تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/04 - 17:54
کد خبر: 383511

اندیشکده هندی:

درگیری با ایران، اقتصاد امارات را چند دهه به عقب می‌راند

اندیشکده هندی در یادداشتی درباره چرایی اتخاذ رویکرد «متوازن» امارات متحده عربی در قبال ایران تاکید کرد که بروز هر گونه درگیری بین تهران و ابوظبی، اقتصاد امارات را چند دهه به عقب می‌راند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، اندیشکده «بنیاد تحقیقاتی آبزرور» در یادداشتی ضمن تاکید بر منافع مشترک دهلی نو و پاریس در قبال ایران، مواضع امارات متحده عربی در قبال تهران را «متوازن» توصیف کرد و به توضیح چرایی این مواضع پرداخت.

درگیری با ایران، اقتصاد امارات را چند دهه به عقب می‌راند

در این یادداشت که به قلم «کبیر تانجا» تحلیلگر ارشد مسائل امنیتی اندیشکده «بنیاد تحقیقاتی آبزرور» هند نوشت، از مسائل مرتبط با ایران به عنوان حوزه‌هایی یاد شده که دهلی نو می‌تواند به منظور تقویت منافع خود با پاریس همکاری کند.

در این مطلب آمده است: «برای هند داشتن مشارکت نزدیک با فرانسه می‌تواند در مسائل مرتبط با ایران سودمند باشد. با توجه به اینکه دولت جدید به ریاست جمهوری جو بایدن در حال حرکت به سمت بازگرداندن ایالات متحده به مجموعه ائتلاف‌ها و توافق‌هایی از قبیل توافق هسته‌ای ایران است که دولت ترامپ ایالات متحده را از آنها خارج کرد، انتظار می‌رود که فرانسه در کنار بقیه اروپا نقشی حساس در استقرار دوباره نظم مبتنی بر برجام ایفا کند».

به باور نویسنده این یادداشت، «برای دهلی نو که نقشی محدود در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در برانگیختن تهران درباره منافع چنین توافقی با غرب ایفا کرد، یک ایران با ثبات برای یک موضوع بحرانی دیگر نقشی حیاتی دارد و آن مساله افغانستان است. با توجه به اینکه ایالات متحده در حال کاستن از تعداد نظامیان خود در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر است و طرح دولت بایدن برای این بحران هنوز مشخص نیست، هند باید درباره استراتژی‌هایش با دیگر بازیگران منطقه‌ای شامل ایران به طور فعال‌تری کار کند تا از منافع خودش حفاظت کند».

این تحلیلگر هندی در ادامه گزارش خود به توضیح روابط و مواضع امارات متحده عربی با ایران پرداخت و از چرایی تفاوت مواضع این کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس با عربستان سعودی پرداخت.

تانجا معتقد است: «امارات متحده عربی که در قیاس با همسایه بزرگ‌ترش عربستان سعودی، روابط متعادل‌تری با تهران دارد، متوجه خطرات درگیر شدن در یک درگیری با ایران است؛ درگیری که می‌تواند اقتصاد و جامعه امارات متحده عربی را چند دهه به عقب برگرداند».

به رغم شدت گرفتن اقدامات چند ماه اخیر امارات متحده عربی در سازش با رژیم صهیونیستی، مقام‌های اماراتی بارها اعلام کرده‌اند که ابوظبی دنبال تقابل با تهران نیست.

از جمله مواضع اعلامی امارات متحده عربی که سبب اظهارنظرهای بسیار کارشناسان مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌الملل شد، موضع وزارت خارجه امارات در محکوم کردن ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته حوزه‌های هسته‌ای و دفاعی ایران بود.

در بیانیه این وزارتخانه تصریح شد: «دولت امارات با توجه به اعتقاد راسخ خود درباره ضرورت پایبندی به ثبات در منطقه، جنایت ترور ننگین آقای محسن فخری زاده را که این موضوع می‌تواند به درگیری در منطقه دامن بزند، محکوم می‌کند»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top