تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/10/14 - 10:56
کد خبر: 381377

سند ملی سلامت روانی اجتماعی دانشجویان تدوین شد

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از تدوین سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان خبر داد و اظهار امیدواری کرد این سند تا پایان سال توسط وزیر علوم ابلاغ شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر مجید صفاری نیا با اشاره به سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان گفت: دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در حال کار بر روی این سند است. 

وی ادامه داد: این سند در واقع تدوین شده است و در بخش دوم در حال تدوین برنامه عملیاتی و پژوه های ناشی از این سند هستیم که ان‌شاءالله توسط وزیر علوم تحقیقات و فناوری ابلاغ خواهد شد.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه جلسات کارشناسی زیادی با حضور اعضای هیئت علمی و متخصصان حوزه مشاوره و آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان درخصوص این سند برگزار شده است افزود: این سند در جلسات مختلفی براساس مطالعاتی که دنیا در این حوزه دارد، بررسی شده و درحال تدوین است البته ما در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر حتی کشورهای آسیایی و اروپایی در ارائه خدمات مشاوره و سلامت جایگاه  خوبی داریم.

صفاری نیا ادامه داد: برگزاری بیش از ۴۰۰ وبینار و سمینار ویژه دانشگاهیان در ایام کرونا و دهها طرح ملی مانند جشنواره های دانشجویی، طرح احوال پرسی و خدا قوت دانشجویان از این قبیل است.

وی ادامه داد: یعنی وضعیت خدماتی که ارائه می‌دهیم در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد به عنوان مثال در همین ایام کرونا، ما شاید امسال بالغ بر چهارصد وبینار و سمینار و رویداد دانشجویان، خانواده‌ها درواقع کارکنان دانشگاه برگزار کرده‌ایم.

تبدیل بحران کرونا به فضای امن برای دانشجویان 

صفارنیا با بیان اینکه فقط ۲۰۰ وبینار و سمینار در دانشگاه تهران برگزار شده است ادامه داد: بعضی وقت‌ها حتی در روز چهار یا پنج وبینار در زمینه‌های مختلف برگزار کرده و تلاش می کنیم، بحران ناشی از کرونا را به فضای آرامش و امن تر برای دانشجویان تبدیل کنیم.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان یادآورشد: با توجه به این موضوع که در ایام کرونا دانشجویان خیلی کمتر در دانشگاه و خوابگاه حضور داشتند، ولی کرونا فرصت مهمی را برای مراکز بهداشت و مراکز مشاوره دانشگاه ها فراهم کرد تا این مراکز بیش از گذشته تلاش و اهمیت خودشان را نشان دهند.

صفاری نیا افزود: اما همزمان و حتی قبل از کرونا این سند (سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان) درحال تدوین بوده است و با این هدف تنظیم کرده‌ایم که یک مأمنی باشد برای این‌که بتوانیم فعالیت‌های مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را با پشتیبانی بیشتر جلو ببریم.

وی ادامه داد: چون هنوز که هنوز است ممکن است یک تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها یا عوامل اجرایی دانشگاه ها خیلی اعتقادی به ارائه این خدمات حمایتی نداشته باشند.  

توجه مراکز مشاوره به دانشگاه های مدیر ساز

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: با سیاست‌هایی که در سازمان امور دانشجویان انجام داده ایم، در واقع تلاش می‌کنیم این فعالیت‌ها گسترده شود به عنوان مثال در حال حاضر کنار حمایت از فعالیت های کل دانشگاه ها توجه به دانشگاه‌های مدیر ساز و فنی مانند دانشگاه های صنعتی داریم. مثلا مرکز مشاوره دانشگاه شریف یک قطب مشاوره دانشجویی کشور در کنار دانشگاه تهران است.

وی ادامه داد: توجه به دانشگاه های صنعتی هدف دیگری نیز به دنبال دارد. انسجام دانشجو و ترغیب به ماندن و خدمت به کشور را بیشتر می کند و بعدها بعضی از این دانشجویان که فنی هستند به عنوان یک فوق‌لیسانس مکانیک، یا فوق لیسانس برق، مدیر یک صنعت و یا موسسه می شوند و چون خودشان در دوران دانشجویی از خدمات مشاوره بهره مند شده اند و برای آنها ثمر بخش بوده، در آن صورت خدمات حمایتی مشاوره را در آن صنعت و یا موسسه برای افراد زیر مجموعه خود ایجاد می کنند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان یک سند نیست، بلکه نقشه راه  فعالیت‌های مشاوره و دفاتر بهداشت در دانشگاه‌ها و پروژه‌های اجرایی آن است که امیدواریم تا پایان سال توسط وزیر علوم تحقیقات و فناوری ابلاغ شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top