تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/15 - 11:35
کد خبر: 384753

خشونت و ناآرامی، نوبت به سوئد رسید

پایتخت سوئد شاهد ۷۹٪ افزایش تیراندازی است و دولت از "سطح بالای" خشونت در کشور اسکاندیناوی ابراز تاسف می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پایتخت سوئد شاهد ۷۹٪ افزایش تیراندازی است و دولت از "سطح بالای" خشونت در کشور اسکاندیناوی ابراز تاسف می کند.

پزشکی قانونی پلیس، صحنه جنایتی را که در آن مهاجمان به یک پیتزا فروشی در مالمو، یک جوان ۱۵ ساله را مورد ضرب و شتم مرگبار و دیگری را به شدت زخمی کردند، مورد  بررسی قرار می دهد.

بر اساس آمار و ارقام  منتشره توسط دولت در میان جنایاتی که مقامات چشم خود را بر افزایش آنها در این کشور بسته اند، خشونت مربوط به اسلحه در سوئد افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وزیر کشور میکائیل دامبرگ روز دوشنبه اعلام کرد که در ۳۶۶ حادثه تیراندازی در سال ۲۰۲۰، ۴۷ نفر کشته و ۱۱۷ نفر زخمی شده اند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۹،  ۱۰ درصد خشونت با اسلحه بوده است.

دامبرگ خاطرنشان کرد که در تقریباً نیمی از تیراندازی های سال گذشته، یک نفر زخمی یا کشته شده است. وی گفت: "ما چنین خشونت هایی را نه قبول خواهیم کرد و نه به آن عادت خواهیم کرد."

وزیر کشور خاطرنشان کرد، وضعیت در مالمو، شهری که در آن جمعیت مهاجر زیادی وجود دارد که با خشونت های گروهی دست و پنجه نرم می کنند، بهتر شده است،  در حالی که جرم و جنایت در استکهلم در حال افزایش است. به گفته دامبرگ، پایتخت سوئد شاهد افزایش خیره کننده ۷۹ درصدی تیراندازی در سال ۲۰۲۰ بود.

بیشتر حوادث خشونت بار در ۶۰ شهر حومه رخ داده است که توسط پلیس به عنوان مناطق "آسیب پذیر" معرفی شده است. دامبرگ گفت در حالی که ۵.۴ درصد از جمعیت سوئد در چنین محله هایی زندگی می کنند، بیش از نیمی از تیراندازی های مرگبار این کشور در این مناطق روی داده است.

وی ابراز امیدواری کرد، سال ۲۰۲۱ یک سال "چرخشی" باشد که در آن امنیت بهبود چشمگیری داشته باشد. 

دولت طرحی را برای افزایش تعداد استخدامی های پلیس در کشور ارائه داده است که در آن تا سال ۲۰۲۴, تعداد ۱۰ هزار افسر پلیس استخدام می شود. 

ساعاتی پس از آشکار شدن خشونت در دامبرگ، حادثه ای در هلسینگبورگ، یک شهر ساحلی در جنوب سوئد، منجر به زخمی شدن حداقل پنج نفر شد که سه تن در بیمارستان بستری شدند. به گفته پلیس، هر پنج قربانی دچار زخم چاقو یا بریدگی هستند، اما ممکن است یکی از آنها نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته باشد.

سوئد در سالهای اخیر برای مهار خشونت های باندی سخت در تلاش است، و گزارش های خبری قربانیانی را نشان می دهد که در تیراندازی مجرمان متخاصم گرفتار شده اند.

در ماه آگوست، یک دختر ۱۲ ساله در نزدیکی استکهلم در درگیری بر اثر اصابت گلوله ولگردی کشته شد. و سوئد را "شوکه و مأیوس" کرد.

در سال ۲۰۱۹، سوئد گروه ویژه ای را برای سرکوب خشونت های باندی و گروهی در این کشور ایجاد کرد و به افسران نیز اختیارات نظارت بیشتری را داد.

منتقدان، دولت را به نادیده گرفتن نقش مهاجران در افزایش جرایم باندی متهم کرده اند، مقامات اغلب فقر و بیکاری را به عنوان ریشه اصلی خشونت ها عنوان می کنند.

سوئد تنها کشوری نیست که در آن افزایش نگران کننده تیراندازی وجود دارد، مطالعه ای که به تازگی توسط کمیسیون ملی COVID-۱۹ و دادگستری کیفری (NCCCJ) منتشر شده است نشان می دهد که میزان قتل در نزدیک به سی شهر آمریکا در سال ۲۰۲۰ سر به فلک کشیده و ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top