تاریخ انتشار: جمعه 1399/10/26 - 08:13
کد خبر: 382670

تبین مفهوم دولت جوان حزب اللهی در اندیشه مقام معظم رهبری

استاد دانشگاه اظهار داشت: مقوله سر کار آمدن دولت جوان حزب الهی در کنار استفاده از مجربین از سوی مقام معظم رهبری تعبیری زیبا و مصداق واقعی سخن پیامبر اکرم ( ص ) خیر الامور اوسطه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» امیر علی اوسط استاد دانشگاه طی یادداشتی به تبین مفهوم دولت جوان انقلابی پرداخته و استفاده نیروی جوان و با تجربه را مصداق سخن پیامبر دانسته است.

علی اوسط

علی اوسط در این یادداشت بیان داشت:

مبحث اوامر و نواهی در اصول فقه اسلامی ابداعات بسیاری دارد که قسم اعظم تشریع در کتاب و سنت در این قالب جاری می‌باشد و فهم صحیح و کاربرد آن لازمه استنباط احکام و تقسیر شریعت می‌باشد. باید پذیرفت که قسمی از قرآن کریم متشکل از آیاتی است که بر حکمی از احکام الهی دلالت دارد که به عنوان آیات الاحکام شناخته می‌شوند .

در این میان برخی از این آیات با صیغه امر و نهی ، الزام و تحریض را می‌رساند در روایتی از حضرت امیر (ع ) آیات قرآن بر ۷ قسم بیان شده : امر ، زجر ، ترغیب و ... در این میان قسم سوم  ترغیب است که در آن امر الزامی و امر تحریضی قابل تشخیص می‌باشد. در جایی دیگر حضرت اوامر قرآنی را از نظر دلالت گاهی بر وجوب و گاهی بر فضیلت بیان نمودند.

از دیگر تقسیمات اوامر به مولوی و ارشادی می‌توان اشاره کرد.

امر مولوی امری است مبتنی بر طلب حقیقی چیزی از مکلف به منظور رسیدن به مصلحت موجود در آن ، به گونه ای که به امتثال آن پاداش و به مخالفت با آن کیفر داده می‌شود .

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خویش به مناسبت سالروز قیام مردم قم امر بر سر کار آمدن دولت جوان حزب الهی و همچنین استفاده از مجربین اشاره کرده که در واقع تعبیری زیبا و مصداقی واقعی از سخن پیامبر اکرم ( ص ) مبنی بر خیر الامور اوسطها می‌باشد.

نظر به موارد پیش گفته و با در نظر داشتن قید زمان و مکان از باب وقایع حادث شده در برهه کنونی وضعیت جهان و تغییرات سریع در دنیا و تقسیمات متداول این روزها مبنی بر کشورهای پیشرفته در حال توسعه و ... عقل حکم می‌کند عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب که از مصادیق امر مولوی ست و این تکلیف عقلی بر همه ملت ایران است که در جهت حفظ حقوق عامه و سرعت بخشیدن به حرکت پیشرفت و تعالی کشور و نظام اسلامی این امر عقلایی را در انتخابات آینده و تعیین رئیس دولت سیزدهم سر لوحه قرار داده و به آن عمل نمایند که از مصادیق عقلی رعایت حقوق شهروندی می‌باشد .

حکم عقل و شرع هر دو بر اعتدال و میانه روی ست که بهترین هر چیز و هر کار حد میانه آن است که البته در رابطه با خدای متعال  و لقای او اول و آخر و حد وسط ندارد .

امیر علی اوسط-مدرس دانشگاه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top