تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/10/07 - 18:17
کد خبر: 380666

ابتکار:

موفقیت زنان ایرانی ناشی از مسیر صحیح جمهوری اسلامی

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: موفقیت های زنان ایرانی در عرصه های مختلف به دلیل ریل گذاری درست نظام جمهوری اسلامی و همت زن ایرانی بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ معصومه ابتکار در سومین جشنواره علم و زن که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که یکی از ابعاد مهم سرمایه اجتماعی در کشورمان، زنان دانشگاهی هستند؛ انقلاب اسلامی ایران زمینه را برای حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی فراهم کرد و برخلاف تصورات عده ای که فکر می کردند قرار است که جمهوری اسلامی زنان را محدود کند یا منزوی، این اقدام انجام نشد.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: با وجود سقف های شیشه ای و مسئولیت های چندگانه و نقش های مهم همسری و مادری، این زن ایرانی بود که نشان داد می تواند فاصله ها را کم و از موانع عبور کند و امروز که ۴۱ سال از انقلاب می گذرد شتاب رشد زنان در عرصه های علمی را شاهد هستیم. گرچه بدخواهان ممکن است دشمنی کنند و ما در فضای جنگ روانی خیلی برایمان دشوار است که واقعیت های ایران را بیان کنیم. واقعیت این است که در جامعه ایرانی، زنان ایرانی با تلاش و همتی که داشتند و با استقامت و صبر در عرصه های مخلتف خصوصا در عرصه علمی درخشیدند.

وی با بیان اینکه ۳۶ درصد کودکان دختر ما در سال انقلاب بیسواد بودند و دسترسی به مدرسه نداشتند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیسوادی کودکان دختر زیر یک الی دو درصد است و تلاش می کنیم به صفر برسد. در سال انقلاب زیر ۳ یا ۴ درصد زن تحصیل کرده دانشگاهی داشتیم اما امروز نزدیک به ۲۴ درصد زنان کشورمان تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند. یونسکو در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که حضور زنان در عرصه های فناوری از ۲۷ به ۳۱ و ۲ دهم درصد رسیده است. هر سال در کنکور سراسری دختران پیشرو هستند و گاهی اوقات حضور دختران به بالای ۶۰ درصد هم بعضا رسیده است.

ابتکار با اشاره به اینکه امروز در رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی رشد حضور دختران از سال ۶۶ تا ۹۶ ، ۷ تا ۸ برابر شده است، گفت: رشد حضور زنان به عنوان هیات علمی امروز بالای ۲۶ یا ۲۷ درصد است چه در وزارت علوم و چه در وزارت بهداشت. نزدیک به ۳۰ درصد پزشکان ما زنان هستند و هیچ مانعی برای زنان وجود ندارد بلکه فضا برای آن ها رقابتی و خوب است.

وی اظهار کرد: این موفقیت ها شاید به دلیل ریل گذاری صحیح و درست نظام جمهوری اسلامی بوده ولی همت زن ایرانی و امید او به آینده موثر بوده است. اینکه در عرصه های بین المللی وقتی آمار درست باشد، پیشرفت زن ایران چشم گیر است.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه عده ای متاسفانه با کوتاه نظری و با برداشت های خاص مانع انتقال صحیح دستاوردهای جمهوری اسلامی به عرصه های بین المللی می شدند، گفت: خوشبختانه با دستور صریح رئیس جمهور این آمار داده شد گرچه متاسفانه در حال حاضر هم در انتقال صحیح آمار مشکل داریم و آن طرف هم بعضا آمار صحیح درست استفاده نمی شود.

ابتکار افزود: ما امسال در کنار جشنواره مریم میرزاخانی، جایزه مهمی داریم که با همکاری موسسه رویان انجام می شود که یادبود مرحوم دکتر پروانه فرزانه است که یکی از زنان اندیشمند و فرهیخته بود. ایشان اخیرا مرحوم شد و امسال به دلیل نقش ویژه دکتر فرزانه در ایجاد بانک ژن و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ژنتیک جایزه ای به نام ایشان اعطا می شود که اتفاق بسیار مهمی در عرصه های بیوتکنولوژی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top