گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 382951

ضرورت بازنگری سیاست وزارت علوم در نحوه استفاده از آموزش مجازی

مدیر کارگروه آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم گفت: به دلیل سرعت تغییرات تکنولوژی باید به دانشگاه‌ها اختیارات بیشتری داد تا برای استفاده از امکانات فناوری برای آموزش مجازی استفاده کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، علی اکبر صفوی  در پاسخ به این سوال که با توجه به تجاربی که در یکسال گذشته در رابطه با کرونا و آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شده است، مسیر آینده وزارت علوم در این رابطه باید به چه سمتی حرکت کند، گفت: اصولاً فناوری و تحولات فناوری با سرعت زیادی همه ابعاد زندگی و از جمله آموزش و نهادهای آموزشی را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ضرورت بازنگری سیاست وزارت علوم در نحوه استفاده از آموزش مجازی

وی ادامه ادامه داد: این اتفاقات قبل کرونا وجود داشته و در دانشگاه‌های برتر دنیا علاوه بر دانشگاه‌های ایران به سادگی قابل رؤیت است و اکنون در فضای کرونا با سرعت چند صد درصدی نسب به گذشته در حال شکل گرفتن است.

مدیر کارگروه آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم افزود: به همین دلیل اولین اصلی که لازم است که همه به آن توجه کنند، سرعت تغییرات فناوری و انتظاراتی است که دانشجویان، بازار و جامعه از ما دانشگاهیان و سیاستگذاران مرتبط با آموزش و آموزش عالی دارند و شایستگی‌ها و مهارت‌هایی که ما باید در دانش آموختگان مان ایجاد کنیم. همه اینها با توجه به تغییرات و تحولات فناوری، اصل اولی است که همه باید توجه کنند.

وی ادامه داد: دوم اینکه به دلیل سرعت تغییرات تکنولوژی و به دلیل امکان ارتباطات بین المللی، باید به سمت اختیارات بیشتر دانشگاه‌ها در تصمیم گیری نحوه استفاده از این امکانات فناوری برای آموزش حرکت کنیم.

صفوی خاطرنشان کرد: یعنی به طور خاص‌تر، اگر در گذشته در سیاست‌های وزارت علوم اعلام می‌شد که دانشگاه‌ها در دوره حضوری حداکثر ۱۰ درصد دروس به صورت الکترونیکی ارائه داده شود، اکنون به همه دانشگاه‌ها و یا دانشگاه‌هایی که از یک سری حداقل‌ها و سطوح تجربی بالاتری برخوردارند، اختیارات گسترده‌تر و کامل ارائه بدهیم، یعنی دانشگاه‌ها در استفاده از تکنولوژی با توجه به وجود ابزارهای آموزشی مثل موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، مجاز باشند هرچقدر صلاح است از آن استفاده کنند و دست آنها را باز بگذاریم.

مدیر کارگروه آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم تصریح کرد: این هم در رابطه با سرویس دهی و ارائه خدمات به دانشجویان خودمان است و هم به عنوان ابزار و جهت گیری برای تعاملات بین الملی و دانشجویان خارجی و همکاری‌های بین دانشگاه‌ها، یعنی ما وقتی دستمان باز باشد به راحتی می‌توانیم با اساتید خارج از ایران با دانشجویان مشترک کار کنیم و از نظر قانونی مشکلی نباشد.

وی یادآور شد: استادان دانشگاه‌های داخل می‌توانند بدون جا به جایی فیزیکی به دانشجویان یکدیگر سرویس دهند، آموزش دهند، هم در مشاوره‌های پایان نامه و استاد راهنمایی و مباحث اینگونه دخالت کنند، پس تکنولوژی اکنون این ابزار را به ما داده و روند دنیا به این مسیر است تجربه اجرای آن نیز برقرار است پس منطقی است یک بازنگری جدی در رابطه با دادن اختیارت این موارد به دانشگاه‌ها صورت گیرد.

صفوی افزود: اما همیشه دادن اختیار در تمام موضوعات نیازمند شاخص و ابزارهایی برای ممیزی نیز هست برای همین وزارت علوم باید کمک کند یا مسئولیت ممیزی و این تصمیم‌ها را به نهادهای مردم نهاد واگذار کند، تا بتواند کمک کند کار در سطح وسیع انجام شود ما نیازمند تعیین الزامات هستیم و باید حداقل الزامات را اعلام کنیم و ابزار نظاراتی و ممیزی را به طور رسمی تعریف کنیم که بتواند در سطح گسترده صورت گیرد.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری