تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/09/25 - 16:53
کد خبر: 379365

خضریان: صبر راهبردی یک تله بزرگ ذلیلانه و منفعلانه برای کشور است

خضریان با تاکید بر اینکه در مجلس باید تغییر نگاه راهبردی به اتفاق بیفتد و این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: آقایان غرب‌گرا بدانند در این مجلس ما در تغییر نگاه راهبردی کوتاه نخواهیم آمد و اگر اسم این تعامل است ما تعامل می دانیم و اگر کسی بخواهد در مقابل این موضوع نهاد پارلمان بایستد، ما در مقابلش می‌ایستیم و برای اجرای این دسته از قوانین در مجلس محکم ایستاده ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه دوشنبه شب (۲۴آذرماه۹۹) جهان آرا با حضور حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس و علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از شبکه افق سیما پخش شد.

پژمانفر در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالی درباره اختلافات و تقابلی که بعضاً از دولت و مجلس نشان داده می شود، گفت: بر اساس قانون اساسی و تفکیک قوا هرکدام از قوا مسئولیتی دارند و مجلس وظیفه ریل‌گذاری کشور در قالب قانون و نظارت را دارد. دولت هم وظیفه اجرا دارد و باید مسائلی که بر اساس سیاست‌های کلی و قوانین ریل‌گذاری می‌شود را اجرا کند.

پژمانفر با بیان اینکه مجلس وظیفه خود یعنی نظارت را انجام می‌دهد و بر اساس آن نظارت گاهی تخلفات دستگاه‌های اجرایی را مورد برخورد قرار می دهد، گفت: هیچ تقابلی نیست و همه ما چرخ‌های این نظام هستیم و نظام به واسطه همین ظرفیت‌های حاکمیت مسائل خود را باید جلو ببرد ولی طبیعتاً اگر اقتضا کند که به مسائل ورود کنیم و به آن بپردازیم، ورود خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: یکی از کارهایی که به مجلس واگذار شده یک وظیفه فراقوه‌ای هست که در اصل ۹۰ قانون به مجلس واگذار شده است. در اصل نود گفته که هر یک از مردم اگر شکایتی از سه قوه داشته باشند، می توانند به مجلس مراجعه کنند و شکایت هایشان را به صورت کتبی به مجلس بدهند و مجلس موظف است اگر در طرز کار آنها شکایتی صورت گرفته باشد ورود کرده و بررسی کند.

وی افزود: بر اساس همین اصل کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شکل گرفته که ترازش بسیار بالا هست و وظیفه اش این است که به مسائل و مشکلاتی که مردم در بخش‌های مختلف با آن مواجه هستند، ورود پیدا کند و مکاتبه می‌کند و برای مکاتبه کردنش قانون دارد و برای دستگاهها تکلیف می‌کند و آنها موظف هستند که در یک بازه قانونی به آن تکلیف عمل کنند و برای عدم تکلیف هم جرم تعیین کرده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه مشکلات بسیار زیادی امروز دامنگیر مردم شده است، تصریح کرد: مردم مشکلات خودشان را در حوزه مسائل معیشتی و اقتصادی و ضعف ها و کوتاهی های دستگاه ها مطرح می‌کنند چون امروز دستگاه های دولتی مانند تسبیحی که دانه های آن پراکنده شده، انسجام خود را از دست داده اند و نتیجه آن حجم بالایی از شکایات است که به مجلس وارد می شود و وظیفه ما این است که به این‌ها بی اعتنایی نکنیم.

پژمانفر با تاکید بر اینکه همین الان چند صد هزار شکایت از آقای روحانی به ما رسیده و ما به این مسائل رسیدگی می‌کنیم، گفت: این را در رسانه مطرح نمی کنیم اما وظیفه ذاتی ما است که نسبت به این مسائل رسیدگی کنیم.

خضریان: صبر راهبردی یک تله بزرگ ذلیلانه و منفعلانه برای کشور است

در ادامه برنامه علی خضریان در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات روحانی مبنی بر مخالفت دولت با مصوبه اخیر مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آقای روحانی برداشت اشتباه کرده‌اند، چون اجماعی به آن شکل نیست و اگر عزیزان بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را مطالعه کرده باشند، خیلی واضح است که این مصوبه مورد تایید است و هماهنگی های لازم هم با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که دبیر آن منصوب آقای روحانی هست، انجام شده است.

خضریان با بیان اینکه به نظر من اجماعی در دولت علیه مصوبه مجلس نیست، تصریح کرد: آقای روحانی به عنوان یک عضو و رئیس دولت و یا برخی دیگر از اعضای دولت مخالف هستند ولی این کلمه اجماع به نظرم دارای ایراد است.

وی افزود: نهاد پارلمان در کل دنیا و حتی کشورهای اروپایی و آمریکا دارای یک حرمت است، چون این نهاد محصول آرای مستقیم مردم است، پس در همه جا این حرمت را دارد و انتظار من این است که رئیس محترم جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب شدند، حامی جمهوریت نظام باشند و نباید مخالف رای مردم حرف بزنند و خود را اینگونه در برابر پارلمان مطرح کنند.

این نماینده مجلس با بیان این که کاش آقایان غربگرا این چیزها را از غربی‌ها یاد بگیرند، اظهار داشت: آنجا وقتی وارد مذاکره با ما می شوند، حتی در مذاکراتی که دوستان انجام دادند از ظرفیت پارلمان و کنگره و سنا استفاده می کنند و بار مذاکره را می بندند و می‌گویند این موردی که شما از ما می‌خواهید، در اختیار ما نیست و در اختیار پارلمان و کنگره ماست و نمی‌توانیم این قول را به شما بدهیم یا در مواقعی از ظرفیت پارلمانی‌شان استفاده می کنند و نمی گذارند مطالبات ما به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه پارلمان ظرفیت چانه‌زنی دولت ها در سیاست خارجی هم هست، گفت: یک ظرفیت بی‌نظیر هست که می توانید از آن برای پیشبرد اهداف تان استفاده کنید و تعامل داخلی کشور نباید تبدیل به این بشود که دائماً پالس به بیگانگان بدهیم که ما مخالف هستیم و ما در برابر پارلمان ایستاده ایم.

خضریان افزود: ما در شرایطی هستیم که ارسال این پالس‌ها کارمان را سخت تر می کند و شاهد بودیم که چند روز پیش گروه بین‌المللی بحران گزارشی را پیرامون همین مصوبه مجلس تهیه کرده و آنها در مورد مصوبه مجلس تحقیق کرده‌اند و در انتهای این گزارش حرف مهمی را می زنند و آن این که «مصوبه مجلس نشان می‌دهد ایران دیگر زیاده‌خواهی آمریکا را بر نمی تابد و به امریکایی ها توصیه می کند که نباید مسائل غیر هسته ای تان را با ایران طرح کنید چون آنها نگاهشان نسبت به موضوع تفاوت کرده و راهبردهای شان فرق می کند».

این نماینده مجلس تاکید کرد: یک مصوبه مجلس می‌تواند این پیام را به آمریکایی‌ها و غرب منتقل کند که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد از باب قدرت با شما صحبت کند.

وی افزود: صبر راهبردی یک تله بزرگ ذلیلانه و منفعلانه برای کشور است که در آن همه چیزمان را از دست می‌دهیم.

خضریان با تاکید بر اینکه در مجلس باید تغییر نگاه راهبردی به اتفاق بیفتد و این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: آقایان غرب‌گرا بدانند در این مجلس ما در تغییر نگاه راهبردی کوتاه نخواهیم آمد و اگر اسم این تعامل است ما تعامل می دانیم و اگر کسی بخواهد در مقابل این موضوع نهاد پارلمان بایستد، ما در مقابلش می‌ایستیم و برای اجرای این دسته از قوانین در مجلس محکم ایستاده ایم.

وی با بیان اینکه ۷ سال است که آقایان به بهانه اینکه می‌خواهیم تحریم ها را برداریم، کشور را اسیر یکسری اتفاقات کرده‌اند، گفت: در این ۷ سال گذشته دلار ۳ هزار تومانی به ۲۵ هزار تومان رسیده به طوری که آرزوی مردم این است که دلار به ۲۰ هزار تومان و ۱۷ هزار تومان برسد و این نتیجه مذاکره است. قیمت پراید از ۷۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون هم گذشته و همه چیز در حال بالا رفتن است و این نتیجه این وضعیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات روحانی که سال 96 گفته بود در دور دوم روی کار بیاییم باقی تحریم‌ها را هم بر می داریم، تصریح کرد: این سوال وجود دارد که کدام تحریم در این چند سال برداشته شده و آیا تحریم نفتی یا بانکی ما برداشته شده و ارتباطات ما با کشورهای غربی شرایط بهتری را پیدا کرده است؟

وی با تاکید بر اینکه در این تغییر راهبردها باید به سمت تغییر استراتژی از درون برویم، اظهار داشت: باید به جای اینکه به سمت لغو تحریم ها برویم، بدانیم که تحریم‌ها اینگونه رفع نمی‌شود و باید به سمت خنثی‌سازی و غلبه بر تحریم‌ها برویم؛ یعنی باید از ظرفیت‌های داخلی‌مان استفاده کنیم و بتوانیم به یک قدرت و قوامی برسیم که حتی اگر به میز مذاکره رسیدیم و در جایی برای منافع ملی ما ناچار به مذاکره با هر کشوری بودیم، از باب قدرت حرف بزنیم.

خضریان در پاسخ به پرسشی پیرامون تغییر راهبرد در مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نیز خاطرنشان کرد: در همین مدت نیم سال های که در مجلس هستم چند سفر به نقاط مختلف کشور داشتم و مسائلی را از نزدیک دیدم که راهکارهای داخلی دارد و قابل حل است.

وی با بیان اینکه در سفر سیستان و بلوچستان مسائلی دیدیم که برخی از آنها در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است، تصریح کرد: ما خودمان خودمان را تحریم کرده ایم یا اصلاً حواسم به ظرفیت‌های داخلی نیست. برای مثال به مسئله شیلات ورود کردیم و دیدیم که بسیاری از ماهیگیران بومی منطقه اقتصادشان از این طریق در حال اداره شدن است ولی به کشتی‌های ترال اجازه ماهیگیری داده‌ایم اما به این قایق های بومی اجازه ماهیگیری داده نمی شود.

وی افزود: این نشان می دهد که به دنبال حل مسائل مردم نیستیم و موجی از بیکاری را در سواحل دریای عمان ایجاد کرده‌ایم. ما این مسئله را به تهران کشاندیم و مرکز تحقیقات شیلات را به مجلس آوردیم و وزارت جهاد کشاورزی را درگیر کردیم و نشان می‌دهد که مسئولی که در تهران هست تا کنون به آنجا نرفته تا مشکل را از نزدیک ببیند.

خضریان در پاسخ به این مسئله که برخی دولتی ها می گویند که ایجاد پروژه هایی مثل تاسیس پالایشگاه هر چند در زبان کار راحتی هست ولی از نظر تامین مالی و از نظر اجرایی به راحتی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: اگر پول نیست، چطور سال ۹۵ شاهد فیش حقوقی ۲۴۰ میلیونی و ۶۰ میلیونی بودیم و آقایان برای همین برجامی که هیچ آورده‌ای برای کشور نداشته، ۷۵۰ سکه را بین آقایان ظریف، صالحی، دهقان، عراقچی، تخت روانچی و دری اصفهانی که بعدا معلوم شد جاسوس است توزیع می‌کنند؟ چطور در همین شرایط ۱۲۰ میلیون را به یکی از دانشگاه‌ها ببریم تا یکی از نورچشمی ها عضو هیئت علمی شود؟

وی افزود: ما به دولت گفتیم مردم دچار مشکل کرونا هستند و از این منابع به مردم پرداخت کنید و ۶۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهید و آقایان در دولت می گفتند که ما نداریم و پول نیست. منابع اصلاح شد و شورای نگهبان تایید کرد و قانون شد ولی آقایان گفتند ما اجرا نمی کنیم. آن ۶۰ میلیون نفر آدم‌های سیاسی نیستند که ما بگوییم با ما یا علیه ما هستند و این ۶۰ میلیون نفر مردم کوچه و خیابان ما هستند که دچار مشکل هستند.

خضریان ادامه داد: تا ما آن را تصویب کردیم آقایان دولت گفتند که ما مصوبه ستاد کرونا داریم البته روی این هم بحث هست و من پیگیر این موضوع هستم که ستاد کرونا اجازه قانونگذاری در مسائل خارج از کرونا ندارد و چطور میتواند بگوید به ۳۰ میلیون نفر صد هزار تومان می دهم؟

پژمانفر: در دو سال گذشته وارد کننده گندم شدیم

در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در پاسخ به این سوال که راهبرد عملیاتی مجلس نسبت به بی اثر کردن تحریم چیست گفت: دو جریان فکری در انقلاب داشته‌ایم که یکی معتقد بود که ما می توانیم با اتکا به ظرفیت های خودمان در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: نگاه دوم این است که ما در کشور در این مدت اشتباه کرده ایم و باید حتماً در زیر سایه قدرت باشیم و مطرح کردن این شعارها اشتباه بوده و می‌گویند اگر در این چهل سال با آمریکا دعوا راه انداخته بودیم وضعمان خوب بود و می‌توانستیم کره‌جنوبی و ژاپن باشیم و پیشرفت کنیم.

پژمانفر ادامه داد: تمام تلاش ما این است که با ظرفیت خودمان جلو برویم و می‌توانیم جلو برویم و ما امروز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جوانان تحصیل‌کرده بیکار در کشور داریم که دانش و تجربه دارند و توقعی هم در این مورد ندارند و می گویند اگر حتی کف حقوق کارگری را هم به من بدهید من زندگیم را تامین می کنم.

وی با بیان اینکه تعدادی از جوانان مشهدی قصد تولید دوربین مداربسته را داشتند ولی با این مسئله مواجه شدند که تعرفه واردات دوربین مداربسته به صورت کامل ۵ درصد ولی تعرفه واردات قطعات آن ۴۵ درصد است، اظهار داشت: این یعنی جوانی که قصد تولید در کشور داری، برو تولید را تعطیل کن، چون نگاهی بیرونی هست  که می گوید در کشور یک توهم ایجاد شده که ما می توانیم مستقل به جلو برویم و باید ما جلوی این را بگیریم.

وی افزود: ما کشور ناتوانی نیستیم و در بسیاری از موارد توانمندی بالایی داشتیم و ۱۴ یا ۱۵ سال در این کشور جشن خودکفایی گندم داشتیم. یعنی ظرفیت نیاز ما به گندم در کشور ۱۲ و نیم میلیون تن است و تا ۱۴ یا ۱۵ میلیون تن تولید گندم داشتیم، چون اعلام کردیم ابتدای سال زراعی هر کس گندم داشته باشد، خرید تضمینی می کنیم این انگیزه‌ای برای کشاورز شد تا بکارد.

پژمانفر با بیان اینکه ما در دو سال گذشته سه میلیون تن وارد کننده گندم شدیم، اظهار داشت: در سال زراعی پارسال هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورز خریدیم و ۳ هزار و ۴۰۰ تومان وارد کردیم و در چنین شرایطی کشاورز انگیزه کاشتن ندارد و امسال واردات‌مان باز بیشتر شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: جریانی تلاش می‌کند که بگوید ما اشتباه می کنیم و باید در این بازی قرار بگیریم و اقتصادمان را در مسیری که آنها می‌خواهند قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هرکدام از دستگاه‌ها باید وظیفه خودشان را داشته باشند، گفت: امروز اگر مشکلاتی داریم از این جهت است که کسی که مسئولیتی بر اساس قانون اساسی به آن واگذار شده، می‌خواهد کار دیگری انجام دهد. وقتی امروز آقای رئیس‌جمهور می‌گوید ما مصوبه مجلس را قبول نداریم، کانه قانون اساسی را نه خوانده و نه می خواهد اعتقادی به آن نداشته باشد، چون قانون اساسی مسئولیت رئیس‌جمهور را دقیق مشخص کرده و مسئولیت مجلس را هم تعیین کرده است.

پژمانفر با بیان اینکه دولت لایحه بودجه را به آن شکل تقدیم مجلس می کند ولی ما می گوییم عیبی ندارد، باید تلاش کنیم مسیر کشور طوری جلو برود که کمترین آسیب به مردم برسد، گفت: در مقابل تنش‌هایی که ایجاد می شود، سعی می کنیم کمترین آسیب به مردم برسد، چند ماه است که پس از شروع مجلس این موضوع را مطرح کرده‌ایم که این ساختار بودجه باید اصلاح شود تا بتواند یک بودجه مناسب در حل مشکلات مردم باشد و حتی رئیس مجلس در این مورد نامه را در ابتدای مهرماه به آقای روحانی نوشتند و رونوشت آن را به مقام معظم رهبری و باقی مسئولان مرتبط دادند.

وی افزود: برخی می خواهند دعوایی را در قبال کوتاهی‌های ۷ ساله خودشان راه بیاندازند و ذهن مردم را به این منحرف کنند که ما این کار را که می‌کنیم، بر اساس این هست که مقصر دیگری هست. روز اول که آمدند وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعد گفتند مشکلات مال دولت قبلی هست و ویرانه به ما تحویل داد و بعد گفتند  نمی‌گذارند کار کنیم و بعد گفتند ما با مذاکره مسائل مان را حل کنیم و امروز پس از ۷ سال نمی توانند پاسخی بدهند.

پژمانفر با تاکید بر اینکه امروز مردم با انباشتی از سوالات ناشی از وعده ها مواجه هستند این ها مجبور به فرافکنی هستند، اظهار داشت: انتظار این بود که صادقانه می گفتند تئوری ما شکست خورد و نتوانستیم و بگویند آمریکایی‌ها همانطور که سر ما کلاه گذاشتند و دودش به چشم همه ما رفت، از امروز تصمیم بگیریم که دستمان را روی زانوی‌مان بگذاریم و جلو برویم.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه در قبال چیزی که دولت ایجاد کرد ما همه چیز را تعطیل کردیم، اظهار داشت: تزریق پول‌های بی حسابی که به جامعه شد چیزی نیست که کسی بتواند از آن دفاع کند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه امروز کسی وجود ندارد که نسبت به عملکرد اقتصادی دولت دفاعی بکند، اظهار داشت: حتی مردم کوچه و خیابان این وضعیت را مشاهده می‌کنند که هر روز که گذشت سفره شان کوچکتر شد. مردم باید شاخص‌ها و اعدادی که گفته می‌شود را در زندگیشان حس کنند.

پژمان‌فر با تاکید بر اینکه یکی از اشکالات آقای روحانی این است که ارتباط با مردم ندارد، اظهار داشت: ایشان حتی ارتباط با وزرایش ندارد و برخی از وزرای ایشان به خود من گفتند که ما باید گاهی چند ماه نوبت بگذاریم و تماس بگیریم تا بتوانیم با آقای رئیس‌جمهور ارتباط داشته باشیم. طبیعتاً کسی که نمی تواند ارتباط برقرار کند، نتیجه اش می شود که برداشت هایی که می کند خیلی محدودتر و غلط است.

وی افزود: اشکال مجلس این است که رسانه ای ندارد که بتواند مسائل را منتقل کند و امروز مسائل کاملاً بسته در مقابل مجلس است که حرف هایش را بزند. اگر مجلس این کارهایی که انجام داده، انجام نمی‌داد بعد می دیدیم که اوضاع چقدر خراب است و اگر ما مسئله نهاده‌ها را رها می کردیم، وزارت صمت نمی توانست امروز بگوید که ما مرغ را ۲۲ یا ۲۳ هزار تومان می‌فروشیم.

خضریان: باید تمام حواسمان به ریل‌گذاری و پارلمان باشد نه پاستور

در بخش دیگری از این برنامه علی خضریان با اشاره به کم کاری هایی که از سوی نهاد ها و هوا صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حس من این است که جریانی در داخل ایران در کارشکنی در کشور پرکار است و انگار آمده‌اند در یک جاهایی کارشکنی کنند که فضای کشور را به هم بزنند.

وی افزود: مجلس به این کارشکنی‌ها ورود می‌کند و برای مثال من در مورد گندم ورود کرده‌ام. هزینه نقل و انتقال گندم وارداتی به کشور چند برابر خرید تضمینی کشاورز داخلی هست و در چنین شرایطی معلوم هست که انگیزه کشت از دست میرود و ما این را اصلاح کردیم و خود کشاورزان را در تعیین نرخ تضمینی دخیل کردیم تا فقط کار دست دولت نباشد.

خضریان با تاکید بر اینکه ۶ ماه است که کار شروع شده و این طور نیست که بتوانیم در این ۶ ماه یک دفعه همه مسائل را حل کنیم، اظهار داشت: آقای روحانی در عین ناباوری گفتند که من اصلاً این‌که بایدن گفته شروع مذاکرات آغازی برای پایان مسائل منطقه ای و موشکی ایران هست را نشنیده‌ام. آقای روحانی! شما هفت سال است که خیلی از صداها را نشنیده‌اید و نشنیدن شما به معنای نبود واقعیت نیست.

وی با بیان اینکه جریانی در کشور کار می‌کند که این ایده به نتیجه برسد، اظهار داشت: چطور در سال ۹۵ گزارش های رسمی می‌گوید پول پاشی و دلار پاشی کرده‌ایم که نرخ را پایین نگه داریم و شما همین اتفاق را با سال ۹۹ و پیش از انتخابات آمریکا قیاس کنید.

خضریان با نقد رویکرد افرادی در درون مجلس گفت: وقتی کسی در بهارستان باشد ولی ذهنیتش در پاستور باشد آسیب‌هایی را در کلان خواهیم دید. حواس برخی باید جمع مجلس باشد و باید تمام حواسمان به ریل‌گذاری و پارلمان باشد و از مردم رای گرفتیم تا در مجلس کار کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب گفتند چهار سال در مجلس هستید و فرصت کمی نیست و کار کنید، اظهار داشت: لذا من فکر می‌کنم که تلویحا منعی نسبت به مجلس و افرادی که در مجلس هستند، شکل گرفته و ما باید جدی این را پیگیری کنیم تا ذهن ها به پارلمان برگردد.

پژمانفر: با این بودجه دولت سال آینده فقر مردم بسیار بیشتر می شود و سفره مردم بسیار کوچک تر می شود

در بخش دیگری از این برنامه نصرالله پژمانفر پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: قبلاً نگاهی درحوزه بودجه بود و زمانی بودجه را یک جداول درآمد هزینه و رویکرد حسابداری می‌دیدند.

وی افزود: ما سالیان سال هست که بودجه را سند سیاسی برای دولت ها می دانیم چون دولت ها برای تحقق خواسته های درونی خودشان و شعارهایشان لایحه و پول می گذارند و این یعنی مهم است که این لایحه اجرا شود و اگر برای چیزی پول نمی‌گذارند، یعنی اگر حرفش را هم می‌زنم به آن توجهی ندارم.

پژمانفر با تاکید بر اینکه باید در بودجه به سمتی برویم که مسئله اصلی را مردم بدانیم، گفت:  اگر ترازی که نسبت به درآمدها و هزینه‌ها در نظر می‌گیریم غیر واقعی باشد و واقعیتی را به عنوان درآمد پیش بینی نکنیم و درونش حباب باشد، طبیعتاً در قبال تعهداتی که به عنوان هزینه داده ایم نمی توانیم پاسخگو باشیم و تبدیل به نارضایتی می شود.

وی با طرح این سوال از رئیس‌جمهور که سال گذشته پیش بینی کرده اید یک و نیم میلیون بشکه نفت فروش داشته باشید و امسال به چه اعتبار دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را مطرح کرده اید، تصریح کرد: ایشان صراحتاً می‌گوید که ما بر اساس ظرفیت تولیدمان این را گفتیم. مثل این است که کارگری که می‌خواهد کار کند، بگوید اگر هر روز کار گیرم بیاید و بعد از ظهرها هم یک کار اضافه گیرم بیاید، صبح تا شب ۲۵۰ هزار تومان و عصر هم صد هزار تومان میگیرم و روزی ۳۵۰ هزار تومان ضرب در ۳۰ روز می‌شود. اما وقتی سر گذر می رود می بیند روز اول و دوم و سوم کاری نیست اما برای زن و بچه هاش از قبل خرید کرده است و باید جوابگو باشد و یا بدهکار باشد یا سرقت کند.

وی با اشاره به اینکه امروز سرقت کردن به این معنی هست که به بانک مرکزی بگوییم ما وعده اینهمه حقوق و دستمزد و مخارج داده‌ایم و درآمد ایجاد نشد پس چاپ پول بدون پشتوانه بکنیم، تصریح کرد: با این بودجه که دولت به مجلس آورد، سال آینده فقر مردم بسیار بیشتر می شود و سفره مردم بسیار کوچک تر می شود.

پژمانفر با بیان اینکه تلاش ما دو راه هست و راه اول اینکه به دولت بودجه را برگردانیم تا یک بودجه واقعاً منطقی بیاورد چون این بودجه از هیچ جهت قابل دفاع نیست، اظهار داشت: کلیاتش خوب نیست و در بخش‌های مختلف اعم از درآمدها و هزینه ها مناسب نیست و سوال اینکه تا بحال کجای کشور ۶۰ درصد بودجه جاری کشور را افزایش داده‌ایم؟

وی ادامه داد: اگر دولت بودجه را برگرداند، می‌توانیم بر اساس عملکردی که در سال گذشته بوده، بودجه را ۱۲ قسمت کنیم و قسمت قسمت پرداخت کنیم تا این وضعیت جلو برود که این البته آسیب دارد ولی ناچاریم بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه رئیس‌جمهور در جلسه سران سه قوه متعهد شود که تغییرات مجلس در مورد بودجه را بپذیرد، گفت: اگر چنین تعهدی داشته باشد حاضر هستیم هم این لایحه بودجه را بررسی کنیم و درآمدها و مصارف غیر واقعی را واقعی کند.

پژمانفر با بیان اینکه به مردم نمی گویند با وجود اینکه امسال درآمدها به خاطر کرونا کم شد در سال آینده مالیات بیشتری می‌گیرند، اظهار داشت: به مردم نمی گویند که از این طرف پول را به شما می‌دهیم ولی از آن طرف مالیات‌ها را هم زیاد می‌کنیم.

خضریان: مجلس مدافع منافع مردم هست

خضریان در ادامه این برنامه با بیان اینکه مجلس مدافع منافع مردم هست، گفت: بعد از آن شاهد هستیم که در مجلس انگار بعضی از آقایان پشت صحنه هایی دارند و انگار نشست و برخاست‌هایی با دولت دارند و خودشان را نماینده تر می دانند و می گویند کلیات باید تصویب شود.

وی با بیان اینکه سوابق بودجه در مجلس عموما افزایشی هست و کاهش نیست، اظهار داشت: وقتی ما کلیات را تصویب کنیم دیگر نمی شود اعداد و ارقام را آن‌قدر کاهش داد و راهکار ما این است که راهی جز رد کلیات نداریم. البته این بدان معنا نیست که دولت بعدی را بدون بودجه قرار دهیم و من معتقدم مجلس اگر کلیات را رد کند، دلایل شفاف و مشخصش را هم به دولت و هم افکار عمومی اعلام کند و بگوید حداقل بودجه ۱۴۰۰ را مثل ۹۹ یا ۹۸ ببندید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این لایحه بودجه نسبت به سال ۹۹ بودجه بدتری هست، گفت: البته این به نظر من لایحه بودجه نیست و یک رمان تخیلی هست که به مجلس داده شده و یک کتاب تخیلی هست که شما می خوانید و میتوانید از خواندنش لذت ببرید و آقایان می گویند سال بعد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می خواهیم بفروشیم.

خضریان با تاکید بر اینکه ما بودجه را نمی نویسیم که به دنیا پیام دهیم، اظهار داشت: مجلس تلخی انتهای این بودجه را می بیند، فلذا نباید کوتاه بیاید و حتماً باید کلیات رد شود و از همین الان رایم را به طور شفاف اعلام می‌کنم.

پوی با تاکید بر اینکه در بودجه بر مبنای فرض های تخیلی نه‌ واقعی نوشته‌ شده است، اظهار داشت: ما وقتی وارد سال بودجه می‌شویم، از همان ماه اول بر اساس هزینه هایی که نوشته شده، باید هزینه کنیم و دولت در شش ماه اول بودجه را از طریق درآمدهای سهل‌الوصول تامین می‌کند ولی در ۶ ماهه دوم دولت بعد با مشکل تامین بودجه مواجه می‌شود.

خضریان با تاکید بر اینکه باید نگاه‌هایمان را به فضای فعلی کشور واقعی کنیم، اظهار داشت: ما باید قائل به این باشیم که با توجه به این تجربه چهار دهه گذشته و هفت ساله فشرده مذاکرات، بیاییم به سمت این که غلبه بر تحریم‌ها کنیم.

پژمانفر: روزهای خوبی را در سال ۱۴۰۰ به بعد خواهیم داشت

در بخش پایانی برنامه حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه ما در انقلاب سختی‌های زیادی کشیدیم و قطعاً روزهای سخت خواهد گذشت، اظهار داشت: انشالله روزهای خوبی را در سال ۱۴۰۰ به بعد خواهیم داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top