تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/08 - 10:32
کد خبر: 383957

اطلاعاتی جذاب از پرتو ماهی غول پیکر مانتا

مهمترین تهدید برای پرتوماهی غول پیکر مانتا، ماهیگیری تجاری است. اگرچه اقدامات حفاظتی در بسیاری از مناطق صورت گرفته است، اما در بازارهای آسیا تقاضا برای مانتا به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با رسیدن به عرض های ۲۹ فوت (۸.۸ متر)، پرتوماهی مانتا بسیار عریض تر از هر گونه پرتوماهی است. در طول چندین دهه، فقط یک گونه مانتا شناخته شده بود، اما اخیرا دانشمندان آن ها را به دو دسته تقسیم کرده اند و پرتوماهی  مانتا صخره ای طبیعت ساحلی بیشتری دارد.

پرتو ماهی مانتا با وجود اندازه های بسیار بزرگ خود (که می توان در ماهی ها آن ها را از گونه های نزدیک به کوسه ماهی ها برشمرد) اما پلانکتون های کوچک را می خورند.

آنها همواره با دهان بزرگ باز شنا می کنند و پلانکتون ها و سایر غذاهای کوچک را از آب جدا کرده، می بلعند.

برای کمک به این استراتژی، مانتاهای غول پیکر دارای بالچه های ویژه ای هستند که به دیواره های نزدیک سر معروف هستند که مانند سپری ناحیه سر را می پوشاند و به هدایت آب و مواد غذایی بیشتر به دهان آنها کمک می کنند.

پرتوماهی غول پیکر مانتا در سراسر جهان در آبهای گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل یافت می شود و معمولاً در خارج از ساحل، در آبهای اقیانوسی و نزدیک سواحل دیده می شوند.

مشهور است که مانتاهای غول پیکر مهاجرتی طولانی دارند و ممکن است برای مدت کوتاهی از سال در آب های سردتر به سر ببرند. گرچه مانتاهای غول پیکر به طور معمول حیوانات منزوی هستند، اما برای تغذیه و جفت گیری گرد هم جمع می شوند. پرتوماهی غول پیکر  مانتا یکی از کمترین میزان باروری را در بین elasmobranch ها دارد، به طور معمول فقط هر دو تا سه سال یک بچه به دنیا می آورد. به دلیل دامنه وسیع و پراکندگی بسیار کم آنها در اقیانوس های جهان، هنوز دانشمندان درباره تاریخچه زندگی پرتو ماهی مانتا مطالب کمی می دانند.

گزارش هایی مبنی بر اینکه این پرتو ماهی ها ۴۰ سال عمر میکنند وجود دارد اما اطلاعات کمی در مورد رشد و نمو آنها موجود است.

مهمترین تهدید برای پرتوماهی غول پیکر مانتا، ماهیگیری تجاری است. اگرچه اقدامات حفاظتی در بسیاری از مناطق صورت گرفته است، اما در بازارهای آسیا تقاضا برای مانتا به طور چشمگیری افزایش یافته است.

علاقه به غواصی و گزینه های دیگر صنعت گردشگری آنها را باارزش تر از دیگر ماهی ها ساخته است. این موضوع ممکن است سبب شود از مانتای غول پیکر محافظت بیشتری به عمل آید، اما ارزش آنهادر مصرف غذایی و همچنین اهداف دارویی سنتی همچنان تهدیدی برای این گونه به شمار می رود. بنابراین، برای دانشمندان مهم است که روند جمعیتی عظیم مانتا را کنترل کنند تا اطمینان پیدا کنند که روند نزولی، ادامه و شدت  پیدا نمی کند و البته سایر گونه های محلی دیگر را در صورت وجود، بررسی کنند.

حقایق جالب درباره پرتوماهی غول پیکر مانتا

۱. پرتوماهی غول پیکر مانتا بزرگترین پرتوماهی جهان است که دارای طول بال تا عرض ۲۹ فوت (۸.۸ متر) و وزن تا ۵۳۰۰ پوند (۲۴۴۰۴ کیلوگرم) هستند.

۲. پرتوماهی مانتا تنها حیوانات مهره دار با سه زائده زوج هستند: دو باله سینه ای بال مانند. دو مجموعه آبشش و دو لوب (دیواره) که از دهان و قیف در آب امتداد دارد.

۳. پرتوماهی غول پیکر مانتا در هنگام تغذیه، گاهی غلت می زند تا میزان شکار خود را به حداکثر برساند.

۴. پرتوماهی مانتا می تواند بیش از ۳۲۸۰ فوت (۱۰۰۰ متر) در زیر آب غواصی کند، اما به طور معمول فقط در عمق ۳۳ فوتی (۱۰ متری) تغذیه می کند.

۵. پرتوماهی غول پیکر مانتا هر ۲ تا ۳ سال یک بچه به دنیا می آورد.

۶. مانتا می تواند ۴۰ سال عمر کند.

۷. پرتو ماهی غول پیکر مانتا دارای بزرگترین حجم مغز در بین ماهی هایی است که تاکنون مورد مطالعه قرارگرفته اند. آنها از این قدرت مغزی برای یادگیری، حافظه و تمایز بین اشیا حتی تشخیص خود در آینه استفاده می کنند.


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top