تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/02 - 11:40
کد خبر: 380077

پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده

یک مقام مسئول کارگری با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: اشتغال و دستمزد در کشور دستوری جواب نمی دهد و اگر می خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برود باید ببینیم کشورهای دنیا چه اقداماتی برای بالا بردن نرخ تولید و بهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است.

وی ادامه داد:درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه ریزی می کند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد:دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتا دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود.

اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی،  امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین  چیزی به کارگران تعلق نگرفت.

وی در عین حال درباره موضع برخی نمایندگان مجلس که اعلام کردند زیربار افزایش کمتر از ۴۰ درصد حقوق کارگران برای سال آینده نمی روند، گفت: نمایندگان نسبت به حقوق کارگران دغدغه هایی دارند ولی اگر زیربار نروند از نظر قانونی چه کاری می توانند انجام بدهند. مشکل ما این است که اشتغال و دستمزد را دستوری کرده ایم در حالی که با این روش دستمزد و اشتغال درست نمی شود.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم به یک کارخانه بخش خصوصی که فرضا ۳۰۰۰ نیروی کار دارد و یک ریال سهام دولتی در آنجا نیست دستور بدهیم که حقوق کارگران را ۴۰ درصد افزایش دهد چون کارفرما می گوید بر اثر شاخصه هایی همچون تولید، خرید و فروش، تراز مالی و قیمت تمام شده به نیروی کار حقوق می دهد و اگر بخواهیم دستوری وادار به افزایش حقوق کنیم، ممکن است درکارخانه را ببندد و چند هزار نیروی کار خانه نشین شوند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در پایان تاکید کرد: در مباحثی همچون تولید،  اقتصاد، کارخانه داری و موضوعات کارگری و کارفرمایی، شیوه دستوری جواب نمی دهد بلکه این یک علم است و راهکار دارد و باید ببینیم کشورهای دنیا در این زمینه چه اقدامی انجام دادند که نرخ تولید و بهره وری در آنها بالا رفته و درآمد کارگران افزایش یافته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top