تاریخ انتشار: شنبه 1399/09/29 - 07:56
کد خبر: 379665

ایده‌ای برای مقابله با کپی‌پیست در دانشگاه‌ها

وی افزود: اولین اقدام در موضوع پیشگیری از تقلب دانشجویان این است که از ابتدا باید پایان‌نامه‌ها به گونه‌ای تعریف شود که مشابه آن در گذشته انجام نشده باشد که این کار وظیفه اساتید دانشگاهی است که مؤسسات و مراکز علمی نیز باید بر آن نظارت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اکنون چندین شیوه برای جلوگیری از کپی‌پیست در پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد، گفت: در حال حاضر چندین شیوه برای مقابله با مقوله کپی‌پیست و خرید پایان‌نامه‌های دانشجویان در سیستم نظام آموزش عالی وجود دارد که اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند تقلب را در آثار علمی به حداقل یا حتی به صفر برساند.

وی افزود: اولین اقدام در موضوع پیشگیری از تقلب دانشجویان این است که از ابتدا باید پایان‌نامه‌ها به گونه‌ای تعریف شود که مشابه آن در گذشته انجام نشده باشد که این کار وظیفه اساتید دانشگاهی است که مؤسسات و مراکز علمی نیز باید بر آن نظارت کنند. اما دومین پیش‌بینی که نظام آموزش عالی برای جلوگیری از کپی‌پیست انجام داده است، سامانه ایرانداک است، چرا که در این سامانه سیستم هماهنگ‌جویی طراحی شده که پایان‌نامه‌ها در زمان دریافت کد مورد بررسی قرار می‌گیرند که در این رابطه اساتید و دانشجویان نیز می‌توانند زمانی که می‌خواهند پایان‌نامه یا رساله خود را تعریف کنند، از این سیستم کمک بگیرند که از وقت و انرژی آنها صرفه‌جویی خواهد شد.  حبیبی تصریح کرد: دومین مقوله در جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها این است که همکاران هیأت علمی دانشگاه‌ها باید با وسواس و دقت مناسب موضوعاتی را تعیین کنند که مسیر تحقیقات آن کاملاً از سایر موضوعات متفاوت باشد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که سومین مقوله‌ای که برای جلوگیری از تقلب دانشجویان وجود دارد این است که شوری اخلاق پژوهش که در دانشگاه‌ها تشکیل شده است، باید در صورتی که با مقالات کپی‌پیست روبه‌رو می‌شود در مرحله اول به ارزیابی تخصصی بپردازد و پس از آنکه مقالات مورد سنجش قرار گرفتند و مصداق تقلب بر آنها تأیید شد، قانون را در محکومیت افراد مانند باطل کردن امتیازات مجوزها و تأییدیه‌ها انجام دهند.

وی ادامه داد: محکومیت‌ها در شورای اخلاق پژوهش دانشگاه‌ها بستگی به سطح تقلب دانشجویان دارد که می‌توان به طور مثال به لغو دوره تحصیلی اشاره کرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نکته قابل اهمیت در موضوع کپی‌پیست در مقالات و پایان نامه‌ها بحث اخلاق‌مداری است چرا که اگر دانشجویان با اخلاق دانشگاهی تربیت شوند و تعهد و اخلاق حرفه‌ای داشته باشند بسیاری از مشکلات در موضوع تقلب و کپی‌پیست حل خواهد شد که البته این موضوع به فرهنگ دانشگاهی برمی‌گردد که در واقع زیربنایی‌ترین کار در این موضوع است. 

رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در حال در بسیاری از مسائل اجتماعی موضوعاتی مانند دزدی اتفاق می‌افتد که پس از بررسی و ریشه‌یابی آن متوجه خواهیم شد که فرد خاطی فکر این عمل خلاف را نمی‌‌کرده است اما در مقابل فرد دیگری است که در ذهن خود انجام کار خلاف را پرورانده است اما جرأت آنجام آن را ندارد. در مرحل سوم فردی را داریم که از همه مرزهای قانونی عبور کرده و به راحتی تخلف می‌کند. در اینجا اگر افراد جامعه خوب تربیت شوند بزه‌ها کاهش پیدا می‌کند این در  حالی است که ریشه این مسائل به فرهنگ اجتماعی برمی‌گردد که یکی از عوامل آن تربیت صحیح افراد جامعه در آموزش و پرورش است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top