تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/09/18 - 00:09
کد خبر: 378527

گفتگوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با استاندار آذربایجان شرقی +تصاویر

هرچند کرونا تبِ برنامه‌های سیاسی دانشجویی را گرفته و شور و هیجان این روز را از بین برده است اما با این حال، اقدام استاندار برای دیدار با دانشجویان قابل تقدیر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آناج، من علاقه مند شخصیت و منش مدیریتی شما هستم. مدیریت شما را در دانشگاه تبریز تجربه کردیم. این جمله را عرض کردم به خاطر اینکه حیف شما بود در این دولت ناکارآمد مسئولیت قبول کنید!

اشتباهات جریان مرکزگرا درباره قره‌باغ

این سخنان را امیرمحمد قدس دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در نشست دانشجویی ظهر امروز با استاندار آذربایجان‌شرقی مطرح کرد. او همچنین از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در موضوع قره باغ انتقاد کرد و گفت: ای‌کاش شما بیشتر با جریان مرکزگرا در موضوع قره باغ با مسئولین صحبت میکردید، هرچند با آقای عراقچی گفت‌وگو داشتید اما نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

ادعای فشار مضاعف بر اصلاح‌طلبان در دانشگاه!

شاهدی، مسئول انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز دیگر سخنران جلسه است. سوابق خانوادگی‌ شاهدی در موضوعات سیاسی معلوم است. او با انتقاد از فشارهای مضاعف بر اصلاح طلبان، گفت: دو جریان اصلاح طلبی و اصول گرایی در داخل کشور فعال هستند و تشکل های دانشجویی نیز به طبع آن‌ها در داخل دانشگاه فعالیت میکنند اما شاهد آن هستیم که در دانشگاه‌ها، تشکل‌های وابسته به جریان اصول‌گرایی به راحتی مجوز فعالیت میگیرند اما اصلاح طلبان تحت فشارند.

گفتگوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با استاندار آذربایجان شرقی

ذره‌بین دانشجو در حوزه‌ی معادن!

از آقای پورمحمدی ممنونیم که برخلاف آقای رئیس جمهور که هم سال گذشته و هم امسال، بی توجه به روز دانشجو از کنار این روز بزرگ رد شدند، به این روز و دانشجویان اهمیت دادند. محرم زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، این سخنان را مطرح میکند و ادامه میدهد: اما موضوع مهمی که به چشم می‌آید، بحث وجود معدن در سطح استان و رکود یا بلاتکلیفی آن هاست. برای نمونه معدن اندریان با آن کیفیت و کمیت، بدون هیچ حساب و کتابی به گرجستانی‌ها واگذار شده و در دیگر معادن نیز ابهامات زیادی وجود دارد.

در داخل کشور نه‌تنها علم و دانش استخراج مواد معدنی بلکه توان تولید محصولات و مشتقات معدنی نیز وجود دارد و شما باید در این خصوص تدبیری بیاندیشید. چراکه معادن یکی از اصلی ترین منابع درآمدی و اشتغال زایی برای کشور در دوران بدون نفت است.

موضوعات اجتماعی، دغدغه دانشجویان

شادمان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی دیگر دانشجوی حاضر در جلسه است. او برخلاف دیگر تشکل‌ها به اخبار و اتفاقات ناخوشایند اجتماعی در استان اشاره دارد. شادمان مدعی است آمار خودکشی در کلیبر و آذرشهر از متوسط کل کشور بالاتر است. او همچنین افزایش نزاع و سرقت در تبریز را یکی دیگر از موضوعات مهم در مباحث اجتماعی عنوان میکند. هرچند پورمحمدی آمار خودکشی را تایید نکرد اما دلیل افزایش نزاع و سرقت در استان و تبریز را مربوط به کرونا دانست.

چرا اقتصاد استان پس‌رفت کرد؟!

موضوع اقتصاد استان، مسئله مهم دیگری بود که فرهمند، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز به آن اشاره داشت. او گفت: آذربایجان شرقی، در سال ۷۹ حدود ۵ درصد از اقتصاد ایران را شامل میشد که این آمار در سال ۹۸ به ۳٫۵ درصد رسیده است. در بحث سپرده‌ها نیز در نسبت جمعیت و میزان سپرده گذاری بانکی، این آمار حدود ۲٫۴۸ درصد است که آمار بسیار کمی است.

ماسک میزنید، مردم فکر میکنند خبری است!

انتقاد از فضای امنیتی دانشگاه دیگر موضوع مد نظر سهراب زاده مسئول انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. او از نحوه مدیریت فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گلایه مند است. هرچند سخنان سهراب زاده در خصوص مسائل امنیتی با واکنش استاندار همراه بود اما بخش دیگر سخنانش، آنجایی که در خصوص شیوع کرونا و مشکلات معیشتی دانشجویان دکترا صحبت کرد بی سر و صدا، از یاد رفت.

گفتگوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با استاندار آذربایجان شرقی

سهراپ پور مدعی است، در ابتدای شیوع کرونا، در استانداری، موضوعات مهمی از سوی دانشجویان در نحوه مقابله با کرونا مطرح شده بود اما توجهی به آنها نشد. او همچنین به برخورد دینوری، رئیس بیمارستان امام رضا تبریز با دانشجویان اشاره میکند. سهراپ پور که اندکی هیجان نیز چاشنی سخنانش است، میگوید: در ابتدای کرونا، من و همکارانم، ماسک میزدیم و در بخش بیمارستان حضور میافتیم که دکتر دینوری گفتند، ماسکتان را در بیاورید. بقیه فکر میکنند خبری است! بعدها هم که مسئول انجمن صنفی این موضوع را پیگیری کرده بود، آقای دینوری گفته بودند من از کجا بدانم شما پژاک نیستی و میخواهی با ماسک زدن مردم را بترسانی!

زنگ خطر افزایش فاصله بین مردم و حاکمیت

لازم نیست چندین درب امنیتی در استانداری ایجاد شود. مردم باید بتوانند در اینجا حضور یابند و حرفشان را بزنند. این سخنان مربوط به کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز است. او همچنین اعتقاد دارد، اگر توان مقابله با گرانی و مشکلات اقتصادی را نداریم، بهتر است صادقانه و صریح با مردم حرف بزنیم و مشکلات را بگوییم. این حرف نزدن ها فاصله مردم و حاکمیت را بیشتر از این خواهد کرد.

حواشی قرارداد با متهم اقتصادی

پای قرارداد پرحاشیه قرارگاه خاتم با جهانگیری متهم اقتصادی نیز به جلسه دانشجویان با استاندار باز شد. نبئی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب در این باره گفت: ما شاهد بودیم که قراردادی امضا شده که سرنوشت یک شهرستان را تعیین میکند. این قرارداد با فردی بوده که زمانی دستگیر شده و این سوال مطرح است که چنین قرادادی اصلا مجاز است یا خیر. او همچنین به فشارهای بی شمار هیات نظارت اشاره میکند. معتقد است، برای برگزاری یک مناظره، هیات نظارت شروطی میگذارد که عملا برنامه لغو شود.

فیضی، مسئول بسیج پیام نور تبریز هم در خصوص کرونا و برخی سنگ اندازی ها در مسیر فرهنگ سازی مقابله با کرونا در مناطق حاشیه‌ای شهر تبریز، گلایه مند است و خواستار رسیدگی به این موضوع است.

برخی دیگر از نمایندگان تشکل‌ها نیز در این جلسه موضوعاتی همچون، مشکلات اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل، کمبود منابع و مشکلات دانشجویانی که امکان حضور در کلاس های مجازی ندارند را مطرح میکنند. نوبت به استاندار میرسد.

جلسه‌ آرام دانشجویی، باب میل مسئولان

پورمحمدی که خود سابقه حضور در دانشگاه را دارد، از سخنان بسیاری از دانشجویان با خبر است. هرچند جلسه به اندازه دوران مدیریت او در دانشگاه تبریز، چالشی و انتقادی نیست و این را خود او به خوبی فهمیده. استاندار آذربایجان شرقی، از رکود فعلی دانشگاه ها غمگین است و آن را به ضرر دانشجو و دانشگاه میداند.

من متعلق به دنیای دانشگاهم نه میز ریاست!

ممنونم که مرا به دوران دانشگاه بردید چرا که من متعلق به آن دنیا هستم نه این دنیا. پورمحمدی این جمله را خطاب به دانشجویان میگوید و با اشاره به راستگو معاون امنیتی سیاسی استانداری و محمدزاده مدیرکل سیاسی استانداری میگوید: البته کنار دستی‌های من افراد سیاسی هستند اما اینها هم سیاسی دانشگاهی هستند.

گفتگوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با استاندار آذربایجان شرقی

تفاوت نگاه پورمحمدی به روز دانشجو

پورمحمدی توضیحاتی در خصوص رسالت دانشجو و دانشگاه میدهد. هرچند شاید این توضیحات برای برخی کسل کننده باشد. اگر بخواهیم از تفاوت نگاه پورمحمدیِ دانشگاه که سبقه تفکر اصلاح‌طلبی دارد با برخی از روسای فعلی دانشگاه‌ها بگوییم، اشارات او به روز دانشجو و ماهیت آن قابل تقدیر است. پورمحمدی برخلاف برخی روسا، که تنور سیاسی بازی در داخل دانشگاه گرم تر از عقلانیت و منطق است، روز دانشجو را روز استکبار ستزی میداند.

او برخلاف دیگر اصلاح طلبان که زمانی مرگ بر آمریکا میگفتند و اکنون شیفته آمریکا شده‌اند، استکبار و خصوصا آمریکا را در صدر دشمنان مردم ایران میداند. هرچند فضای آرام جلسه و دوری از شور و نشاط دانشجویی در این سخنان به چشم میخورد اما همین مدل فکری قابل ستایش است. توضیحات پورمحمدی که تمام میشود، نوبت به جواب دادن به مطالبات دانشجویان میرسد.

با اسم ۱۶ آذر، دستمان میلرزید!

اسم ۱۶ آذر در دانشگاه می‌آمد، دستانمان میلرزید! این را پورمحمدی خطاب به آنهایی میگوید که انتظاراشان از روز دانشجو و برنامه‌های سیاسی، هوچی گری و تخریب یک جریان توسط جریان دیگر است. توضیح میدهد که در زمان ریاستش در دانشگاه تبریز، حضور سخنران متکلم الوحده از یک طیف سیاسی برای منکوب کردن طرف مقابل را قبول نداشته و معتقد بود برنامه سیاسی روز دانشجو نباید له یا علیه جناحی باشد. خروجی چنین برنامه هایی ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده بود و این در شان دانشگاه و دانشجو نیست.

فلسفه دانشگاه نقد است و لازمه این نقد، گفت‌وگو و تبادل نظر است. مناظره هم یکی از این راه‌هاست. سخنرانان سیاسی لازم است بیاییند و در خصوص مبانی و دیدگاه های خود به بحث و گفت‌وگو بپردازند اما سخنرانی یک طرفه نه!

همه مشکلات باید داخل دانشگاه حل شود

پورمحمدی پس از سخنانی متول، به سراغ پاسخ به سخنان دانشجویان میرود. در بحث دخالت‌های فرا دانشگاهی در داخل دانشگاه‌ها میگوید: برای همه تخلفات و مشکلات در داخل دانشگاه ها نهادهایی وجود دارد. من در سال های سخت سیاسی، اجازه ندادم نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری وارد دانشگاه شود و این را با جدیت در استانداری هم پیگیری میکینم.

گفتگوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با استاندار آذربایجان شرقی

دست‌های پشت‌پرده علت وابستگی معادن

استاندار به مطالبه دانشجویی که در خصوص معادن استان سوال کرده بود میگوید: قبول دارم بخش معدن ما مغفول مانده و درصددیم آن را جبران کنیم. هرچند در قانون اشاره‌ای نشده که استخراج معدن را به خارجی ندهیم. اما باید این نکته را هم بدانید که برخی دست ها هستند که نمیگذارند در بحث معادن به سرانجام خوبی برسیم.

روایت پورمحمدی از جلسه با رئیس دستگاه قضا

پورمحمدی به وجود مافیاهای پیچیده‌ای اشاره میکند که در بحث نفلین سینیت سراب نمیگذاشتند این معدن به شروع به کار کند. میگوید: دوسال است که میخواهم این پروژه را حل کنم اما دست اندازی میشود. در حضور قوه قضاییه با حضور آیت الله رئیسی، به من یادداشت میدهند که مواظب حرف زدنت باش، پخش زنده است!

پس از این سخنان است که شاهدی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز، به میان سخنان پورمحمدی می‌آید و میگوید: آقای استاندار طوری میگویند مافیا هست و کار دشوار است که به نظرم بهتر است جایمان را عوض کنیم!

یکپارچگی در درون کشور وجود ندارد

استاندار که از کنایه دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز سخت دلگیر است، در جواب او میگوید: نگویید ناکارآمدترین دولت. مشکلات وجود دارد اما کار هم شده و در سخترین شرایط کشور قرار گرفته‌ایم. باور کنید کشور داری خیلی سخت است. من زمانی که مسئولیت نداشتم فکر میکردم، کشور داری ساده است اما اکنون نظرم متفاوت است. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که در درون کشور یکپارچگی وجود ندارد.

طبیعی است. استاندار دولت باید هم از دولتی که در آن کار میکند دفاع کند. هرچند تاریخ قاضی خوبی برای عملکردهاست. جلسه با برخی گفت‌وشنودها ادامه می‌یابد و در نهایت با خوشی و خرمی به پایان میرسد.

هرچند کرونا تبِ برنامه‌های سیاسی دانشجویی را گرفته و شور و هیجان این روز را از بین برده است اما با این حال، اقدام استاندار برای دیدار با دانشجویان قابل تقدیر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top