تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/10/18 - 13:00
کد خبر: 381842

رئیسی:

فشار حداکثری غرب علیه ایران شکست خورده است

رئیس قوه قضائیه گفت: فشار حداکثری غرب و آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی شکست خورده است و این تحلیل اندیشمندان آن کشورهاست، این پیام را هم باید دشمنان دریافت کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ آیت الله رئیسی با حضور در جلسه اداری استان که صبح امروز در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار گردید، اظهار کرد: توفیقی است که در جمع مدیران خدمتگزار و نمایندگان مردم کرمانشاه و خدمتگزاران به این مردم باشیم.

وی افزود: یاد شهدا را گرامی می‌داریم که هر متر این خاک بر رشادت مردان و زنان این دیار گواهی می‌دهد، همچنین باید از ایثارگران و علما این خطه نیز تقدیر و تشکر کرد و باید یادشان را گرامی داشت.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اصل وحدت در روند توسعه کشور و استان، ادامه داد: بدون تردید یکی از علل توسعه هر استانی وحدت است و در کرمانشاه با توجه به وجود اقوام، مذاهب و ریشه‌های مختلف، با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان و تلاش سایر مسئولین شاهد وحدت هستیم، چرا که حفظ وحدت و انسجام یکی از اصول پیشرفت و توسعه هر استان و کشوری است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اصول لازم مدیریتی برای بهبود عملکرد هر دستگاه اداری و اجرایی به اصل «خود کنترلی» اشاره کرد و عنوان داشت: مدیران در جامعه اسلامی قبل از هر چیزی خود را باید در مقابل پروردگار ببیند و این رمز مهمی برای خدمتگزاری به مردم است.

وی افزود: امروز در نظامات سیاسی خود کنترلی مهمترین عامل بهبود عملکرد است و هرکسی خود را در محضر خداوند حاضر ببیند قدم مهمی در این خصوص بر داشته است و این مسئله یکی از مهمترین عوامل خود کنترلی است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: خودکنترلی کارآمدترین عامل برای جلوگیری از فساد و آسیب در هر نظام اداری و سیاسی است و از این رو هر چقدر بر معنویت تاکید شود و معنویت توسعه پیدا کند شاهد کاهش فساد اداری خواهیم بود، در واقع نظام سیاسی سالم و کارآمد باید دارای این خصیصه باشد.

آیت الله رئیسی از دیگر اصول مهم که باید در نظامات اداری مورد توجه قرار بگیرد را «عدالت» عنوان کرد و در این خصوص، گفت: یکی دیگر از شئون یک نظام سالم اداری عدالت محوری است؛ ادارات و سازمان‌ها هر چقدر نزدیک‌تر به عدالت باشند در تقسیم کار، جذب نیروی کار کارآمد، خدمت رسانی و تقسیم عادلانه ظرفیت‌ها رفتار بهتری خواهند که این اقدامات نهایتاً به رضایتمندی مردم ختم می‌گردد.

«مردم مداری» از دیگر مسائل مورد توجه رئیس دستگاه قضا بود و در این خصوص عنوان داشت: اگر گفته می‌شود امروز یک مدیر باید مردم‌دار باشد و مسئله مردم داری دارای اهمیت است به این دلیل است که دوست داشتن مردم نشانه خدا دوستی و در سلوک ائمه اطهار و در نگاه مقام معظم رهبری این نوع دوستی وجود داشته و دارد.

آیت الله رئیسی یکی از خصایص سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مردم دوستی وی عنوان کرد و ادامه داد: در سیره شهید سلیمانی نوع دوستی، چه عوام مردم و چه نیروهایش مورد تاکید بود و مردم دوستی و مردم مداری از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است، از طرفی این نگاه نباید تشریفاتی باشد.

وی پاسخگویی به سلسله مراتب و «نظارت پذیری» را هم از دیگر شئون یک نظام اداری سالم عنوان کرد و گفت: برخی‌ها نظارت گریز هستند و تمایلی به نظارت پذیری ندارند؛ باید این را مدنظر داشت که نظارت، علتش بی اعتمادی به افراد و یا نظام اداری نیست، نظارت هدفش تداوم اعتماد است و برای تداوم هم نیازمند نظارت هستیم، چرا که نظارت امری دفعی و یکباره نیست و برای اینکه همیشه شاهد اعتماد باشیم باید همیشه هم تداوم نظارت را در دستور کار قرار بدهیم.

وی افزود: از این رو نظارت درون سازمانی و برون سازمانی دارای اهمیت است چراکه این امر موجب افزایش بهره‌وری نیروی کار و آن سازمان می‌شود و تاثیرات مهمی دارد.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: از طرفی نظارت به معنی مچ گیری هم نیست و نباید نگاه ما به مسئله نظارت این چنین باشد چرا که نظارت قطعاً کمکی به مدیران برای جامع دیدن مسائل و رفع مشکلات است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات به کارگیری مدیران شجاع است، در این خصوص عنوان کرد: در قوه قضاییه همیشه از مدیران شجاع، کارآمد و خطرپذیر که در فضای تحریم به دنبال این هستند که آسایش مردم را فراهم نمایند و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند حمایت کرده و می‌کنیم؛ از این رو مدیر خطرپذیری که در این عرصه به دنبال آسایش مردم است و به دنبال رفع مشکلات معیشتی و رفع آلام مردم هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رفع مشکلات هم در گروه مدیران جهادی، کارآمد و بسیجی است و این روحیه جهادی قطعاً موجب رفع مشکلات خواهد شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان کرمانشاه، اظهار کرد: تلاش عزیزان در استان کرمانشاه در راستای اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری قابل تقدیر است، هرچند برخی از کارها هنوز باقی است که ان‌شاءالله با همت مسئولین انجام خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی تولید، از قاچاق سازمان یافته‌ کالا ابراز تاسف کرد و عنوان داشت: یکی از موانع جدی تولید، قاچاق کالا است به خصوص قاچاق سازمان یافته که باید به صورت جدی با آن برخورد کرد؛ اما مسئله کوله بری جدایی از این موضوع باید سامان پیدا کند در واقع مرزنشین باید احساس کند که زندگی‌اش تامین می‌شود و او باید مقدمات زندگیش فراهم باشد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند مسئله کولبری را سامان دهد و نظارت‌گری را تسهیل کند، ایجاد بازارچه‌های مرزی است و این هم نیازمند توجه جدی است.

آیت الله رئیسی به مسئله خصوصی سازی‌های صورت گرفته در کشور نیز اشاره کرد و با تائید اصل خصوصی سازی و کوچک شدن دولت، عنوان داشت: مسئله خصوصی‌سازی یک ضرورت و به آن هم در برنامه‌های مختلف تأکید شده است؛ ما باید از تصدی‌گری بکاهیم و نظارت دولت را تقویت کنیم، اقتصادی که کم و بیش دولتی باشد دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی مهم است اما باید در چهارچوب قانونی انجام بپذیرد و افرادی که وارد این حوزه می‌شوند دارای اهلیت و توانمندی لازم باشند و دولت هم حتماً باید از این فرآیند حمایت کرده و در واقع قدم اول حمایت از واگذاری‌ها هم بر عهده دولت است و آنان باید در راستای تقویت بخش خصوصی گام بردارند؛ پس بحثی در اصل خصوصی سازی وجود ندارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات برخی از خصوصی سازی‌ها همانند پالایشگاه کرمانشاه، عنوان کرد: برخی از خصوصی سازی‌ها از ابتدا دچار مشکل شدند و پرونده آن‌ها در سازمان بازرسی، دیوان عدالت و هیئت داوری باز است و مراجع مختلف در حال بررسی آن‌ها هستند؛ یکی از این دست خصوصی سازی‌ها هم موضوع پالایشگاه کرمانشاه که پرونده این واگذاری هم در هیئت داوری است و مرجع تصمیم گیری نیز همین نهاد است.

وی افزود: نکته مهمی که در این خصوص دارای اهمیت است و باید به آن توجه کرد این است که در هیچ یک از این واگذاری‌ها نباید تولید متوقف شود و باید تولید تقویت گردد و ادامه پیدا کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به مشکلات و مسائل استان کرمانشاه، نرخ بیکاری ۱۵ درصدی را زیبنده این استان ندانست و اظهار کرد: در استانی که بیکاری در آن دغدغه جدی است با وجود اقدامات صورت گرفته و کاهش چند درصدی نرخ بیکاری اما این آمار ۱۵ درصد هم زیاد است چرا که یکی از زمینه‌های وقوع جرم در هر جامعه‌ای فقر و بیکاری و دوری از معنویت است.

وی ادامه داد: در یک بحث دانشگاهی و آکادمیک باید علل برخی از جرایم را شناسایی کرد و باید این عوامل را از بین ببریم، البته همت لازم برای رفع این مشکلات و جرایم وجود دارد کما اینکه عزم و همت مسئولین باعث حل مسائل در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه شد؛ من یقین دارم با توجه به زیرساخت‌هایی که در کرمانشاه وجود دارد می‌تواند استان کرمانشاه بیکاری را ریشه‌کن کند و این قطعاً یک شعار نیست.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کشور، گفت: مجموعاً تلاش مسئولین استان و مسئولین کشور یک پیام جدی برای مردم دارد که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، ما می‌توانیم بسیاری از گره‌ها را با لطف خداوند و با تاکید بر صحبت امام که فرمود مشکلات را می‌توان با اتکاء به خداوند و اعتماد به نفس رفع کرد، این گره‌ها را باز کرد.

آیت الله رئیسی با اقدامات شهید سلیمانی در منطقه یکی از علل تجلیل این شخصیت وارسته را برجسته کردن موضوع «ما می‌توانیم» دانست و ادامه داد: در واقع چرا ما از حاج قاسم تجلیل می‌کنیم؟ حاج قاسم جلوه ما می‌توانیم بود او با وجود تمام مشکلاتی که در منطقه وجود داشت و رویارویی به ما نشان داد که ما می‌توانیم امنیت منطقه را تامین کنیم؛ در واقع در منطقه ما خواستیم و توانستیم اما جهان استکبار خواست و نتوانست، از این رو جوانان باید با تاسی از اقدامات او به دنبال رفع مشکلات بروند.

رئیس دستگاه قضا در پایان سخنان خود به مسائل منطقه‌ای و بین المللی کشور اشاره‌ای داشت و با بیان اینکه فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، اظهار کرد: فشار حداکثری غرب و آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی شکست خورده است و این تحلیل اندیشمندان آن کشورهاست، این پیام را هم باید دشمنان دریافت کند.

وی افزود: در آخر لازم هست که عنوان کنم استان کرمانشاه به عنوان سرزمین مردان غیور و زنان با همت در ایام جنگ خوش درخشید و انشالله مسئله بیکاری و فقر هم باید در این استان ریشه‌کن شود و قدم‌های جدی در این خصوص برداشته شود، انشالله این مهم با همراهی و همدلی مسئولین انجام خواهد شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: همچنین لازم است به مسئله ترک فعل اشاره شود، ادوار مختلف می‌آید و می روند و  مسئولین مختلفی به در راس امور قرار می‌گیرند، گاهی مسئولی کاری انجام نمی‌دهد و همین انجام ندادن کار  موجب خسارت و فساد می‌شود، گاهی برخی از ترک فعل‌ها خسارتش بیش از برخی از اقدامات است پس نباید نسبت به این مسئله تساهل داشت و باید مقابل آن هم ایستاد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top