تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/09/26 - 10:51
کد خبر: 379444

آب برای چهار میلیون مشترک رایگان می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در راستای تشویق مشترکان به کاهش مصرف طرح رایگان شدن آب خوش مصرفان کلید خوریده است که چهار میلیون مشترک شامل حال این طرح می شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمیدرضا جانباز امروز در نشستی خبری در خصوص جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: وزارت نیرو برای ترغیب مشترکان طرحی را همزمان با برق امید در اواسط تابستان امسال مورد توجه قرار داد که به ترجیح وزارت نیرو قرار شد طرح برق امید در اولویت قرار بگیرد که اخیرا نیز مصوبات اجرای طرح آب رایگان مشترکان کم مصرف نیز مورد توجه قرار گرفت و دولت این بحث را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه هیأت وزیران چهار تکلیف بر گردن وزارت نیرو قرار داده است، گفت: اول اینکه می بایست صورت حساب مشترکان که تا یک سوم الگو را مصرف می کنند با تخفیف صددرصدی محاسبه شود.

وی افزود: در سال ۹۴ به نام قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب به کشور مصوبه ای در این راستا در نظر گرفته شد که براساس آن وزارت نیرو مکلف بود الگوی مصرف آب را با توجه به تنوع اقلیم در ایران محاسبه کند.

وی ادامه داد: براساس آنچه که مصوب شد الگوی مصرف در مناطق سردسیر ۱۳ مترمکعب و در مناطق گرمسیر ۱۸ مترمکعب در ماه به ازای هر نفر تعیین شد، به طور کلی الگوی مصرف آب در کشور حدود ۱۵ مترمکعب در ماه به ازای هر نفر است و براساس این مصوبه مشترکانی که رعایت الگو داشته باشند با تخفیف صددرصدی روبرو خواهند شد.

وی با بیان اینکه اگر الگوی مصرف را به ازای هر نفر ۱۵ مترمکعب در نظر بگیریم تقریبا حدود ۵۴ هزار لیتر به ازای هر نفر محاسبه می شود که این میزان آب نیازهای پایه و حیاتی مشترکان را فراهم خواهد کرد، گفت: قرار بر این شد که اگر مشترکان تا یک سوم الگوی تعیین شده آب مصرف کنند صورت حساب با تخفیف صددرصدی خواهند شد، البته یک تبصره برای این مسئله در نظر گرفته که این طرح شامل سکونتگاه های غیردائم همچون باغ ویلاها و ویلاها نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه آب بهای سایر مشترکان تا الگو تغییر نمی کنند، تصریح کرد: به مشترکان شش ماه مهلت داده که نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند. وزارت نیرو نیز مکل شده است تا این مدت اقدامات لازم را شامل اطلاح رسانی، آموزش، ترغیب مشترکان به استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف اقدام کنند.

وی افزود: پس از اینکه دستورالعمل ها در نظر گرفته شد و مشترکان پرمصرف مصرف خود را کاهش ندادند وزارت نیرو میزان افزایش تعرفه را به شورای اقتصاد پیشنهاد خواهد داد و پس از تصویب آب بهای این دسته از مشترکان گران تر محاسبه خواهد شد.

به گفته وی در این طرح مشترکان به سه دسته خوش مصرف، کم مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند که مشترکان خوش مصرف آن دسته از مشترکانی هستند که تا الگو مصرف دارند، مشترکان کم مصرف در واقع مشترکانی هستند که ۳۰ درصد الگو مصرف می کنند و تخفیف ۳۰ درصدی نیز اخذ می کنند. تعداد این مشترکان ۱۶ میلیون مشترک است اما کل آب مصرفی آن ها حدود ۳۰ درصد آب کل کشور می شود.

وی با بیان اینکه مشترکان بد مصرف یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک را تشکیل می دهند که حدود ۱۷ درصد کل آّب کشور توسط آن ها مصرف می شود، گفت: لازم است تا طرح های بازدارنده ای ایجاد شود تا میزان مصرف این دسته از مشترکان کاهش یابد. هدف از اجرای این طرح نیز کاهش مصرف بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته با اقداماتی که در بخش آب و فاضلاب انجام شد سرانه مصرف آب کشور در حال کاهش است، گفت: به این سمت پیش می رویم که با شرایط گرم و خشک اقلیم کشور سازگار شویم. از سوی دیگر موضوع شیوع ویروس کرونا و توصیه سازمان بهداشت موجب افزایش مصرف شده است تا جایی که در ابتدای شیوع این ویروس در کلان شهرها شاهد افزایش ۴۵ درصدی مصرف آب بودیم اما بعد از آن به طور متوسط ۱۳ درصد مصرف آب در کشور افزایش یافت که با همکاری خوبی که صورت گرفت هیچ بیماری فراگیری مربوط به آب را شاهد نبودیم.

به گفته وی در آینده نزدیک با به کارگیری از تجربه همکاران صنعت برق اپلیکیشنی را تهیه خواهیم کرد و در آن نسبت به ترغیب مشترکان به کم مصرفی اقدام خواهد شد اما براساس ارزیابی های اولیه می توان گفت حدود چهار میلیون مشترک مشمول این طرح می شوند.

وی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: این روزها لایحه در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است و ما آماده می شویم که نسبت به تکمیل کارهای باقی مانده اقدام کنیم. علیرغم تمام محدودیت های مالی دولت حدود ۳۶ درصد افزایش در بودجه ۱۴۰۰ را برای بخش آب و فاضلاب لحاظ کرده که نشان دهنده عنایت و توجه دولت به زیرساخت های کشور است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top