تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/30 - 20:10
کد خبر: 379899

وزیر آموزش‌ و پرورش:

برای حل مساله کنکور باید نگاهی عمیق‌تر به آن داشته باشیم

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان قوانینی وضع‌شده است، اما باید نگاهی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر به این پدیده داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های یک جامعه برای ساختن آینده، پرورش آدم‌هایی مسئولیت‌پذیر و توانمند برای تعالی و پیشرفت فرد و جامعه است.

وزیر آموزش‌وپرورش سرمایه اجتماعی را از مهمترین سرمایه های هر جامعه دانست و گفت: سرمایه اجتماعی به معنای نحوه، کیفیت و نوع اعتماد بین افراد و روابط اجتماعی است که در جامعه جریان دارد. انسان‌ها سازنده نهادهای جامعه هستند و نهادها، تسهیل‌کننده روابط می‌باشند و در یک نگاه کلی، نوع و کیفیت ترکیب شدن آدم‌ها باهم شکل دهنده جامعه است.

وی بابیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولیان اصلی تعلیم و تربیت و پرورش افراد جامعه هستند، اظهار کرد: اولین پرسشی که این دو دستگاه بزرگ مکلف به پاسخگویی آن هستند این است که آیا افراد را خوب و درست برای آینده تعلیم می‌دهند و آن‌ها را برای مواجهه منطقی با مشکلات آینده تجهیز می‌کنند و نقش آن‌ها را در جامعه و در برابر مسئولیت اجتماعی که بر عهده آن‌ها است، به‌خوبی یادآور می‌کنند؟ آیا محصول مشترک ما محصول هماهنگ است؟

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بررسی کنیم که محصول مشترک این دو دستگاه، یک ترکیب هوشمند از انسان‌هایی در تراز جمهوری اسلامی که توانایی برخورد مناسب و درست در مقابل مسائل اجتماعی و آنچه در مسیر زندگی ممکن است پیش رویشان قرار بگیرد را دارند یا خیر، تصریح کرد: برای تحقق این اهداف، برنامه‌های دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید اجزای یک برنامه ملی باشد و لازم است دو دستگاه با برقراری جلسات مشترک، ارزیابی‌های هماهنگ از کار داشته باشند و سیاست‌های بهبود و تعالی مشترکی را انتخاب کنند و درنهایت جمع‌بندی واحدی از گذشته و ترسیم مشترکی از آینده داشته باشند و معتقدم سؤال سوم این است که آیا ما در خلق این تعامل توفیق داشته‌ایم؟

وزیر آموزش‌وپرورش با توجه به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان بیان کرد: برای حل مسئله کنکور قوانینی وضع‌شده است، بنابراین در کنار تمام تلاش‌هایی که برای کاهش استرس و ورود دانشجویان به دانشگاه داریم باید نگاهی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر به این پدیده داشته باشیم.

وی با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی به‌عنوان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش دو دانشگاه کلیدی برای تربیت‌معلمان دارد که برخلاف دانشگاه‌های دیگر کشور، مأموریت گرا هستند، به این معنی که فارغ‌التحصیلان این دو دانشگاه‌ها مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند و این دو دانشگاه مسئولیت تربیت دانشجویانی برای شغل معلمی را دارند. فارغ‌التحصیلان این دو دانشگاه باید بعد از پایان دوره تحصیلشان علاوه بر پیشرفت علمی، ویژگی‌های خاص یک معلم را نیز دارا باشند که به این منظور برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های ویژه ای در زمینه ارائه دروس انجام‌شده است.

وی معلم مورد نظر در تراز سند تحول را معلمی دانست که بتواند در دانش‌آموزانش توانمندی خلق کند و گفت: در دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم چنین معلمی را تربیت کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top