به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اکنون چندین شیوه برای جلوگیری از کپیپیست در پایاننامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد، گفت: در حال حاضر چندین شیوه برای مقابله با مقوله کپیپیست و خرید پایاننامههای دانشجویان در سیستم نظام آموزش عالی وجود دارد که اگر به خوبی اجرا شود، میتواند تقلب را در آثار علمی به حداقل یا حتی به صفر برساند.
وی افزود: اولین اقدام در موضوع پیشگیری از تقلب دانشجویان این است که از ابتدا باید پایاننامهها به گونهای تعریف شود که مشابه آن در گذشته انجام نشده باشد که این کار وظیفه اساتید دانشگاهی است که مؤسسات و مراکز علمی نیز باید بر آن نظارت کنند. اما دومین پیشبینی که نظام آموزش عالی برای جلوگیری از کپیپیست انجام داده است، سامانه ایرانداک است، چرا که در این سامانه سیستم هماهنگجویی طراحی شده که پایاننامهها در زمان دریافت کد مورد بررسی قرار میگیرند که در این رابطه اساتید و دانشجویان نیز میتوانند زمانی که میخواهند پایاننامه یا رساله خود را تعریف کنند، از این سیستم کمک بگیرند که از وقت و انرژی آنها صرفهجویی خواهد شد. حبیبی تصریح کرد: دومین مقوله در جلوگیری از تقلب در پایاننامهها این است که همکاران هیأت علمی دانشگاهها باید با وسواس و دقت مناسب موضوعاتی را تعیین کنند که مسیر تحقیقات آن کاملاً از سایر موضوعات متفاوت باشد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که سومین مقولهای که برای جلوگیری از تقلب دانشجویان وجود دارد این است که شوری اخلاق پژوهش که در دانشگاهها تشکیل شده است، باید در صورتی که با مقالات کپیپیست روبهرو میشود در مرحله اول به ارزیابی تخصصی بپردازد و پس از آنکه مقالات مورد سنجش قرار گرفتند و مصداق تقلب بر آنها تأیید شد، قانون را در محکومیت افراد مانند باطل کردن امتیازات مجوزها و تأییدیهها انجام دهند.
وی ادامه داد: محکومیتها در شورای اخلاق پژوهش دانشگاهها بستگی به سطح تقلب دانشجویان دارد که میتوان به طور مثال به لغو دوره تحصیلی اشاره کرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نکته قابل اهمیت در موضوع کپیپیست در مقالات و پایان نامهها بحث اخلاقمداری است چرا که اگر دانشجویان با اخلاق دانشگاهی تربیت شوند و تعهد و اخلاق حرفهای داشته باشند بسیاری از مشکلات در موضوع تقلب و کپیپیست حل خواهد شد که البته این موضوع به فرهنگ دانشگاهی برمیگردد که در واقع زیربناییترین کار در این موضوع است.
رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در حال در بسیاری از مسائل اجتماعی موضوعاتی مانند دزدی اتفاق میافتد که پس از بررسی و ریشهیابی آن متوجه خواهیم شد که فرد خاطی فکر این عمل خلاف را نمیکرده است اما در مقابل فرد دیگری است که در ذهن خود انجام کار خلاف را پرورانده است اما جرأت آنجام آن را ندارد. در مرحل سوم فردی را داریم که از همه مرزهای قانونی عبور کرده و به راحتی تخلف میکند. در اینجا اگر افراد جامعه خوب تربیت شوند بزهها کاهش پیدا میکند این در حالی است که ریشه این مسائل به فرهنگ اجتماعی برمیگردد که یکی از عوامل آن تربیت صحیح افراد جامعه در آموزش و پرورش است.