تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/09/17 - 10:51
کد خبر: 378458

ضرغامی در ویژه برنامه روز دانشجو چه گفت؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصور من این است که ۱۴۰۰ پایان رفتار‌های قیم مابانه و پایان عمر پدرخوانده‌ها است و ویژگی ۱۴۰۰ این است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، عزت اله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو که با موضوع دولت جوان انقلابی و در فضای مجازی برگزار شد، به گفت: بعضی موقع بحث می‌شود که در جریان انقلاب روحانیت پیشگام بوده یا روحانیت و این از دو قطبی‌هایی بود که معمولا در اوایل انقلاب زیاد مطرح می‌شد. واقعیت این است که رهبری بلامنازعه امام خمینی و بزرگان روحانیت ما که بسیاری از آن‌ها شهید شدند و مایه برکت انقلاب بودند تردیدی نمی‌گذارد که جایگاه روحانیت کجاست؛ اما من معتقدم که در برخی از مواقع دانشگاه و به ویژه دانشجویان خط شکنی کردند و پیشگام بودند و توانستند حرکت‌هایی را انجام بدهند که جریان انقلاب به آن سمت هدایت شد که یکی از بهترین مصادیق این حرکت‌ها تسخیر لانه جاسوسی بود که امام خمینی نیز آن را انقلاب دوم نامید و این کار دانشجویان بود.

وی با بیان اینکه واقعه ۱۶ آذر ۳۲ به خاطر روحیه دانشجوی جوان انقلابی و حزب اللهی ماندگار شد، افزود: انسان وقتی پا به سن می‌گذارد به طور طبیعی نشاط، شور و حال و بخشی از انگیزه هایش را از دست می‌دهد؛ اما انگیزه‌ها و شور و نشاط جوان خیلی زیاد است و می‌تواند در موج سازی و کار‌های بزرگ توفیقات بیشتری به دست بیاورد.

ضرغامی با اشاره به اینکه جوان انقلابی بیشتر به داشته‌های خود نگاه می‌کند تا موانع و کمبودها، تصریح کرد: ممکن است یک نفر پیر باشد؛ اما شور، انگیزه و توان اجرایی هم داشته باشد و امام خمینی مصداق بارز چنین انسان‌هایی است. امام تا روزی که از دنیا رفت حرف می‌زد، شعار می‌داد، هدایت می‌کرد و پرشور بود با این وجود اصلا روحیه پیری و محافظه کاری نداشت. رهبر معظم انقلاب نیز در مورد شهید سلیمانی گفتند اگر او زنده بود تا ۱۰ سال دیگر در مسئولیتش باقی می‌ماند و این یعنی اینکه شهید سلیمانی هم انگیزه و نشاط جوانی و هم توان اجرایی داشت؛ البته ممکن است بر حسب ظاهر یک جوان ۳۰ باشد، ولی شور و حال، انگیزه و توان اجرا نداشته باشد با این وجود ما به چنین جوانی نمی‌گوییم جوان کارآمد انقلابی.

وی با بیان اینکه دولت جوان و کارآمد این نیست که رئیس دولت حتما یک جوان ۳۰ ساله باشد، البته اگر یک زمان چنین افرادی هم ظهور کنند خوب است، تصریح کرد: دولت فعلی پیرترین دولت تاریخ ایران است و بعد از مشروطیت دولتی به پیری این دولت نداشته ایم با این وجود این دولت اصلا هیچ نسبتی با جوان نداشته است و اسمشان هم دولت ژنرال‌ها بود و ما عملکرد ژنرال‌ها را هم دیدیم.

ضرغامی اضافه کرد: یکی از شعار‌های دولت ۱۴۰۰ باید این باشد که بدنه دولت را جوان کند. در حال حاضر به غیر از کابینه که خیلی مهم است چند هزار پست مهم دیگر در کشور داریم با این وجود بنده دولت آینده را دولت گذار می‌دانم و این دولت باید زمینه انتقال قدرت به جوانان کشور را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بنده از سال ۹۶ به بعد با شورای ائتلاف به خاطر عملکرد دوستان عزیزم در این شورا هیچ ارتباطی ندارم، اضافه کرد: در مورد حمایت بنده از لیست نمایندگان تهران سوال شد درست است من به اکثر کسانی که در این لیست بودند رای دادم، ولی به کسان دیگری هم رای دادم از جمله آقای رسائی و یامین پور و همچنین یکی دو نفر دیگر که فکر می‌کردم بهتر از آن کسانی هستند که در این لیست حضور دارند. به هر روی بنده اعتقاد داشتم که کار جمعی مهم است، اما واقعا نتوانستم به چند نفر رای بدهم به همین دلیل به کسان دیگری رای دادم که آن‌ها را بهتر می‌دانستم.

ضرغامی تصریح کرد: تصور من این است که ۱۴۰۰ پایان رفتار‌های قیم مابانه و پایان عمر پدرخوانده‌ها است و ویژگی ۱۴۰۰ این است، اظهار کرد: رفتاری که ما در طول این سال‌ها دیدیم به گونه‌ای است که در ۱۴۰۰ بچه‌های انقلاب و هر کس ظرفیت‌ها را در خود برای ریاست جمهوری احساس می‌کند، خواهد آمد و من فکر می‌کنم رفتار‌های قیم مابانه دیگر فرصت بازیگری پیدا نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه با وضعیتی که در آن قرار داریم اولین مسئله مردم در ۱۴۰۰ امنیت غذایی است، تصریح کرد: چهارسال پیش اشتغال مسئله جدی بود و الان هم خیلی مهم است، اما امروز مشکل مردم امنیت غذایی است؛ و بنده هم نگران امنیت غذایی مردم هستم.

رئیس اسبق صدا و سیما گفت: به ۱۳ قلم کالای اساسی ارز دولتی اختصاص یافته و این ارز برنگشته و پریشب هم آقای ترکان مشاور آقای روحانی گفتند آن ۱۸ میلیارد یک نقطه تاریک در تاریخ این کشور است که در این شرایط حساس این پول را دادیم، ولی معلوم نشد چه بلایی سر آن آمد.

وی با بیان اینکه بنده روی امنیت غذایی و کالای اساسی کار کردم و هر دولت انقلابی که روی کار بیاید مطالعات و یافته هایم را در اختیارش می‌گذارم، اظهار کرد: اولویت دوم بنده کسب و کار و سهولت در کسب و کار است. به هر روی بنده فکر می‌کنم اگر امنیت غذایی و کسب و کار اولویت دولت بعدی باشند اولویت‌های درستی هستند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه باید در حوزه رسانه اجتهاد کرد، و اجتهاد رسانه ای هم یعنی اینکه چارچوب های نظام را بدانیم اما آنجا که لازم است یک موضع روشن، انقلابی و پیشرو داشته باشیم بتوانیم این کار را انجام بدهیم، افزود: در ماجرای نحوه رسانه ای شدن ترور شهید فخری زاده من مطلعم که مدیریت و بچه های سازمان صدا و سیما هم ناراحتند به هر روی این اتفاق افتاده و بعد ما بخواهیم سه ساعت منظر بمانیم تا فلان مسئول امنیتی بگوید که چکار کنیم حتما غلط است.

وی با بیان اینکه دربین دوستان جبهه انقلاب به اندازه دو مینی بوس نامزد ریاست جمهوری داریم و در واقع تعداد نامزد‌ها بالاست، افزود: در مورد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری همانطور که پیشتر هم گفتم من روی نیمکت هستم و این آمادگی را در خودم ایجاد کردم البته باید ببینیم تا مقطع ثبت نام‌ها چه اتفاقی می‌افتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top