تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/11/21 - 16:17
کد خبر: 385406

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت ۲۲بهمن

در قسمتی از این بیانیه آمده است: انقلاب اسلامی ایران، پاسخی قاطع و لبیک محکم ملت صبور‌ و همیشه در صحنه‌ی ایران به دعوت امام راحل (ره) بود، لبیکی برای رهایی از سلطه استعمار، ظلم و بیداد نظام‌ها و قیامی فراگیر درجهت دستیابی به حقوق انسانی، کرامت و انسانیت بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت22 بهمن بیانیه ای را صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَد أَرسَلنا موسى بِآیاتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَذَکِّرهُم بِأَیّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبّارٍ شَکورٍ

ما موسی را با آیات خود فرستادیم؛ (و دستور دادیم:) قومت را از ظلمات به نور بیرون آر! و «ایّام اللّه» را به آنان یاد آور! در این، نشانه‌هایی است برای هر صبر کننده شکرگزار!

سوره مبارکه ابراهیم، آیه 5

ملت غیور، عدالت‌خواه و ولایت‌مدار ایران اسلامی در 22 بهمن سال 1357 به ندای حق‌طلبی لبیک گفتند، در قیامی عاشورایی و نهضتی دینی ضمن برچیدن بساط ظلم و جور، بر ویرانه‌های رژیم مستکبر و مزدور شیطان بزرگ، تنها نظام اسلامی واقعی را با هدف زمینه‌سازی ظهور بقیه‌الله‌الاعظم (عج) بر پا داشتند.

انقلاب اسلامی ایران، پاسخی قاطع و لبیک محکم ملت صبور‌ و همیشه در صحنه‌ی ایران به دعوت امام راحل (ره) بود، لبیکی برای رهایی از سلطه استعمار، ظلم و بیداد نظام‌ها و قیامی فراگیر درجهت دستیابی به حقوق انسانی، کرامت و انسانیت بوده است.

امروز ملت‌های مظلوم فلسطین، غزه، سوریه، یمن و ... در ظلم‌ستیزی و حرکت‌های ضداستکباری از ملت ایران الگو می‌گیرند و حضور پرشور ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه امید به حرکت و قیام و انتقام سخت از آمریکا را در دل‌شان زنده خواهد کرد.

انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، اما اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا می‌شمارد، امّا از ارزش‌های خود فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی بر پایه مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه تا ابد دفاع می‌کند.

ثبات و امنیّت، تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت ‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.

انقلاب اسلامی یک تحول سیاسی-اجتماعی بود که در سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد، اما مهم‌تر از آن، گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. ما اگر صحبت از انقلاب اسلامی می‌کنیم، تنها منظورمان انقلاب سال ۱۳۵۷ نیست، بلکه از گفتمانی سخن می‌گوییم که انقلاب اسلامی آن را ایجاد کرده است. انقلاب اسلامی در تقابل با دو گفتمان غالب آن زمان یعنی لیبرالیسم و کمونیسم بود، سلطه گفتمان کمونیسم به زباله‌دان تاریخ پیوست و اکنون لیبرالیسم نیز به شدت دچار اضمحلال است.

با وقوع انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی در نوع مقاومت پدید آمد. تا پیش از آن، مردم مسلمان و مراجع و مبارزان بسیاری بودند که مقاومت می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی برای اولین ‌بار یک عالِم بزرگ و یک مرجع تقلید مفهوم مقاومت را عوض کرد. مقاومت در ذهن مسلمانان به‌‌ویژه شیعیان از انتظار سلبی و انفعالی به یک انتظار ایجابی تغییر یافت. اگر تا پیش از آن ظلم و بی‌عدالتی و اجحاف بد بود، از آن پس باید برای اقامه‌ی عدل قیام می‌کردیم.

استعمارزدایی، جهان‌سوم‌گرایی و پسااستعمارگرایی به نوعی سه موج مقاومت در روابط بین‌الملل هستند. موج اول تلاش برای کسب استقلال سیاسی و حقوقی بوده است، یعنی مبارزات آزادی‌خواهی و آزادی‌بخشی. موج دوم مبارزه و مقاومت برای کسب برابری اقتصادی است که در جهان‌سوم‌گرایی و جنبش عدم تعهد وجود دارد. یعنی کشورهایی در جهان سوم پیدا شدند که دنبال یک نوع نظم اقتصادی متمایزی بودند که اگر با آن اولی جمع شود، می‌شود تلاش برای یک نظم سیاسی-اقتصادی فرااستعماری، اما موج سوم مبارزه برای کسب استقلال فرهنگی است که حتی در ادبیات روابط بین‌الملل هم رایج است. 

با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران مشارکت مردمی در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج خود رسید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّت‌های نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر یافت. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت می‌کنند.

انقلاب اسلامی بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را ارتقاء داد و مسائلی همچون جنایات غرب به‌خصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و جنگ‌افروزی‌ها و رذالت‌ها و دخالت‌ قدرت‌های قلدر در امور ملّت‌ها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود روشنفکر، بیرون آورد. روشنفکری به معنای واقعی کلمه میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحت‌های زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت. همچنین عیار معنویّت و اخلاق در فضای عمومی جامعه به‌ گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت.

از سویی دگر نماد پُرابّهت، باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. ملّت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده‌ی آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از ‌آن هم تا امروز از سلطه‌ی دوباره‌ی قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند.

دستاوردهای عظیم انقلاب، دشمن را برای مبارزه با ما مصمم‌تر کرده است و سعی بر شکست ما دارند؛ با بینش و برنامه‌ریزی صحیح و علمی و به همیاری دولت و ملت، می‌توان آثار سوء تلاش‌های دشمن را کاهش داد. یکی از فشارهای دشمن بر نظام جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های اخیر تحریم‌ها بوده است؛ مسیر غلبه و بی‌ اثر کردن تحریم‌ها در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی دارد. اگر با تلاش و ابتکار و ایستادگی در برابر مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت. بنابراین ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم. در امور اقتصادی که آثاری قابل توجه بر معیشت مردم دارد، با تمرکز بر چهار سر فصل «اصلاح ساختار بودجه»، «افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از اقشار ضعیف» می‌توان آثاری مثبت در اقتصاد کشور و معیشت مردم پدید آورد. اگر بخواهیم وابستگی‌ها به حداقل برسد و تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم باید به تولیدات داخلی اهمیت بدهیم؛ این موضوع زمانی محقق می‌شود که دولت و ملت براساس شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۹۴ انتخاب کردند (دولت و ملّت، همدلی و همزبانی) با همکاری یکدیگر در راستای جهش تولیدات داخلی گامی بردارند.

مجلس قوی و با ایمان و انقلابی که آرمان‌ها را بشناسد و به آن پایبند باشد، حائز اهمیت است و نبود چنین مجلسی ضعیف و اختلال در آن، برای ملت خسارتی بزرگ است. مجلس خانه ملت است؛ تجلّی‌گاه عزّت ملی ماست؛ می‌تواند عزّت اسلامی و عزّت ملی ما را به دنیا نشان دهد. مجلس نیز باید بداند که درگیر سیاسی‌کاری و محاسبات غلط نشود، چرا که بی‌توجهی به نقش اصلی خود یعنی نظارت و قانون‌گذاری می‌تواند اعتماد ملی را خدشه‌دار کند.

حضور مردم در انتخابات؛ مقابله با دشمن و جلوگیری از سوء استفاده تبلیغاتی آنان است و ملت ایران باید شرکت در انتخابات را یک فریضه و عمل واحب بداند. به عنوان وظیفه دینی و اسلامی و به عنوان وظیفه سیاسی، شرکت آحاد مردم در انتخابات امری مهم و واجب تلقی می‌شود. مردم با شرکت در انتخابات مشت محکمی بر دهان آمریکا و استکبار و مخالفین جمهوری اسلامی می‌کوبند. دشمنان می‌خواهند انتخابات ما چشمگیر نباشد؛ چرا که از انتخابات و راهپیمایی مردم در بیست و دوم بهمن بیم دارند. آنان می‌خواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و کارهای مربوط به مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد. حضور در انتخابات یکی از مستحکم‌ترین وسیله‌هایی است که به واسطه‌ی آن ملت می‌تواند آن را مثل یک زره پولادین در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان، مستکبران و دخالت کنندگان نگه دارد. انتخابات نشانه‌ی همبستگی ملی است که می‌تواند کشور را در برابر توطئه‌های دشمن مصونیت بخشد .

انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور و آزادی مردم، احقاق حق، توانایی و اقتدار ملی همچنین مردمی بودن نظام برای یک کشور است. هم حق و هم تکلیف مردم است که سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معیّن کنند و نظام تقویت پیدا می‌کند؛ حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می‌گردد و توطئه دشمن که اسلام را به جدایی از آراء مردم متّهم می‌کند باطل می‌شود. هر مقدار این حضور وسیع‌تر و قوی‌‌تر باشد، نشانه اقتدار بیشتر نظام اسلامی است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذاران و مجریان خود را معیّن کنند. این امر تنها یک حق نیست بلکه تکلیف است چرا که سرنوشت نظام بسته به احقاق آن است.

انتخابات نماد حرکتی اسلامی در میهن ما است و هم وظیفه میهنی و ملی است و حفظ عزّت و شوکت کشور به این وابسته است، هم وظیفه سیاسی است. کسانی که فهم و تشخیص سیاسی دارند، وظیفه دارند وارد شوند، هم وظیفه اخلاقی است؛ حقوق مردم اقتضاء می‌کند که در این میدان وارد شوند. کارهایی که باید در این کشور انجام گیرد، اقتضاء می‌کند کسانی وارد این میدان شوند که دغدغه‌ی اصلی‌شان حل مسائل کشور با ظرفیت بالقوه و بالفعل داخلی است نه نگاه ملتمسانه به غرب برای یاری رساندن.

استقلال و امنیت این کشور به برکت انقلاب روز به روز در حال گسترش است. تلاش برای احیای جسم بی‌جان برجام، دردی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دوا نمی‌کند. استقلال کشور نباید با دادن وعده‌‌های پوچ و خیالی سیاست‌مدار جدید آمریکا، بازیچه غرب و تروئیکا اروپا قرار گیرد و به قول خودشان یک توافق جدیدتر با مسائل دیگر برای ایران ببندند. حرف قطعی بازگشت کامل آمریکا و هم‌پیمانانش به همان توافق قبلی است و نباید ذره‌ای از این سیاست کوتاهی کرد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر ضمن دعوت از مردم با بصیرت و  غیور انقلابی برای شرکت در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن، یادآوری می‌کند شرکت در صحنه‌های سیاسی و به‌خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری؛ می‌توان با انتخاب دولت جوان حزب‌اللهی قوی به مشکلاتی که با وجود تحریم‌ها پیش آمده است غلبه کرد. همچنین مسیر پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب، برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هموار کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top