تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/24 - 12:43
کد خبر: 382514

اسلامی: قیمت مسکن در طرح اقدام ملی متری ۲.۵ الی ۳.۵ میلیون است

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: دامنه قیمت هر متر مربع از طرح اقدام ملی مسکن بین ۲.۵ الی ۳.۵ میلیون تومان پیش بینی شده است و در تلاشیم قیمت برای متقاضیان از سقف مذکور بالاتر نرود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به تلاطم بازار مسکن به دلیل سوءاستفاده‌های برخی از افراد در بازار گفت: جریان تولید مسکن در کشور باید به یک جریان پایدار تبدیل شود و ریل گذاری صاحب‌خانه شدن برای افرادی که فاقد مسکن هستند، صورت گیرد، تا امکان خانه‌دار شدن این افراد با استمرار تولید و عرضه مسکن، افزایش یابد.

وی افرود: اقدام مهم وزارت راه‌وشهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن، ثبت نام گسترده و شناسایی واجدین شرایط بوده و اکنون نیز ادامه دارد. در حال حاضر با توجه به فعالیت منسجم سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی جامع در وزارت راه‌وشهرسازی، غربالگری ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار متقاضی طرح اقدام ملی انجام شد و ۴۳۶ هزار نفر از این تعداد، واجد شرایط دریافت مسکن ملی شناخته شدند. همچنین در مرحله جدید نام‌نویسی از متقاضیان طرح اقدام ملی تاکنون ۹۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که دولت نقشی در تولید مسکن ملی ندارد و این بخش خصوصی است که بار آن را به دوش می‌کشد، گفت: کاری که وزارت‌خانه می‌تواند انجام دهد، در اختیار گذاشتن اراضی دولتی برای پروژه‌های مسکونی و جلوگیری از ورود نوسانات قیمت نهاده‌های تولید از جمله مصالح ساختمانی به پروژه اقدام ملی مسکن است.

اسلامی تأکید کرد: امیدواریم هستیم با کاهش التهابات در شاخص‌های کلان اقتصادی و کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن، هزینه تمام شده مسکن در طرح اقدام ملی نیز کاهش پیدا کند.

اختلاف فاحش بین نیاز واقعی و تولید مسکن در کشور

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه ضمن اشاره به اختلاف قابل توجه بین نیاز واقعی مسکن و ساخت آن در جوامع شهری کشور گفت: در حال حاضر باید سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت شهری ساخته شود تا پاسخ‌گوی نیاز واقعی مسکن به ویژه برای نسل جوان نیز باشد، اما میانگین ساخت مسکن در بافت شهری طی سال‌های اخیر، حدود ۳۰۰ هزار واحد در سال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت فعلی مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی نسبت به قیمت مسکن در بازار آزاد بسیار متفاوت و پایین‌تر است، چراکه در طرح اقدام ملی مسکن قیمت زمین لحاظ نشده و زمین به صورت ۹۹ ساله و قابل تقسیط در سال‌های آتی با قیمت کنونی واگذار می‌گردد. دامنه قیمت هر متر مربع از طرح اقدام ملی مسکن بین ۲.۵ الی ۳.۵ میلیون تومان پیش بینی شده است و با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت برای مصرف‌کنندگان به متری ۳.۵ میلیون تومان نزدیک شده، اما امیدوار هستیم و در تلاشیم که قیمت‌ها از سقف مذکور بالاتر نرود.

وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص کیفیت ساخت‌وساز در طرح اقدام ملی مسکن نیز اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردمی وظیفه دارد تا بر روی استاندارد‌های این پروژه نظارت کند و ما نیز از آنان نسبت به فاکتور‌های تعیین شده مطالبه خواهیم کرد. همچنین در هر شهرستان کمیته ویژه معماری برای طرح اقدام ملی تشکیل شده تا برروی کیفیت ساخت پروژه نظارت کند.

وی درباره عدم همکاری دستگاه‌ها برای تبادل اطلاعات و تکمیل سامانه جامع املاک و اسکان گفت: در حال حاضر این سامانه، اطلاعات ۳۰۰ هزار خانه خالی و مالکانشان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است. آمار و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که عرضه خانه‌های خالی و اجاره آن‌ها به نسبت قبل افزایش پیدا کرده و قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب این مهم شده است. البته هدف این قانون تنها درآمدزایی نیست و به جریان افتادن سرمایه‌های به دام افتاده و افزایش عرضه در بازار مسکن را دنبال می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top