تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/13 - 14:57
کد خبر: 384531

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

پاسخ به ۱۸ سوال پرتکرار ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

پاسخ به ۱۸ سوال پرتکرار ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

چگونگی ثبت نام در این آزمون در دفترچه راهنما اعلام شده اما این دفترچه هر ساله با سوالات زیادی برای داوطلبین همراه می‌شود، در این گزارش به ذکر به چند نکته مهم درباره نحوه ثبت نام در این آزمون می‌پردازیم

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت‌نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ از روز ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده است و تا روز ۱۸ بهمن‌ماه ادامه دارد.  این ثبت نام به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، (نوبت دوم) شبانه، نیمه حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد منحصراً از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

هزینه ثبت‌نام در این آزمون ۵۴۰ هزار ریال است که داوطلبان می‌توانند با کارت‌های عضو شبکه شتاب و رمز دوم اینترنتی آن را پرداخت کنند. علاقه‌مندان برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی لازم است که ۱۳۷ هزار ریال دیگر پرداخت کنند. متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارند.

چگونگی ثبت نام در این آزمون در دفترچه راهنما اعلام شده اما این دفترچه هر ساله با سوالات زیادی برای داوطلبین  همراه می‌شود، در ادامه به ذکر چند نکته مهم درباره نحوه ثبت نام در این آزمون می‌پردازیم:

۱_تاریخ دقیق برگزاری کنکورهای سال ۱۴۰۰

۲_زمان برگزاری گروه های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۰

۳_جدول زمانی مراحل آزمون سراسری سال ۱۳۹۹

۴_مدارک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون سراسری

۵_چگونگی ثبت نام

۶_روش پذیرش دانشجو

۷_سهمیه درکنکور به چه صورت است؟

۸_ضرایب آزمون عمومی چه قدر است؟

۹_هزینه ثبت نام در آزمون

۱۰_ نحوه دریافت کد‌های سوابق تحصیلی

در ادامه این گزارش به تعدادی از سوالات متداول که برای برخی از داوطلبان کنکور سراسری ایجاد می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

۱۱_چه کسانی می‌توانند در کنکور ثبت‌نام کنند؟

همه افرادی که دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید بوده یا دانش آموزان سال آخر هستند، می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند. متقاضیان مشمول درصورتی‌که دارای فرصت مجاز برای غیبت باشند می‌توانند در آزمون سراسری ثبت‌نام کنند در غیر این صورت با وجود ثبت‌نام و پذیرفته شدن، امکان ادامه تحصیل به آن‌ها داده نمی‌شود. متقاضیان خارجی نیز می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند به شرطی که اقامت قانونی داشته باشند

۱۲_تأثیر سوابق تحصیلی

در ماه‌های اخیر موضوع حذف کنکور بسیار داغ دنبال می‌شد، بحث‌های مطرح شده در این زمینه مربوط به سال‌های آینده است و در کنکور امسال اجرایی نمی‌شود. یکی از ابزارهای حذف کنکور تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون است بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه قرار است سهم سوابق تحصیلی در سال‌های آینده به ۶۰ درصد برسد، این سوابق قرار است برای چند سال معتبر باشد اما امسال میزان تأثیر سوابق تحصیلی ۳۰ درصد مثبت است و داوطلبانی که سوابق تحصیلی خوبی ندارند می‌توانند نگران تأثیر منفی آن نباشند.

۱۳_سهمیه‌های کنکور

یکی دیگر از حواشی آزمون سراسری و همه آزمون‌های کشوری تغییر یا اصلاح سهمیه‌هاست. در این زمینه لایحه‌ای از سوی وزارت علوم تدوین شده تا تعدد سهمیه‌ها به حداقل برسد البته هنوز اصلاحی در این زمینه صورت نگرفته و سهمیه‌های کنکور همانند سال‌های گذشته اعمال می‌شود. سهمیه‌های ایثارگران، منطقه‌بندی، استانی، ناحیه‌ای، بهیاران، مناطق محروم در پذیرش داوطلبان مورد استفاده قرار می‌گیرد که دربالا ذکر شده است.

۱۴_طرح یک نوع سؤال در کنکور

یکی از مناقشات آزمون سراسری ۱۴۰۰ مربوط به طرح سؤالات مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و جدید بود. با وجود پیگیری‌های متعدد برخی از داوطلبان نظام قدیم، سرانجام مقرر شده است که کنکور ۱۴۰۰ با یک نوع سؤال برگزار شود. مبنای طرح سؤالات آزمون، نظام ۶-۳-۳ است و همه داوطلبان کنکور باید بر اساس منابع این نظام در آزمون شرکت کنند.

۱۵_امکان شرکت در ۳ گروه آزمایشی

هر متقاضی مطابق ضوابط آزمون می‌تواند متقاضی شرکت در یکی از گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی شامل گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی  شود. چنانچه متقاضی ثبت‌نام در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی باشد، لازم است که به ازای هر گروه آزمایشی، مبلغ ۵۴۰ هزار ریال دیگر نیز از همین طریق پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت کند.

منظور از ثبت‌نام در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی به این صورت است که متقاضی می‌تواند علاوه بر انتخاب یکی از گروه‌های آزمایشی (علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا علوم انسانی) به‌عنوان گروه آزمایشی اصلی در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و زبان خارجی نیز متقاضی شود؛ به عبارت دیگر، متقاضیان نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کنند.

با این حال آزمون سراسری ۱۴۰۰ در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه برگزار می‌شود و پذیرش در رشته‌های باآزمون و بدون آزمون از یکدیگر جدا خواهند شد. البته هنوز زمان ثبت‌نام در رشته‌های بدون آزمون کنکور سراسری مشخص نشده اما به‌زودی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

داوطلبان پس از شرکت در آزمون و در صورت مجاز به انتخاب رشته شدن می‌توانند رشته‌های مورد نظر خود را برگزینند.

در سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آزمون سراسری شرکت کردند، ظرفیت پذیرش این آزمون یک میلیون و ۹۹ هزار نفر بود که ۱۹۲ هزار نفر در رشته‌های با آزمون پذیرش می‌شدند و مابقی ظرفیت به رشته‌های بدون آزمون اختصاص داشت.

۱۶_شرایط شرکت دانشجویان انصرافی در کنکور

دانشجویان دوره روزانه (ورودی سال ۱۳۹۸ و قبل از آن) همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ باید تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ با تکمیل فرم مخصوص و تأیید دانشگاه محل تحصیل انصراف قطعی خود را اعلام کنند و بند ۳۲ تقاضانامه ثبت نام را علامت بزنند.

در صورت قبولی در آزمون سراسری، این فرم از مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه است.

کسانی که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ در دوره روزانه قبول شده‌اند، درصورت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به شرط انصراف تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ فقط می‌توانند رشته محل‌های دوره‌های غیر روزانه را انتخاب کنند.

این افراد ولو در رشته قبولی دوره روزانه سال ۱۳۹۹ ثبت نام نکرده باشند، در صورت ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و مجاز شدن به انتخاب رشته، حق انتخاب رشته‌های دوره روزانه را ندارند.

دانشجویان دوره روزانه، که بدون انصراف تا تاریخ مقرر (۲۵ اسفند ۹۹) در آزمون سراسری قبول شوند، متخلف محسوب می‌شوند و اجازه ثبت نام در رشته جدید را ندارند.

دانشجویانی که انصراف می‌دهند، حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبلی خود را ندارند.

دانشجویانی که در سال‌های قبل، انصراف قطعی داده‌اند و به تحصیل بازنگشته اند، برای شرکت در آزمون سراسری امسال، فقط کافی است بند ۳۲ تقاضانامه ثبت نام را علامت بزنند.

متقاضیان مرد، باید وضعیت نظام وظیفه خود را به صورت «ُکد عددی» در فرم ثبت نام اعلام کنند.

۱۷_شرایط شرکت دانشجویان اخراجی در کنکور

دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع موارد مرتبط آئین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی (اعم از کاردانی عمومی و یا کاردانی) را دریافت کرده‌اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه و اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان وزارت ذیربط و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه حق ثبت نام داشته و محدودیتی در انتخاب رشته ندارند.

این دسته از متقاضیان می‌توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یکجا به انجام برسانند.

پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری (رشته‌های تحصیلی با آزمون و بدون آزمون) سال ۱۳۹۹ در صورت ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ منحصراً مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیر روزانه (نوبت دوم (شبانه،) دانشگاه آزاداسلامی، پیام نور، غیرانتفاعی، شهریه پرداز، پردیس خودگردان و مجازی) بوده و فقط در این دوره‌ها گزینش خواهند شد.

این دسته از پذیرفته شدگان باید تا ۲۵ اسفند ۹۹ انصراف قطعی خود را از تحصیل اعلام کرده و مورد مربوط در بند ۳۲ فرم تقاضانامه ثبت نام را نیز علامتگذاری کنند.

دانشجویان دوره‌های غیرروزانه (نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی، شهریه پرداز و پردیس خودگردان، پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی) به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام و شرکت کنند.

این دسته از متقاضیان در صورت قبولی قطعی و قبل از ثبت نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی دهند و گواهی انصراف قطعی از تحصیل را به مؤسسه ذیربط ارائه کنند.

این دسته از متقاضیان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کاردانی (فوق دیپلم) که حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فارغ التحصیل می‌شوند، برای ثبت نام و شرکت در این آزمون نیاز به انصراف ندارند.

این دست از دانشجویان که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، به منظور ثبت نام و شرکت مجدد در آزمون سراسری لازم است به ضوابط مربوط به مقررات وظیفه عمومی توجه و بر اساس آن ضوابط اقدام کنند.

۱۸_شرایط شرکت مجدد دانش آموختگان مقطع کارشناسی در کنکور

دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعایت شرایط زیر می‌توانند ادامه تحصیل دهند:

۱. فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کارشناسی که باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و یا ۳۱ بهمن ۱۴۰۰ (برای رشته‌های با پذیرش در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱) خدمات خود را به پایان رسانده باشند.

چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می‌توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.

۲. دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه‌های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

۳. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top