به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جشنواره سی و نهم فیلم فجر با وجود همه حواشی اش به پایان رسید تا پرونده عجیب ترین جشنواره سینمایی قرن بسته شود. نبود هیات انتخاب در این دوره و عدم امکان نمایش 32 فیلم باعث شد تا ازهمان ابتدا هیات داوران متشکل از 7 نفر، 16 فیلم به عنوان آثار راه یافته به مرحله رقابتی معرفی کنند، اسامی که از همان روز اول جای خالی برخی فیلم ها مانند «قاتل و وحشی» در آن به چشم می خورد. از طرف دیگر راه یافتن برخی آثار نسبتا ضعیف به این دوره از جشنواره، باعث شد تا زمزمه هایی افت کیفیت سی و نهمین دوره جشنواره به گوش برسد. در کنار همه حاشیه های جشنواره سی و نهم، اعلام فهرست نهایی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره با واکنش های جالبی همراه بود. از ندیده گرفته شدن بازی برخی بازیگران مانند هدیه تهرانی و هوتن شکیبا تا کنار گذاشته شدن برخی فیلم ها باعث شد تا دوباره بحث اعمال سلیقه از سوی هیات داوران جدی شود. موضوعی که هر سال هنگام اعلام نامزدها توسط رسانه ها مطرح می شود و مسئولین برگزاری جشنواره نیز با گفتن «سلیقه هیات داوران بوده است» موضوع را مختومه کرده اند.
علی زادمهر، فعال فرهنگی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» با تاکید بر اینکه نمی توان درباره عملکرد هیات داوران جشنواره فیلم فجر نیت خوانی کرد، گفت: معتقدم باید هیات داوران بعد از اعلام نامزدهای بخش های مختلف یک نشست خبری برگزار کنند و طی آن دلایل انتخاب نامزدها را مطرح کنند. مسئله دیگر اینکه عنوان می شود این انتخاب سلیقه هیات داوران بوده، درست نیست؛ چرا که اصلا بحث سلیقه مطرح نیست. وقتی فردی به عنوان داور در یک جشنواره انتخاب می شود، باید همانند یک قاضی عمل کرده و حکمی بدهد که بتواند از آن دفاع کند. از سوی دیگر نظر داوران نباید چندان با نظر مردم و مخاطبان جشنواره متفاوت باشد.
او در توضیح بیشتر این مسئله افزود: درست است که مخاطبان جشنواره شاید تجربه هیات داوران را نداشته باشند، اما وقتی مجموعه آثار را نگاه می کنند، متوجه می شوند که کدام بازیگر خوب و کدام بازیگر بد بازی کرده است، اما وقتی در اعلام نامزدها می بینیم نام بازیگری که بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشته، وجود ندارد باعث می شود تا سوءتفاهم هایی ایجاد شود. به طور مثال امسال هوتن شکیبا بازی خوبی را داشت یا هدیه تهرانی که بعد از مدت ها با یک اثر متفاوت به جشنواره برگشته بود و بازی باران کوثری در فیلم «بی همه چیز» و محسن قصابیان در «منصور» از جمله بازی های خوب این دوره از جشنوره است، اما وقتی این بازیگران دیده نمی شوند، این تصور ایجاد می شود که گویی در پشت پرده مناسبات دیگری در جریان است.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: در جشنواره امسال برخلاف ادوار گذشته شاهد بودیم که تنها 16 اثر به جشنواره راه پیدا کرده بود، در حالی که در سال های قبل 32 فیلم به جشنواره می رسید و در جشنواره سی و نهم تقریبا فیلم های متوسط و بعضا آثار متوسط به بالا را شاهد بودیم. البته قبل از جشنواره آثار خوبی مانند «چپ و راست» و «قاتل و وحشی» از راهیابی به جشنواره محروم شدند، در حالی که اگر به جشنواره می رسیدند از لحاظ فنی و مفهومی می توانستند مباحث بیشتری را مطرح کنند. کنار گذاشتن برخی آثار باعث شد تا جشنواره از حیث آثار راه یافته در سطح متوسط باقی بماند.
زادمهر با بیان اینکه تیم اجرایی جشنواره با توجه به شرایط کرونایی کشور تلاش کرد تا جشنواره فیلم فجر امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود و این مسئله مهمی است، خاطر نشان کرد: این اتفاق با کاهش تعداد کارت ها، تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، انجام ضدعفونی مداوم در جشنواره و ... انجام شد و تقریبا توانست جلوی از رونق گرفتن جشنواره را بگیرد.
گزارش از زهرا رمضانی