تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/10/21 - 12:51
کد خبر: 382129

در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی مطرح شد؛

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: آیت الله مصباح یزدی وقتی احساس می کنند نیاز به حضور میدانی برای دفاع از انقلاب است در صحنه حاضر می شوند و در کنار امام و رهبری قرار می گیرند که این ستودنی است. وظیفه همه ما است که راه ایشان تداوم داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی که صبح امروز (یکشنبه) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی های مهم آیت الله مصباح در تبیین فلسفی، معرفتی و تطبیقی اندیشه اهل‌بیت علیهم‌السلام و دین مبین اسلام بود که از همان قبل از انقلاب وجود داشت و در زمان حاضر هم این مهم را به وضوح می دیدیم. 

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی قبل از انقلاب که مارکسیست ها و افکار التقاطی زیادی وجود داشتند و نسل جوان و علاقمند به معرفت را منحرف می کردند، موسسه ای را برای پاسخگویی به شبهات راه اندازی کردند، بعد از پیروزی انقلاب هم که باز جریانات التقاطی و انحرافی تلاش می‌کردند مسیر انقلاب را منحرف کنند، این ظرفیت فکری آیت الله مصباح یزدی بود که بسیار کمک می‌کرد به تبیین علمی و فلسفی و معرفتی اندیشه های اسلامی.

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

عاملی اضافه کرد: از  آیت الله مصباح  آثار بسیار ارزشمندی در حوزه فقه حقوق اسلامی به جا مانده که شاید کمتر به آن توجه می شود و در این آثار هم صیانت از اسلام و مکتب اسلام را به وضوح می بینیم و در این حوزه هم می بینیم که دفاع از حقانیت اسلام برای ایشان چقدر با اهمیت است.

وی ادامه داد: در سیره عملی  آیت الله مصباح اخلاق موج می زد و هر کس حضوری ایشان را می دید متوجه تواضع ایشان می شد و می دید چقدر  آیت الله مصباح به رعایت جایگاه دیگران توجه می‌کردند و علمای زمان خودشان را بسیار تکریم می کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  آیت الله مصباح  تبیین دقیقی از مسیر درست انقلاب داشت، ایشان عالمی بود که با نهادسازی فکری‌ای که کرد و همین جنبه نهادسازی ایشان هم متمایز کننده ظرفیت حکیمانه، فیلسوفانه و عالمانه این عالم با بسیاری از عالمان دیگر است و این  بسیار اثرگذار خواهد بود و انشاالله شاگردان علامه مصباح مسیر ایشان را ادامه خواهند داد.

طرح ولایت جزو آثار ارزشمند آیت الله مصباح یزدی است

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم طی سخنانی گفت: آیت الله مصباح یکی از ذخایر ارزشمند پرورش یافته توسط حوزه علمیه برای جامعه علمی کشور اعم از حوزه و دانشگاه است، علامه شخصیتی است که در دامن حوزه تربیت شده و از محضر اساتیدی مانند امام راحل ره، آیت الله بهجت خوشه چینی کرده و خود تبدیل به شخصیتی شده که دانشمندان، طلاب و شاگردان زیادی از وجود وی بهره‌مند شدند.

رستمی اظهار داشت: آیت الله مصباح گردن حوزه علمیه و دانشگاه به خصوص گردن جریان ارزشمند و تلاشگر و موثر انقلابی دانشگاه‌ها دِین سنگینی دارند و به نوعی تلاش‌های ارزشمندی که در جریان وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته ریشه در تلاش‌ها و مجاهدت‌ها و برنامه ریزی‌های این شخصیت بزرگ دارد و از این جهت باید این ادای دین صورت بگیرید.

وی تاکید کرد: علامه مصباح یزدی جزو کسانی است که علاوه بر ارائه فراوان سخنرانی‌ها و مناظرات آثار مکتوب فراوانی دارند. توجه به میراث مکتوب جزو برکات آیت الله مصباح است. بیش از صد کتاب و تالیف در عناوین مختلف فلسفی، معرفتی و سایر علوم اسلامی یک ذخیره گرانقدر را باقی گذاشتند که بر تدوام مسیر ایشان کمک خواهد کرد.

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه ها تصریح کرد:  علاوه بر طرح ولایت که جزو آثار ماندگار علامه مصباح است؛آثار ارزشمند بسیاری از ایشان به جا مانده است. ایشان باوجود جایگاه ارزشمند در حوزه عرفان و فلسفه، در مواقعی که احساس می‌کردند که جامعه نیاز به حضور عالمانه، متعهدانه و با بصیرت در عرصه دفاع از کیان دین در مقابل امواج متعدد روشنفکرنمایی دارد، هیچ ابایی از حضور در این میدان نداشت و بصیرتشان در کنار رهبری، امام خمینی و بودن در کنار آن‌ها ستودنی است. این پرچمی که علامه مصباح از اندیشه ناب اسلام و انقلاب اسلامی پیروزمندانه به اهتزاز درآورده اند، وظیفه همه ما است که تداوم داشته باشد و بر زمین نیفتاد.

وی با اشاره به فعالیت‌های علامه مصباح یزدی در عرصه آموزش عالی گفت: تلاش‌هایی که علامه در ستاد انقلاب فرهنگی، تالیف کتب درسی و تولید محتوای دانشگاه‌ها و علوم انسانی داشتند، جزو زحمات ستودنی ایشان است.

آثار آیت الله مصباح یزدی در مباحث علمی و در محیط‌های دانشگاهی بسیار اثرگذار است

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری طی سخنانی در این مراسم با اشاره به حضور آیت الله مصباح یزدی در فضای دانشگاهی در اوایل انقلاب و تلاش برای دفاع از انقلاب گفت: نگاه ظریف آیت الله مصباح و بیان و مشخص کردن دقیق مسائل توسط ایشان در فضای دانشگاهی بسیار راه گشا و تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: دانشجویان اوایل انقلاب نوشته‌ها و مکتوبات آیت الله مصباح یزدی را قطعاً به خاطر دارند و تداوم این آثار بعد از آن دوره در مباحث علمی و در محیط‌های دانشگاهی بسیار اثرگذار است.

وزیر علوم تصریح کرد: میراث باقی مانده از آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر میراث مکتوبی که به آن اشاره شد میراث دیگری هم هست که قطعاً شاگردان آیت الله مصباح که در موسسات و مراکزی که توسط ایشان راه اندازی شده، حضور داشتند آنها را حفظ خواهند کرد و قطعاً اینها سرمایه گرانقدری است.

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

غلامی ادامه داد: نگاه آیت الله مصباح یزدی به بنیانگذاری موسسات و نهادهای علمی نیز قابل توجه است. ایشان مراکز پژوهشی‌ای را بنیانگذاری کردند که در آن مراکز شاگردان و اساتید و محققان خوبی را تربیت کردند که نیاز هست حتماً به دستاوردهای این مراکز توجه شود و از دستاوردهای آیت الله مصباح  پاسداری شود.

وی در ادامه با اشاره به زحمات و اثرگذاری های وجودی آیت الله مصباح یزدی در مباحث فرهنگی گفت: نگاهی که آیت الله مصباح یزدی در مراکز علمی و دانشگاهی درباره بحث هایی در رابطه با مباحث ولایتمداری و بحث تبیین جایگاه ولایت فقیه داشتند بسیار نگاه دقیقی بود که این سرمایه هم ضرورت دارد حفظ شود و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این حوزه جایگاه ویژه ای دارد.

وزیر علوم تاکید کرد: از اینکه ما سرمایه بزرگی همچون آیت الله مصباح یزدی را از دست دادیم قطعاً در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم اما خدا را شاکریم که وجود علمایی مانند ایشان در برهه‌های مختلف، چراغی را برای روشن کردن بخش‌های مختلف در مباحث علوم اسلامی فراهم کرده اند لذا باید برای حفظ دستاوردهای علمی آیت الله مصباح تلاش کنیم.

مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر مجاهدت و حق‌طلبی ایشان بود

حجت الاسلام علیرضا پناهیان عضو هیئت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی، گفت: معنویت و مظلومیت آیت الله مصباح یزدی نباید مورد غفلت قرار گیرد و معنویت ناب و  عرفان اصیل اسلامی را باید از محضر ایشان آموخت. ایشان سالها نزدیکترین شخصیت به آیت الله بهجت بودند. جدای این که شاگردی علامه طباطبایی هم در کارنامه داشتند ولی کسی کمترین تظاهر معنوی و از این رفتارهایی که ممکن است برخی از اهالی معنویت دنبال آن باشند، را در علامه مصباح یزدی نمی‌دید.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی کاملاً عالمانه معنویت را بر پایه دانش و عقلانیت استوار کرد و پیشنهاد می دهم کتاب در جستجوی عرفان اسلامی ایشان را ملاحظه کنید یقیناً از این همه عقلانیت جاری در معنویت ناب اسلامی سیراب خواهید شد.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: از دست دادن یک عالم دینی بسیار سنگین است اما اگر این عالم دینی یک رکن معنوی در جامعه باشد طبیعتاً این خسران سنگین تر خواهد بود، آیت الله مصباح هم در شاگردپروری و هم در تدوین کتب علمی توفیق بی‌نظیری داشت و ما نمی‌توانیم شخصیت دیگری را به سادگی با ایشان مقایسه کنیم.

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

عضو هیات رئیسه نهاد رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد:  آیت الله مصباح قطعا به دیدگاه های سیاسی برخی شخصیت های کشور انتقاد داشت، بنده در زمان حیات آیت‌الله مصباح خدمت ایشان رسیدم و درباره یکی از این شخصیت ها که الان مرحوم شده پرسیدم آیا قبل از انقلاب این تفاوت دیدگاه با توجه به اینکه در دوران مبارزات به هم نزدیک بودید وجود داشت یا نه؟ آیت الله مصباح شاید نیم ساعت خاطراتی را درباره آن شخصیت سیاسی بیان کردند ولی یک کلمه حرف منفی نزدند و تمام حرف های ایشان مثبت بود و حاضر نشدند هیچ خاطره ای را از دوران مبارزاتی دوران طاغوت از این شخصیت سیاسی که با او تقابل سیاسی داشت، بیان کنند که این خیلی برای من عجیب و تحسین انگیز بود.

پناهیان گفت: این‌ها نمونه‌ای از خاطراتی است که از ایشان در ذهن ما وجود دارد و کسی اگر واقعاً به شخصیت ایشان نزدیک می شد متوجه روحیات خوب ایشان می شد و فرزندان و شاگردان آیت الله مصباح باید بکوشند تا این شخصیت معنوی برای ما طلبه ها و و دانشگاهیان روشن بماند.

وی با درباره مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی هم گفت: رسانه ها و روزنامه ها برای ما بعد از دوران مظلومیت آیت الله مصباح کاملاً به دو گروه تقسیم شدند، یکی رسانه هایی که تخریب گر هستند و می توانند از رسانه بدترین استفاده را کنند و دیگری رسانه هایی که تحلیل گر و منصف هستند ولی بعد از تخریب چهره آیت الله یزدی نگاه ما به رسانه متاسفانه نگاه خوبی نیست.

پناهیان افزود: کسانی که آیت الله مصباح را می شناختند و می دانستند برای جامعه علمی کشور یکی از روشنفکرترین شخصیت‌های حوزه، آیت الله مصباح است. چه کردند که دانشگاهیان ممکن است به سادگی تمایل پیدا نکند کتاب های ایشان را مطالعه کنند؟ آیت الله مصباح را تولید کننده و عرضه کننده خشونت و مسائل دیگری که نادرست است قلمداد کردند! 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید عزت خودشان را بازیابی کنند، گفت: برای اینکه تخریبی که در تاریخ این مملکت برای چنین شخصیتی برجسته صورت گرفت بی‌نظیر است و هنوز هم آثار این تخریب وجود دارد.

عضو هیات رئیسه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: برخی ها درباره مجاهدت آیت الله مصباح  تردید می‌کنند اما من صریحا عرض کنم با اینکه مجاهدت ایشان قبل از انقلاب آشکار است اما مجاهدت در مقابل کج روی ها و کج فهمی های خودی ها خیلی سخت تر و پر اجرتر از مجاهدت در مقابل دشمن است. مجاهد در برابر دشمن درباره مجاهد در برابر خودی‌ها، هنر نیست.

رستمی: آیت‌الله مصباح بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/ غلامی: با فقدان آیت‌الله مصباح در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم

وی گفت: یادم هست که در همین دانشگاه تهران و دانشگاه های کشور کسانی با مغالطات و  شبهات برای خودشان فضایی ایجاد کرده بودند. بعد از شروع داستان طرح ولایت با همه تبلیغاتی که آنها انجام می دادند و با حمایتی که دولت آن زمان هم از آنها داشت می دیدیم در آمفی تئاترها تقریباً ۲۰ نفر برای جلسات مشهورترین مغالطه افکنان می‌آمدند و اینها خودشان تعجب می‌کردند و جلساتشان را تعطیل می‌کردند.

پناهیان ادامه داد: این عدم استقبال از جلسات مغالطه افکنان برای این بود که بعد از طرح ولایت به شبهاتی که اینها مطرح می کردند پاسخ داده می شد و دانشگاهیان متوجه شدند که پاسخ‌های شبهات وجود دارد.

وی افزود: کسانی که در طرح ولایت شرکت می‌کردند تعداد اندکی از دانشجویان کل کشور بودند اما همین هم اثر روانی خود را در دانشگاه ها داشت و نتیجه این شد که همه احساس کردند برای شبهات پاسخ وجود دارد و این مهم اصل فراگیری در کل فضای علمی کشور شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: برخی از مغالطه افکنان از شدت اینکه کسی شنونده مطالب آنها نبود به خارج از کشور رفتند، ممکن است خودشان را مهاجرت کننده به خاطر محدودیت معرفی کنند ولی واقعیت این است که بعد از طرح ولایت، شنوندگان آنها در دانشگاه‌ها کم شد.

پناهیان در پایان گفت: مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر مجاهدت و حق طلبی ایشان بود و ما افتخار می‌کنیم به حوزه علمیه به خاطر چنین عالمان مجاهدی که هیچ وقت گرفتار برخی مسائل نشده و توانستند حق را بیان کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top