تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/10/07 - 15:16
کد خبر: 380649

رضاخواه در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا مطرح کرد؛

آرای نمایندگان مجلس باید شفاف شود/ در نظام اقتصادی ما مالیات به‌طور متناسب از مردم گرفته نمی‌شود

آرای نمایندگان مجلس باید شفاف شود/ در نظام اقتصادی ما مالیات به‌طور متناسب از مردم گرفته نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس گفت: مصوبه مجلس این است که مشخصا می­ گوید که اگر طرف­های مقابل برجام به تعهداتشان عمل نکردند، ایران هم نباید به تعهداتش عمل کند و این مطابق با بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام است. این که من موافق مذاکره هستم برداشت درستی نبوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا مورد عملکرد مجلس گفت: مجلس یازدهم تقریبا ۲۰۰روز است که شروع به کار کرده و یکی از مسائلی که از همان ابتدا طرحی برایش امضا کردیم و به کمسیون آیین ­نامه ارجاع شد، بحث شفافیت بود. 

* آرای نمایندگان که مخل امنیت کشور نیست باید شفاف شود

وی ادامه داد: بالاخره ما معتقد هستیم یک حدی از شفافیت باید در مجلس ایجاد بشود و آرای نمایندگان در مواردی که مخل امنیت کشور نیست باید به صورت علنی منتشر شود. خب اگر علاقه­ مند باشید که بدانید مسئله­ شفافیت در چه وضعی است، می ­توان گفت مسئله­ شفافیت در کمیسیون آیین نامه تقریبا نهایی شده و منتظر ورود به صحن علنی مجلس است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که مسائل اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و در این ایام تلاش ما در مجلس این بوده است که بتوانیم در مسائل اقتصادی هم نقش آفرینی کنیم. همه می­ دانیم که مشکل اول امروز جامعه ما اقتصادی و معیشتی است و بالاخره مجلس تلاش کرد که موضوع معیشت را در دستور کار مسئولین کشور قرار دهد. 

وی افزود: طرح معیشتی را علی­رغم بار مالی زیادی که داشت در دستور کار قرار دادیم که یک حداقل­ هایی برای تامین معیشت افرادی که در این ایام مشکل دارند، در نظر گرفته شود. خداروشکر گرچه اول دولت مخالفت می ­کرد، نهایتا پذیرفت.

رضاخواه یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در ساختار اقتصادی کشور نیاز است مورد بررسی قرار بگیرد، موضوع اصلاح ساختار بودجه است. وقتی ساختار بودجه ما دچار اشتباهاتی باشد، این اشتباهات به زندگی مردم هم نهایتا سرایت می ­کند. چون این اشتباهات ساختاری در بودجه باعث ایجاد اشکالاتی در ساختار اقتصادی کشور می ­شود، وقتی ساختار اقتصادی کشور دچار مشکل می شود این مشکلات به زندگی مردم سرایت می کند.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم، اما نمی­ خواهم خیلی بزرگ­نمایی کنم. ببینید  حدود ۶-۷ ماه است که گذشته و اینطور نیست که بگوییم دستاوردهای مجلس در این ۶-۷ ماه باید ملموس می­ بوده است. ما یک سری مشکلات در اقتصاد داریم که شاید چند دهه گذشته و اصلاح نشده، در برخی از آن­ها سیاستمداران ما جرأت و شهامت اصلاحشان را ندارند. دلیلش هم این است که اگر این اصلاحات بخواهد اتفاق بیفتد، محبوبیت سیاست مداران مورد خدشه قرار می گیرد.

* از افراد کم درآمد مالیات می گیریم اما از ثروتمندان مالیات نمی‌گیریم

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از اشکالات ساختاری نظام اقتصادی ما این است که مالیات را به طور متناسب از مردم نمی­ گیریم؛ مثلا ما از افراد کم درآمد مالیات می گیریم اما از ثروتمندان مالیات نمی‌گیریم. چرا این اتفاق نمی افتد؟ اگر ما ورود کنیم به گرفتن مالیات از ثروتمندان، مخالفت­ های زیادی هم در سطح چانه ­زنی ­های بین مسئولین و هم در رسانه ها ایجاد می ­شود.

رضاخواه ادامه داد: اگر بخواهم عدد بگویم الان یارانه پنهانی که در نظام اقتصادی کشور ما پرداخت می­ شود، قطعا بالای ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان است. عدد، عدد بسیار بالایی است. کسی جرأت نمی­ کند به این راحتی ورود پیدا کند و این اشتباه ساختاری را جبران بکند. دلیلش هم این است که خب بالاخره این ترس وجود دارد که اگر بخواهیم چنین کاری بکنیم با اعتراضات مردمی مواجه بشویم. اما باید راه­ هایی را در پیش گرفت که به مردم کمتر فشار بیاید و در عین حال این اشتباهات ساختاری هم اصلاح بشود و برای اینکه همچین اتفاقی بیفتد، باید یک همدلی بین مجلس، دولت و قوه قضائیه وجود داشته باشد. 

وی افزود: متاسفانه الان یک مقدار ما در این زمینه دچار مشکل هستیم، دیدید که دولت دولتی نیست که بشود به این راحتی مسائل این چنینی را به آن واگذار کرد. دیدید که آبان ماه ۹۸ که دولت قیمت بنزین را بالا برد، اعتراضات مردمی ایجاد شد. دلیلش هم این بود که بخش قابل توجهی از مردم نگران معیشتشان بودند. خب این­ها همه باید قابل پیش­ بینی باشد. وقتی قرار است شما یک اصلاحی را ایجاد کنید اینطور نیست که همه­ جوانبش را نسنجید و آن هم خوب نتیجه دهد. کار، کار بسیار پیچیده­ ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: اصلاحات اقتصادی باید در کشور ما ایجاد بشود و مجلس یک بخشی از آن را شروع کرده است. نمی خواهم بزرگ ­نمایی بکنم که کارهای بسیار بزرگی انجام شده اما در حد وسعمان، در همین مدت ۶ ماه کارهای بسیار خوبی انجام شده است. مسائل کلان به حاشیه نرفتند و ما تلاشمان این بوده است که در مسائل اقتصادی ورود پیدا کنیم. 

وی گفت: می خواهم این را  نتیجه گیری کنم که یک سری موضوعات مثل شفافیت مطالبه عمومی بود، از اولین طرح­ هایی بود که در دستور مجلس قرار گرفت. در مسائل اقتصادی  یک بحث، بحث کمک معیشتی بود که استدلال ما این بود، در این شرایط بالاخره کرونا دارد به افراد بدون پشتوانه، افرادی که کارمند نیستند، آسیب می زند؛ بالاخره باید از این افراد یک حمایت­هایی صورت بگیرد. ب

رضاخواه افزود: بحث اصلاح ساختار اقتصادی کشور حتما نیاز به اصلاح دارد، ما در اصلاح ساختار بودجه به این موضوع ورود پیدا­­ کردیم، کما اینکه مطالبه رهبری هم بود. اما در حد و وسع خودمان، بالاخره در این ۶ ماه اینطوری هم نیست که بشود خیلی کارهای اساسی انجام داد. اما بالاخره این موضوع شروع شده است وخوبی آن این است که شروع شده، اما حالا یک بخش نمی ­گویم، نه بخش بزرگ و نه کوچک، یک بخشی از آن در دستور کار قرار گرفته­ است. امیدواریم حتی تا انتهای ۴ سال بتوانیم هرچه می ­توانیم این اصلاح ساختاری را اعمال بکنیم، من معتقدم که اگر این اتفاق بیفتد، باعث ایجاد رضایت­مندی بین مردم هم خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: یک سری طرح­ها در حوزه­ حمایت از تولیدات دانش بنیان در دستور کار مجلس بوده است. طرح­هایی را برای مدیریت فضای مجازی که از دغدغه­ های اصلی مجلس بود­، با توجه به اولین دیداری هم که به صورت آنلاین با رهبری داشتیم، این را خواسته بودند که مجلس به مدیریت فضای مجازی کشور ورود پیدا بکند. الان دو طرح به طور مشخص در دستور کار کمیسیون ها هست ۳-۴ طرح دیگر هم اعلام وصول شده و به زودی در دستور کار کمسیون ها برای تصویب نهایی ان شاء الله، قرار میگیرد.

* تا دو ماه دیگر غربی­‌ها تعهداتشان را انجام ندهند، ایران هم  به تعهداتش متعهد نخواهد بود

وی یادآور شد: یک طرحی داشتیم در مجلس بحث مقابله با تحریم ها. بالاخره ما هم می دانیم که در برجام آنچه که توافق شده بود با آمریکایی­ها و غربی­ها، انجام نشد. ما تعهداتمان را انجام دادیم، آن­ها انجام ندادند، نهایتا تایید شد و به تایید شورای نگهبان هم رسید. مبنی بر اینکه اگر غربی­ها تعهداتشان را انجام ندهند، ما هم انجام نخواهیم داد و حدود دو ماه مانده که این طرح به نتیجه برسد. یعنی اگر تا دو ماه دیگر غربی­ها تعهداتشان را انجام ندهند، ایران هم متعهد نخواهد بود به تعهداتش.

رضاخواه بیان کرد: مصوبه مجلس این است که مشخصا می­ گوید که اگر طرف­های مقابل برجام به تعهداتشان عمل نکردند، ایران هم نباید به تعهداتش عمل کند و این مطابق با بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام است. این که من موافق مذاکره هستم برداشت درستی نبوده است.

* مجلس برای ساخت واکسن در داخل کشور، پیگیر است

ایزدخواه افزود: رانت­های بسیار زیادی در حوزه­ محصولات فولادی و البته بازار خودرو وجود داشته که مجلس طرح­هایی برای ساماندهی این­ها داشته ­است. در حوزه کشاورزی طرحی را برای اصلاح قیمت­گذاری گندم داشتیم. در موضوع کرونا مجلس برای ساخت واکسن در داخل کشور، پیگیر است و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده. اصلاح انتخابات ریاست جمهوری طرح­هایی را در دستور کار دارد، که هنوز تمام نشده در دستور کار است. 

وی گفت:  الان مهم­ترین دستور کار مجلس بحث بودجه است. بودجه ای که امسال دولت فرستاده، دارای اشکالات متعددی است که امیدواریم که بتوانیم اصلاحاتی را درآن انجام بدهیم. خود دولت هم باور ندارد اینکه فرستاده قابل اجراست. اشکالات ساختاری متعددی به این بودجه وارد است. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: چند گزینه جلو روی ماست، یکی اینکه ما کلیت این بودجه را رد بکنیم که خب بعضی هم مصاحبه کردند و گفتند می خواهند کلیت بودجه را رد بکنند. من شخصا با این موضوع مخالفم، بخاطر اینکه صرفا وقت تلف می شود و آورده­ خاصی نخواهد داشت. معتقدم مجلس ورود بکند و اصلاحش کند. بحث بودجه بسیار بسیار وقت گیراست و می­توانم بگویم، شاید از ۶-۷صبح تا ۱۱-۱۰شب درگیر هستیم. واقعا کار سنگینی است، باید روی این موضوع متمرکز بشویم که تصمیماتی که می­ گیریم، به نفع مردم باشد و بعضا تصمیماتی که می­ گیریم با هم متناقض و متعارض است. کار، کار سختی است و جامع نگری بسیار زیادی می خواهد و لازمه اش همدلی بین دولت و مجلس و قوه قضاییه است.

رضاخواه اظهار داشت: ما علی­رغم انتقادات زیادی که به عملکرد دولت داریم، ‌نمی توانیم در این جور مسائل فقط صرفا انتقاد کنیم، حتما در این جور مسائل همدلی لازم است. بخاطر اینکه اگر مجلس بخواهد صرفا به عملکرد دولت انتقاد بکند، برعکس خروجی خوبی حاصل نخواهد شد و علی­رغم اینکه ما معتقدیم دولت فرصت­های زیادی را از دست داده است ولی ناچاریم که الان در یک فضای همدلی با هم کار بکنیم، ناچاریم که منظورم این است اگر این اتفاق نیفتد، خلاف منافع کشور خواهد بود. 

* باید فضای همدلی بین مسئولین کشور اتفاق بیفتد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: علی­رغم همه انتقاداتی که ما داریم معتقدم که باید به یک نتیجه برسیم. یعنی یک مطالبه­ عمومی باید اتفاق بیفتد که فضای همدلی بین مسئولین کشور اتفاق بیفتد. ببینید شما همین اظهار نظری که اردوغان کرده بود و وقتی که همه به صورت یکصدا به او انتقاد کردند، وزیر امور خارجه ترکیه تماس گرفت و عذرخواهی کرد. اگر سایر مسائل هم این چنین باشد، اگر نحوه­ برخورد ما در برجام اینچنین باشد، اگر نحوه­ برخورد ما با کشورهای همسایه این چنین باشد، اگر نحوه­ برخورد ما با کشورهای اروپایی این چنین باشد، همدلی در کشور وجود داشته باشد؛ خروجی بهتری را می ­توانیم ایجاد بکنیم. 

وی گفت: من معتقدم که یک اشتباهی که در طول چند سال گذشته بین جناح­های سیاسی مختلف بوده، این بوده است که هیچ نقاط مشترک مشخصی را با هم تعریف نکردند. ببینید ما الان در شرایطی در دنیا به سر می بریم که نیاز داریم که روی یک حداقل­هایی بین همه­ مردم توافق داشته باشیم. به نظر من یک مشکل بزرگ ماست که در نحوه برخورد با آمریکا هنوز به یک توافق عمومی نرسیدیم. 

این نماینده مجلس ادامه داد: جناح­های سیاسی مختلف کشور باید بنشینند، به توافق برسند که در یک حداقل­ هایی اختلاف وجود نداشته باشد. این­ها به نظر من در سطح کلان سیاسی کشور باید اتفاق بیفتد و فرض کنید که دیگر هیچوقت نباید مشکلاتی که مثلا در سال ۸۸ داشتیم در کشوراتفاق بیافتد.

* طرح جمعیت و افزایش جمعیت و تحکیم خانواده در دستور کار مجلس است

وی در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: شفافیت آراء لایحه نبود، طرح بود، در خود مجلس مطرح شده بود چون لایحه چیزی است که از طرف دولت می ­آید و در مجلس روال این چنین است که مثلا اگر قرار باشد، یک طرح در مجلس مطرح بشود اول باید تعدادی از نمایندگان آن را امضا بکنند و معمولا اینطور است که طرحی که اول تهیه می ­شود تا نهایتا به تصویب برسد، تغییرات متعددی درآن ایجاد می­ شود. 

این نماینده مجلس ادامه داد: روال این­چنین است، فرض کنید من طرحی را تهیه کردم، می روم از ۴۰-۵۰ نفر از نمایندگان امضا می­ گیرم. بعد که اعلام وصول شد [که این اعلام وصول هم زمان می برد چون طرح­های زیادی ممکن است در صف باشند.] خود همین اعلام وصولش ممکن است ۳-۴ ماه زمان ببرد.

رضاخواه درباره این سوال که مجلس برای بحث فرزندآوری و تشکیل خانواده و ازدواج جوانان  طرحی دارد؟ و قانون تسهیل ازدواج جوانان که سال­هاست خاک می ­خورد قرار است چه شود؟ گفت: این طرح جمعیت و افزایش جمعیت و تحکیم خانواده در دستور کار مجلس است.

وی افزود: واقعیت این است که علی رغم اینکه در حال حاضر بودجه در دستور کار اصلی مجلس است اما در روزهای پنجشنبه و جمعه هم از صبح زود تا دیر وقت در کمیسیون مشترکی که برای این موضوع تشکیل شد جلسه داشتیم. هنوز نهایی نشده است. اتفاق ویژه‌ای برای این طرح افتاد، آن هم اینکه اصل هشتاد و پنجی شد؛ اگر کمیسیون این طرح را نهایی کند در صحن مجلس مطرح نمی شود و نیاز به مطرح کردن آن در صحن مجلس نیست. مصوبه کمیسیون برای شورای نگهبان فرستاده خواهد شد و اتفاق ویژه ای بود.

رضاخواه بیان کرد: در بحث ازدواج، قطعاً باید حمایت­های اقتصادی هم برای جوانان اتفاق بیفتد و هم بعد از اینکه جوانان ازدواج کردند باید یک انگیزه­ هایی برای فرزند­آوری تعریف شود. کشور­های اروپایی را فرض کنید یا کشو­ر­هایی که با این مشکل کاهش جمعیت مواجه شدند، از طریق ایجاد این انگیزه ­ها جمعیت خودشان را بالا می برند.

وی گفت: واقعیت این است که ما این را حتما در دستور کار داریم، اما همه وضعیت اقتصادی کشور را می دانیم یعنی می خواهیم بگوییم که علیرغم اینکه باید حمایت­های مالی برای ازدواج و بعد از ازدواج صورت بگیرد و این را ما در این طرح­ها مد نظر داریم. امیدوارم که بتوانیم یک منبع خوب هم برای این موضوع تعریف کنیم.

این نماینده مجلس افزود: درباره بحث ازدواج و ایجاد شغل برای جوانان، خودم به عنوان یک جوان این موضوع را از دغدغه ­های اصلی خودم در مجلس می دانم و معتقدم که این مجلس هم برای آن دغدغه دارد نه صرفاً شخص من و کلیت مجلس در این موضوع دغدغه دارد. امیدوارم که در همین بودجه امسال بتوانیم یک چیز ابتدایی تعریف کنیم و در قدم اول بتوانیم حداقل یک انگیزه ­هایی را برای تسهیل ازدواج ایجاد کنیم. علی­رغم همین مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده است این موضوع  بسیار مهمی است.

* به اندازه کافی قانون نویسی شده و مجلس باید کارهای نظارتی کند

رضاخواه درباره این سوال که چرا برد نظارتی مجلس ضعیف بوده است؟ در برد نظارتی کاری کرده است یا کاری در دست اقدام دارد؟ گفت: اغلب کارهای ما کارهای نظارتی است. یعنی واقعیت این است که ما معتقد هستیم که در کشور به اندازه کافی برای قانون نویسی فعالیت شده است و مجلس باید کارهای نظارتی بکند. اگر اغراق نکنم شاید ۷۰ درصد کارهای مجلس کارهای نظارتی باشد، اصلاً اینطور نیست که بگویم کاری کرده است یا نه؛ مجلس هر روز درگیر این موضوع است.

وی بیان کرد: علی­رغم اینکه من عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس هستم و هر روز در مجلس حضور دارم مگر اینکه مسافرت یا مأموریتی پیش بیاید که مجبور بشویم برای موضوعی به استان دیگر یا شهرستانی دیگر سفر کنیم و من در تهران نباشم و نتوانم به مجلس بیایم و وقتی هم که در مجلس هستیم کارهای ما همین امور نظارتی است. یعنی ما در این مسائل بیشتر متمرکز هستیم.

وی ادامه داد:  واقعیت این است که ۲۹۰ نفر نماینده که داریم که متاسفانه چند تا از آن­ها فوت شدند،  الان در خدمت حدود ۲۸۵ نماینده هستیم، حجم کار بسیار بالا است. یعنی فرض کنید که ممکن است که در طول روز ۱۰ تا کار مهم داشته باشم؛ یک روز کمتر یک روز بیشتر کار مهم به ما ارجاع می‌شود.

وی افزود: اقتصاد ما دچار مشکلاتی است و مجلس از ظرفیت خود استفاده می­ کند. اینکه توقع داشته باشیم از ظرفیتی که مجلس دارد همه مشکلات حل بشود، این توقع نابجایی است. این طوری نیست که اگر مجلس اراده کند یک موضوعی حل بشود. فرض کنید نماینده‌ها از وزیر بخواهند که چرا این موضوع حل نشده است ولی او حلش نمی کند. یا نمی­ تواند یا نمی‌خواهد. بالاخره ما داریم تلاش می‌کنیم که اگر کم و کاستی هست جبران کنیم.

وی درباره این سوال که  آیا نظارت­های مجلس بر اساس سیاست­های کلان ابلاغی رهبری صورت می گیرد؟ اگر بله، با چه ساز و کاری؟ لطفاً در جهت شفاف­سازی و پیگیری آدرس‌های لازم را بدهید؟ گفت: ما با رهبر انقلاب که جلسه داشتیم در ابتدای مجلس رهبری روی چند موضوع مشخص دست گذاشتند. بر موضوع بهبود معیشت، خانواده، فضای مجازی، همدلی با سایر قوا و این که دولت تا انتها بماند و کار کند تا روز آخر و... . 

رضاخواه تاکید کرد: مجلس هم تلاش کرد که بر مبنای همین حرکت بکند. ما برای موضوع فضای مجازی جلسات زیادی گذاشتیم. نمی‌دانم چقدر مطلع هستید و چقدر انعکاس پیدا کرده، اما خودم هم شخصا خیلی درگیر این موضوع فضای مجازی بودم. دو طرح در دستور کار کمیسیون ها است.

وی ادامه داد:  واقعیت این است که بدون اغراق می توانم بگویم شاید ۵۰ درصد یا بیش از ۵۰ درصد از موضوعاتی که ما درگیر آن هستیم، موضوعات اقتصادی هستند که رهبر انقلاب هم بر آن تاکید داشتند. بحث سیاسیت خارجی هم که سیاست کلان نظام بود مجلس ورود پیدا کرد. مجلس دارد تلاش می‌کند در آن مسیر حرکت کند اما این را هم نمی ­توان نادیده گرفت که بالاخره عده ­ای هم دوست ندارند این مجلس موفق باشد و هر از چند گاهی برای آن حاشیه درست می ­کنند یا نماینده ها ناخواسته اشتباه می‌کنند و یا بیرون مجلس برای مجلس حاشیه ایجاد می کنند.

* عده ­ای دوست ندارند این مجلس به موفقیت برسد و برایش حاشیه درست می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت:  راجع به دنا پلاس تقریباً اغلب نماینده‌های مجلس از این خودرو استفاده نمی کنند ولی یک حاشیه بزرگی برای مجلس شد یا بحث مسکن، تعداد قابل توجهی از مسئولین اصلا از این قضیه استفاده نکردند. خودم شخصا علیرغم اینکه اگر می خواستم اقدام کنم و کاملا قانونی بود و نیاز هم داشتم، ولی اقدام نکردم.

وی افزود: عده ­ای دوست ندارند این مجلس به موفقیت برسد و برایش حاشیه درست می‌کنند. اما علی­رغم همه این حاشیه ­ها ما داریم تلاش می‌کنیم که از هدف اصلی منحرف نشویم و منویات آقا را اجرا کنیم و مسائل کلانی که رهبری در مورد اصلاح ساختار بودجه که یکی از مسائل مهمی بود که رهبری چند بار بر آن تأکید کردند، از همان اول شروع کار مجلس، این موضوع در دستور کار کمیسیون بودجه بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما معتقدیم که رهبری از همه بیشتر بر اوضاع کشور مسلط است و ما از ایشان تبعیت می‌کنیم. ایشان اگر نکته یا سرفصل­هایی را بیان می کنند نکته مهمی است و تلاش ما این بوده است که از ابتدای مجلس بر همین سرفصل‌ها متکی باشیم و امیدواریم بتوانیم خروجی متناسبی با خواسته‌های ایشان و مردم فراهم کنیم.

وی درباره این سوال که چرا رسانه­ مجلس ضعیف است و مردم نمی ­دانند که مجلس دارد چه کاری می کند؟ گفت: سوال خوبی است. امروز به مدیر روابط عمومی مجلس هم این انتقاد را داشتم. می‌توانم به شما بگویم رسانه مجلس فعال است و اشکالات و ضعف­هایی دارد اما در فضای مجازی گم است.

رضاخواه بیان کرد: خیلی از شماهایی که در این گفت‌وگو هستید نمی‌دانید که خبرگزاری خانه ملت متعلق به مجلس است و اگر الان رجوع کنید و سرچ کنید آن را پیدا می‌کنید. الان شبکه‌های اجتماعی خیلی نمود بیشتری دارند بر اذهان مردم و بیشتر جلوی چشم مردم هستند و مجلس دراین زمینه ضعیف بوده است. امیدواریم که بتواند در این زمینه یک مقدار قوی­ترعمل کند. این انتقاد، انتقاد خود بنده هم هست.

* بودجه ای که دولت فرستاده مشکلات متعددی دارد

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: بودجه ای که دولت فرستاده مشکلات متعددی دارد و حتما باید اصلاح بشود. خیلی خلاصه بگویم نسبت به مصوبه سال گذشته حقوق ها را ۸/۷۵درصد افزایش داده اند. یعنی گفته می ­شود که ۲۵ درصد حقوق بالا رفته است ولی واقعیت این است که چون  در سال ۹۹ تخلفات کردند و بیشتر از آن چیزی که مجوز داشتند تمام کردند و نسبت به مصوب سال ۹۹، ۷۶ درصد به طور متوسط حقوق ها را بالا بردند.

وی تاکید کرد: اگر مجلس بخواهد آن را اصلاح کند قطعا یک عده ­ای جلوی مجلس خواهند ایستاد که چرا دارید مثلا حقوق مردم را کم می‌کنید و این برای مجلس هزینه دارد. مشکل دوم این است که مالیات ها را کم لحاظ کردند، یعنی مالیاتی که در واقع مثلاً در بعضی از موارد ۷۵ درصد آن چیزی که باید لحاظ شود، لحاظ شده است. اگر مجلس بخواهد ورود کند و اصلاحش کند، بعدا می‌گویند که مجلس به زندگی مردم ورود کرده است یا دارد مالیات زیاد می گیرد.

رضاخواه گفت: چند راه درآمدی کشور بیشتر ندارد. یکی مالیات، فروش نفت، فروش اموال و دارایی­های دولت، یکی هم فروش اوراق قرضه یعنی که منِ دولت اوراقی را می فروشم به مردم و یک سال یا دوسال متناسب با سودی که تعریف می شود به آن ها اصل پول و سود را برمی گردانم. در طول سال­های گذشته دولت فعلی فاجعه­آمیز اوراق فروخته است، الان مجموع بدهی­هایی که از امسال و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ باید بدهد، نزدیک به ۲۷۱هزار میلیارد تومان است. یعنی ۲۷۱هزارمیلیارد دوات بدهی دارد به مردم؛ عدد بزرگی است.

این نماینده مجلس یادآور شد: من به آقای نوبخت هم گفتم این عدد نگران کننده ­ای است. علی­رغم اینکه نگران کننده است، دولت آمده است برای سال آینده یک مجوز ۷۰ هزار میلیارد تومان و یک مجوز ۵۵ هزار میلیارد تومان گرفته است، یعنی پیشنهاد داده است که در بودجه مجوز بگیرد و ۲۰۰هزار میلیارد تومان هم نفت می خواهد بفروشد و گفته است اگر آن ۲۰۰هزار میلیارد را هم نفروختم، بازهم بیایم به جای آن اوراق قرضه بفروشم.

وی افزود: من از آقای نوبخت پرسیدم که شما اگر این ها را بفروشید، آخر ۱۴۰۰ دولت چقدر به مردم بدهکار می شود؟ و ممکن است این عدد از کل بودجه بالا بزند و شما با چه منطقی دارید اینطوری مملکت را اداره می کنید؟ این­ها چیزهایی است که اگر مجلس بخواهد اصلاح بکند، در دوراهی­های بسیار سختی قرار خواهد گرفت و مثلا یک گزینه این است که ما بگوییم نه شما نفروش و بعدا باید جواب بدهیم اگر نفروشد از کجا درآمد تامین کند؟ اگر بگوئیم نفت را این قدر نفروش، الان ۳/۲ میلیون بشکه می خواهد بفروشد، در صورتی که پیش بینی امسال یک میلیون بشکه بود و اصلا محقق نشده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری گفت: صداوسیما باید ورود کند تا اول ما این توضیحاتی که خدمت شما دادیم را برای مردم توضیح بدهیم، خب البته واقعیت این است که همین را من اصلا فرصت نکردم که به مردم توضیح بدهم و صدا وسیما هم کاملا سلیقه­ ای عمل می کند و به نظر من میل آن بیشتر به سمت دولت است تا به سمت مجلس.

وی افزود: من معتقد هستم که اینکه ما برویم با یک خبرگزاری این طرفی یا آن طرفی صحبت کنیم این کفایت نمی کند. فضای عمومی کشور خیلی فراتر از این رسانه ها است، به خصوص فضای مجازی و حالا به طور مشخص رسانه ملی هم قدرت قابل توجهی دارند. واقعیت این که من همین الان که خدمت شما هستم آن قدر درگیری دارم که نمی ­توانم و اصلا نمی ­رسم که بخواهم مدیریت کنم با کدام رسانه گفت ­و­گو کنم و این را هم عرض کنم که ما اصلا نمی­رسیم و فرصت نمی ­کنیم. آن قدر درگیر مسائل مختلف هستیم که فرصت نمی­ کنیم. اما عرض بنده این است که جوری نیست که بخواهیم گزینشی با برخی از رسانه ها صحبت کنیم.

وی درباره این سوال که راه ارتباطی با نمایندگان به چه صورت است؟ اظهار داشت: همین طریقی که الان وصل شدید و بالاخره درخواست خود را فرستادید و من جواب مثبت دادم و حتما راه خیلی خوبی بوده است که منجر به نتیجه شده است. ما معتقدیم که باید با متن جامعه برخورد و ارتباط داشته باشیم و تلاش کنیم که این اتفاق بیافتد. اما اگر یک موقع می‌بینید که شما تلاش کردید و به نتیجه نرسیدید معنی­اش این است که خیلی درگیری­ها و کارهای ما زیاد است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top