات ارتش استرالیا در افغانستان را محکوم کرد، اما با این حال دولت استرالیا اخیرا به صراحت صفحه کاربری شخصی «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در شبکه اجتماعی توئیتر را به انتشار تصاویر جعلی متهم کرده و حتی از توئیتر خواسته است همه اظهارات او را از توئیتر حذف کند که البته با مخالفت دست اندرکاران این شبکه اجتماعی بین المللی رو به رو شد.

این گزارش با اعلام اینکه درخواست افکار عمومی افغانستان در این زمینه کاملا روشن و واضح است، نوشت: تحلیلگران بر این باورندکه واکنش دولت استرالیا به افشای حقیقت اقدامات آن کشور در افغانستان تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی افغانستان و در واقع جهانیان است تا از فشار عمومی بر خود بکاهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top