تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/01 - 10:15
کد خبر: 383195

خبرهایی درباره آزادسازی پول‌های ایران

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر، وزارت خارجه کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد، گفت: با اخباری که از آزادسازی پول هایمان داریم، امیدوارم که بتوانیم پایه پولی را تقویت کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه عیار شبکه افق اظهار داشت: در مذاکرات اخیر، وزارت خارجه کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد. البته پیشنهاداتی دادند که تجهیزات کرونا بدهند ولی ما 7 میلیارد دلار پول داریم که حق ماست و گفتم به آنها که واقعا باید طلب ایران را بدهند و خسارت مالی هم بدهند و این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

وی افزود: مشکل اصلی کره این است که حتما باید برای تبدیل پول به سراغ بانک های آمریکایی بروند. قبلا از کره کالا می آوردیم و وقتی تحریم شد دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آنها متوقف شد و به صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود.

همتی اضافه کرد: به صورت کلی، این اراده وجود نداشت که کار را انجام بدهند و متاسفانه اراده سیاسی ندارند ولی خودشان گفتند که بزودی با نظر مثبت باز می گردند. ما اقتدار را از مردم می گیریم و قدرت و توانایی از نظر مردمی و توان نظامی و مذاکره ای را داریم و همه ابعاد اقتدار را باید در صحنه های بین المللی داشته باشیم، ولی تحریم این بار بی سابقه بوده و همه جهان را بر علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند ولی کشور در این دو سال روی پای خود ایستاد و امروز شرایط به سمت مثبت شدن می رود و این نشان می دهد که تحریم ها اثر نداشته است.

عراق برای مصرف درآمدهای نفتی باید از آمریکا تاییدیه بگیرد

وی ادامه داد: در عراق نیز یک بخشی اراده سیاسی ندارند و درآمدهای نفتی آنها بعد از حمله آمریکا به نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تایید بگیرند و چون بانک مرکزی آنها تهدید می شود عملا دستشان بسته است. ما به صورت سنتی برای کالاهای اساسی منابع را استفاده می کنیم و همه اینها که عراق هم نتوانست در پشت قضیه آمریکا است و ما از همه ابزارها جلو رفتیم ولی کاملا بسته بودند.

همتی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم و نمی توانیم بنشینیم و بگوییم نمی شود. ترامپ دنبال فروپاشی کشور ما بود و امروز روز شکست آنها برای فشار حداکثری بود و در پایان عمر ترامپ در سیاست، روز پیروزی ایران است.

وی تصریح کرد: ترامپ برای سرنگونی و تغییر نظام سیاسی ایران آمده بود و شاهد بازی ها و اقدامات مختلف وی با  هدف فروپاشی اقتصاد بودیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز روز شکست و پایان عمر ترامپ و پیروزی ملت ایران است. تمام تلاش ترامپ حداکثر تورم و رشد منفی و ایجاد ابرتورم با هدف فروپاشی اقتصاد ایران بود.

وی اظهار داشت: در شرایط ابر تورم امکان کنترل وجود ندارد که البته با درایت مقام‌معظم‌رهبری و حمایت مردم شاهد‌ برعکس شدن اهداف آن ها بودیم.

بازار ارز را بدون ارزپاشی اداره کردیم

همتی در ادامه گفت: ظرف دو سال گذشته رقم درآمدهای ارزی ناشی از نفت بسیار کاهش یافت و در دو سال زیر ۲۰ میلیارد شد در حالی که میانگین در آمد نفتی در سال های گذشته بالای ۴۰ میلیارد بود.

وی افزود: ما سالانه بالای ۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که همین هم دست عراق و کشورهای دیگر است که نتوانستیم وصول کنیم.

وی ادامه داد: از وقتی که بنده آمدم سیاست ما این بود که ارزپاشی نکنیم و اجازه بدهیم که نرخ ارز در دست بازار باشد و برای ما تنها تامین دارو و کالاهای اساسی اولویت اول باشد که آمریکایی ها می خواستند که این اولویت از دست ما خارج شود و ما ارزپاشی کنیم که با مدیریت بانک مرکزی این اتفاق نیفتاد.

وی اضافه کرد: نزدیک هشت میلیارد دلار تاکنون برای مواد اولیه تامین کردیم و توانستیم اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

جلوی ابرتورم 120 درصدی را گرفتیم

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: من می دانم که فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای 120 درصد بود که خوشبختانه محقق شد.

وی افزود: در حالی که در سال 97 پیش بینی می کردند که قیمت دلار تا 40 و 50 هزار تومان هم برود اما ما جلوی آن را گرفتیم و در یک بازه زمانی طولانی آن را نزدیک 11 هزار تومان متوقف کردیم و الان هم روند رو به کاهش دارد و به تثبیت رسیده است.

همتی اضافه کرد: کرونا و حوادث اوایل امسال باعث مختل شدن صادرات غیرنفتی و بسته شدن مرزها شد که باعث شد درآمدهای ارزی ما کاهش یابد.

وی تصریح کرد: هرچند ما تا اردیبهشت مشکلی نداشتیم، اما در خرداد تقاضا بالا رفت و ما ناچار شدیم 75 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی برای معیشت مردم کسب و کارها و نیاز مواد اولیه کارخانه جات تامین کنیم؛ درآمدهای بانک مرکزی در شش ماه اول کاهش چشمگیری یافت، اما الان روند متعادل شده و برای همین معتقدم ترامپ شکست خورده است.

رشد اقتصادی امسال علیرغم تحریم و کرونا مثبت شد

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: فارغ از اینکه چه دولتی سر کار باشد، ما روندی را که برای مدیریت ارزی و پولی انتخاب کرده ایم، ادامه خواهیم داد.

وی افزود: طبق آمار رشد نفتی و غیر نفتی ما در شش ماهه امسال مثبت شده است. چون ما از نظر هدایت اقتصاد داخلی موفق بوده ایم و این جریان را ادامه می دهیم.

همتی تصریح کرد: اگر طرف مقابل با دیدگاه‌های ایران همراهی کرد که چه بهتر اما در غیر این صورت هم ما روند مدیریتی که در پیش گرفته‌ایم را به جلو خواهیم برد.

وی ادامه داد: ما همه تلاش مان را شبانه روز انجام می دهیم و تمام فکر و ذکرمان کنترل تورم  است.

خبرهایی درباره آزادسازی پول‌های ایران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: میانگین رشد نقدینگی در 20 سال گذشته  27.9 بوده در حالی که در سال 97 که بدترین شرایط را داشتیم تنها کمتر از 3 درصد افزایش رشد نقدینگی داشتیم و این عدد بالایی نیست.

وی اضافه کرد: با اخباری که از آزادسازی پول هایمان داریم، امیدوارم که بتوانیم پایه پولی را تقویت کنیم.

همتی اظهار داشت: پول‌هایی نظیر آنچه که برای کرونا اختصاص داده‌ایم اثر خود را روی پایه پولی می گذارد و نمی‌توان سلب مسئولیت کرد و باید تمام ابعاد را کنار هم دید.

آنهایی که به افزایش قیمت ارز طمع کرده بودند ضرر کردند

وی اضافه کرد: تکه کلام من همیشه این بوده که مردم در ارز سرمایه گذاری نکنند چرا که برای منافع ملی ما خوب نیست.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه مردم به این توصیه عمل کرده اند و الان با این سقوطی که ارز داشته است عده زیادی که طمع کرده بودند ضرر کرده اند.

وی تاکید کرد: من به عنوان رئیس بانک مرکزی از همه بیشتر دنبال کاهش نرخ ارز هستم و هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست.

همتی گفت: من دو سیاست دارم که یکی از آنها صیانت از ذخایر ملی و دیگری ایجاد رقابت در سرمایه‌گذاری داخلی است که مانع خروج سرمایه‌ها از کشور شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top