تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/11/05 - 11:32
کد خبر: 383593

معرفی کتاب به مناسبت اولین نمایشگاه مجازی کتاب/ بخش سوم

«متهم دادگاه»، انتقام گروه «دستمال سرخ‌ها» در انگلیس/ «آلوت»، روایت یک پیشوای سلفی که تروریست تربیت می‌کند

«متهم دادگاه»، انتقام گروه «دستمال سرخ‌ها» در انگلیس/ «آلوت»، روایت یک پیشوای سلفی که تروریست تربیت می‌کند

نویسنده در کتاب «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» می‌نویسد: «بسیاری از جامعه‌شناسان و فیلسوفان در تبیین رخداد سکولاریزاسیون اذعان دارند که غرب ابتدا از دین فاصله گرفت و در نتیجه زوال دین رخدادهای مهم اجتماعی چون فروپاشی خانواده اتفاق افتاد اما مری ایبرشتات او معتقد است خانواده و ایمان مثل دو رشته دی‌ان‌ای به هم گره خورده‌اند و با پاره‌شدن رشته خانواده ایمان نیز از بین می‌رود.»

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایشگاه مجازی کتاب چهار روز است که  با تمام چالش‌هایش در حوزه الکترونیک و سایر محدودیت‌ها، آغاز به کار کرده‌است و صفحات اینستاگرام انتشارات مختلف پر از تبلیغ کتاب‌های موجود در نمایشگاه است. بررسی استقبال مخاطبان از این دست نمایشگاه‌ها را به آمارهای پس از پایان کار نمایشگاه می‌سپاریم و به معرفی بسته دوم پیشنهادی جهت خرید کتاب از نمایشگاه می‌پردازیم.

 بسته سوم که شامل پنج کتاب در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، دفاع مقدس، سیاست و… است تا برای سلایق مختلف مفید واقع شود؛

۱. «مبانی توسعه و تمدن غرب»

«سید مرتضی آوینی» اندیشمند، نویسنده، روزنامه‌نگار و مستندساز نامدار ایرانی است که کمتر کسی را می‌توان یافت که نام او را نشنیده باشد. او که در سال ۱۳۷۲ در حال ساخت مستند در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش مین به شهادت رسید سید شهیدان اهل قلم نام گرفت.

 آثار متعددی از او بر جای مانده‌است که حاصل گردآوری نوشته‌ها و مقالاتی است که در زمان حیات وی از نشریات مختلف به چاپ رسید.

 یکی از کتاب‌هایی که شامل سلسله مقالاتی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۴تا ۱۳۶۶ با عنوان کلی «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» در مجله جهاد به چاپ رسید، کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» است که در حال حاضر از سوی انتشارات واحه گردآوری شده و منتشر می‌شود.

 این کتاب که شامل ۱۸ مقاله است و در ۲۶۲ صفحه تنظیم شده، شامل مجموعه مباحثی پیرامون فرهنگ غرب، نحوه توسعه در غرب، نحوه تمدن سازی و مبانی تمدن غربی است.

 از عناوین مقالات می‌توان به «در معنای توسعه»، «توسعه‌یافتگی اتوپیای قرن حاضر»، «بهشت زمینی»، «تمدن اسراف و تبذیر» و… اشاره کرد.

 آوینی در این کتاب توضیح می‌دهد که غرب چگونه از طریق ترویج مصرف‌گرایی به اهداف خود در راستای نظام سرمایه‌داری و طبقاتی دست می‌یابد. او همچنین با شرح آثاری از نویسندگان غربی چون «دنیای قشنگ نو»، «ما» و «۱۹۸۴» وقوع دیستوپیای پیشبینی شده از سوی نویسندگان این آثار را محتمل می‌داند و توضیحات مفیدی را در راستای شرح این کتاب‌ها به مخاطب ارائه می‌دهد.

 این کتاب در عین مطرح کردن موارد مهم و جامعه‌شناسانه، همه فهم و به آسانی قابل درک است و از جمله آسان‌ترین کتب مرتضی آوینی محسوب می‌شود به همین دلیل خواندن آن را به هر کسی که قصد شروع مطالعه آثار شهید آوینی را دارد و هر کسی که می‌خواهد با روند کار نظام سرمایه‌داری آشنا شود توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب به مناسبت اولین نمایشگاه مجازی کتاب/ بخش اول
«ظلمت در نیمروز»، مبارزه علیه جنایات حزب کمونیسم/ «طاعون»، روایتی از بحران اجتماعی و راه نجات بشر

۲. «اضطراب جایگاه اجتماعی»

یکی از مهم‌تریم دغدغه‌های انسان مدرن در هر گوشه جهان دغدغه منزلت اجتماعی است.

بشر امروز در راه رسیدن به جایگاهی مطلوب که از منظر ارزش‌های رایج در جامعه نمره‌گذاری می‌شود به فعالیت‌های مختلفی از جمله تحصیل، تجارت، کسب ثروت، سرمایه‌گذاری و… مشغول می‌شود و به میزان طی کردن پله‌های ترقی مقبولیت و محبوبیت اجتماعی کسب می‌کند. در این میان اگر فردی هراندازه که از ارزش‌های جامعه که برای موفقیت تعریف می‌کند دور شود به اضطراب، یأس، اندوه و افسردگی دچار می‌شود.

 کتاب «اضطراب جایگاه اجتماعی» با توضیح نحوه شکل‌گیری ارزش‌های جامعه و بررسی سیر تاریخی این موضوع به کاهش میزان اضطراب فرد در اثر از دست‌دادن موقعیت اجتماعی و یا نرسیدن به منزلت مطلوب، کمک می‌کند.

 این کتاب که توسط «آلن دوباتن» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی به نگارش در آمده‌است همچون دیگر آثار دوباتن تلاش می‌کند تا با وارد کردن فلسفه و روانشناسی به بطن روزمرگی افراد به زیست بهتر انسان کمک کند.

«اضطراب جایگاه اجتماعی» که از سوی نشر ققنوس با ترجمه «مریم تقدیسی» در ۲۳۲ صفحه منتشر شده‌ از سوی انتشارات چترنگ نیز با ترجمه «زهرا باختری» تحت عنوان «اضطراب منزلت» به چاپ رسیده‌است.

۳. «آلوت»

«آلوت» یک رمان فارسی است از نویسنده ایرانی امیر خداوردی که در موضوعی متفاوت به نگارش در آمده‌است و از سوی انتشارت نگاه به چاپ رسیده‌است.

 امیر خداوردی دین‌پژوه و نویسنده‌ایست که تا کنون آثاری چون «آلوت» و «جنون خدایان» از وی منتشر شده است. همچنین خداوردی برگزیده جشنواره اشراق، تحسین‌شده هیئت داوران جایزه احمد محمود و نامزد نهایی جایزه جلال آل احمد بوده است.

او که در آثارش به پیامد‌ها و سرنوشت‌نهایی قهرمانان و شخصیت‌ها توجه ویژه‌ای دارد در این اثر به سراغ موضوعی متفاوت رفته‌است. این کتاب روایت یک پیشوای سلفی است. مردی قدرتمند که درس دین می‌دهد و همزمان برای انفجار و کشتن، شاگرد تربیت می‌کند. این فرد که کودکی عجیبی دارد در ادامه داستان پررنگ‌ترین شخصیت قصه است.

« آلوت» که گویا یک نام یهودی است که به ابلیس اطلاق می‌شود داستانی خاص با نثری منحصر به فرد است که آنگونه که باید جایگاه خود را در ادبیات معاصر فارسی بازنیافته است.

 نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای تهیه و مطالعه این کتاب است.

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب به مناسبت اولین نمایشگاه مجازی کتاب/ بخش دوم
«نیم‌دانگ پیونگ یانگ»، اخباری دست اول از کشوری تاریک/ «کاهن معبد جینجا»، سفر به سرزمین سامورایی‌ها

۴. «متهم دادگاه»

علی‌اصغر وصالی یکی از شهدای دفاع مقدس است که در عملیات‌های مختلف چریکی حضور داشت و از جمله نزدیکان دکتر مصطفی چمران بود. نیرو‌های تحت امر علی‌اصغر وصالی به دلیل بستن دستمال سرخ به گردنشان به نشانه اعلام انتقام و خونخواهی همرزمان شهیدشان به گروه «دستمال سرخ‌ها» شناخته‌شدند.

 کتاب «متهم دادگاه» روایت یک بازمانده از گروه «دستمال سرخ‌ها» به نام «عبدالله نوری» است که در سفر به انگلستان برای انجام یک عملیات، طی اتفاقاتی دستگیر، محاکمه و به هشت سال زندان محکوم می‌شود.

 این کتاب که شامل مجموعه خاطرات عبداالله نوری از آنچه در این جریان بر او گذشت است یک مستند روایی محسوب می‌شود.

 کتاب «متهم دادگاه» به قلم «مرتضی قاضی» نوشته شده و از سوی انتشارات روایت فتح در ۴۳۲ صفحه به چاپ رسیده است.

 این کتاب به دلیل مستند بودن و موضوعی جالب توجه و جنجالی، اطلاعات سیاسی اجتماعی مفیدی را به خواننده عرضه می‌کند.

۵. «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟»

 این کتاب که نوشته «مری ایبرشتات» است به بررسی نحوه سکولاریزه شدن غرب و همچنین بررسی پیامد‌های آن می‌پردازد.

 نویسنده این کتاب به یک نکته خلاف تمام نظریه‌ها اشاره می‌کند و سپس آن را شرح و بسط می‌دهد.

 بسیاری از جامعه‌شناسان و فیلسوفان در تبیین رخداد سکولاریزاسیون اذعان دارند که غرب ابتدا از دین فاصله گرفت و در نتیجه زوال دین رخدادهای مهم اجتماعی چون فروپاشی خانواده اتفاق افتاد اما مری ایبرشتات او معتقد است خانواده و ایمان مثل دو رشته دی‌ان‌ای به هم گره خورده‌اند و با پاره‌شدن رشته خانواده ایمان نیز از بین می‌رود. به عقیده وی افول خانواده اگر بر زوال دین مقدم نباشد حداقل همزمان با هم رخ داده‌اند.

 او با بیان قاطع این نظریه و ارائه استدلال‌ها، شواهد و مستندات بسیار نظریات سابق را پیرامون فرایند سکولاریته شدن جوامع غربی به چالش می‌کشد.

 «راجر اسکروتن» فیلسوف بریتانیایی درباره این کتاب می‌گوید:«شرح ایبرشتات از فراز و فرود دو نهاد خانواده و دین و همبستگی این دو باهم بسیار قانع‌کننده، مستدل و دقیق است».

کتاب «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» با ترجمه «محمد معماریان» از سوی نشر ترجمان به چاپ رسیده‌است و در گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و فلسفه است.

گزارش از لادن عظیمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top