تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/30 - 13:16
کد خبر: 383104

پژوهش‌های بین‌المللی و بین‌رشته‌ای در اولویت دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران پژوهش‌های بین‌المللی را از اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه با هدف حفظ و ارتقاء ارتباطات بین‌المللی اساتید برشمرد و افزود: پژوهش‌های بین‌رشته‌ای از دیگر اولویت‌های پژوهشی دانشگاه تهران است که این پژوهش‌ها می‌تواند با همکاری دیگر دانشکده‌ها و حتی دیگر دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر محمد رحیمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که همواره موضوعات و مشکلات روز در زمینه محیط زیست، آب، انرژی، چالش‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی از موضوعات مطرح در حوزه پژوهش بوده است، در ادامه اظهار کرد: سلامت هم جزو اولویت‌های پژوهشی دانشگاه تهران است.

وی در همین‌باره افزود: در حوزه کرونا فعالیت‌های خوبی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منابع مالی را برای این قبیل فعالیت‌ها در نظر گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل 4 کار گروه مرتبط با کرونا در ادامه خاطرنشان کرد: یک کار گروه در ارتباط با واکسن و دارو، کار گروهی دیگر در خصوص استفاده از بیوفیزیک در مبارزه به کرونا، تشخیص و تولید کیت‌های آزمایشگاهی از دیگر کار گروه‌هاست داده‌های کلان و استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌ها چهارمین کار گروه در نظر گرفته شده برای کرونا بود.

رحیمیان با بیان این‌که برخی کار گروه‌ها به نتیجه رسیده و برخی نیز در حال اجراست، در ادامه از برگزاری نمایشگاه مجازی برای فناوری‌های کرونا خبر داد و گفت: از اقدامات انجام شده در دانشگاه‌های بزرگ کشور تشکیل کنسرسیوم پژوهشی است که پروژه بزرگی از سلامت و محیط زیست را برای انجام کار پژوهشی گرفته و در حال انجام است که نتایج آن به زودی در سازمان محیط زیست با حضور وزیر علوم و دکتر «عیسی کلانتری»، معاون رئیس‌جمهور دکتر «نیلی»، رئیس دانشگاه تهران ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سیاهه انتشار آلودگی‌های هوا در 8 شهر بزرگ صنعتی در دانشگاه‌های بزرگ انجام شده و به نتیجه رسیده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این‌که درباره آلودگی در صنایع پروپوزالی به محیط زیست و صندوق محیط زیست داده شده است تا منابعی اختصاص یابد، گفت: امید می‌رود با تأیید نهایی و اختصاص اعتبار کار آغاز شود.

رحیمیان با تأکید بر ضرورت افزایش ارتباط میان صنایع و دانشگاه جهت استفاده از فناوری‌های جدید در جهت کاهش میزان آلودگی‌ها و آلاینده‌ها افزود: در حل مشکل آلودگی هوا دانشگاه‌های بزرگ وارد شدند هم‌اکنون به سازمان هواشناسی طرحی داده شده است که با ارتباط سامانه هواشناسی با سامانه‌ای دیگر از این پس می‌توان به وسیله آن میزان و شدت آلودگی هوا را نظیر وضعیت آب و هوا پیش‌بینی کرد.

وی افزود: هم‌اکنون سامانه طراحی و منتظر ارتباط این سامانه با دیگر سامانه‌های سازمان هواشناسی هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران هم‌چنین درباره اعتبارات بخش پژوهش گفت: 40 درصد اعتبارات بخش پژوهش در سال گذشته از درآمد اختصاصی دانشگاه بوده است که البته میزان درآمد اختصاصی دانشگاه به علت شرایط کرونایی کاهش یافته است اعتبارات عمومی هم صرف حقوق و مزایای پرسنل می‌شود.

رحیمیان اعطای گرنت به اساتید را از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی در دانشگاه تهران دانست و گفت: در لایحه بودجه 1400 پیشنهاد داده شده است که برای موسسات پژوهشی، نشریات و پایگاه‌های علمی بودجه مناسبی اختصاص داده شود و گرنت اساتید برای سال‌های زیادی ثابت مانده است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی برای خرید تجهیزات برای انجام پژوهش و تحقیق گفت: امسال شرایط بودجه و ارزی کشور به علت تحریم‌ها ایجاب نمی‌کرد که از نظر تجهیزات به روز شویم هم‌چنین این تحریم‌ها سبب شد تا در چاپ و انتشار برخی مقالات با مشکلاتی مواجه شویم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران،در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال برطرف کردن برخی ایرادات هستیم تا مقالات برای چاپ و انتشار پذیرش شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top