تاریخ انتشار: جمعه 1399/11/24 - 10:51
کد خبر: 385559

تاثیر بحران کرونا بر بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

بحران کرونا ویروس بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را هم تغییر داده است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان برای پیدا کردن کار خوب باید به حوزه‌های مرتبط با فناوری توجه کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، نظام رتبه‌بندی کیواس به بررسی تأثیر بحران کرونا بر بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان پرداخته است. بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلیل نتیجه مستقیم بحران کرونا ویروس تغییرات چشمگیری در سال اخیر داشته و برای بسیاری از کشورها این بحران به طور قابل توجهی اقتصاد آنها را مختل کرده است.

با کاهش فعالیت‌های انسانی و افزایش بیکاری، هزینه‌ها در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفتند و بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع با خسارت مالی قابل توجه مواجه شدند.

بسیاری از تصمیم گیرندگان برای محافظت از مشاغل خود چاره‌ای نداشتند جز اینکه کارمندان خود را کاهش دهند، شغل‌ها را محدود کنند و هزینه‌های دیگر بخش‌ها را کاهش دهند.

بر اساس آمار اداره کار در پایان سال ۲۰۲۰، نرخ بیکاری ایالات متحده ۶.۷ درصد معادل ۱۰.۷ میلیون نفر و تقریباً دو برابر میزان قبل از همه‌گیری کرونا بود. داده‌های دولتی بریتانیا نیز نشان می‌دهد که میزان بیکاری به اوج خود یعنی ۸.۹ میلیون نفر رسیده است.

البته همه کشورها به یک درجه این از هم گسیختگی اقتصادی را تجربه نکردند. به طوری که پولیتیکو گزارش داده است که چین، بنگلادش و ویتنام از جمله کشورهایی انگشت شماری هستند که پیش بینی می‌شود اقتصاد آنها رشد کند. با این وجود اکثریت قریب به اتفاق کشورها اثرات منفی بحران ویروس کرونا را بر اقتصاد خود تجربه کرده‌اند.

گزارش انستیتوی کارفرمایان دانشجویی (ISE) نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان مستقیماً تأثیرات ضعف اقتصادی را تجربه می‌کنند و در واقع بازار فارغ‌التحصیلان بازتاب مشکلات اقتصادی گسترده‌تر است.

کسانی که برای اولین بار وارد بازار کار می‌شوند در یافتن موقعیت شغلی جدید با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند و این در حالی است که اقتصادها باید برای حمایت از شغل جدید تلاش کنند اما این کار در شرایط جدید سخت‌تر است.

انستیتوی کارفرمایان دانشجویی (ISE) در گزارش خود عنوان می‌کند که در شرایط حال حاضر زمان دقیقی برای بهبود وضعیت اقتصادهای جهان وجود ندارد و از میان ۲۱ کشور مورد بررسی در ۱۵ کشور حجم فارغ‌التحصیلانی که برای سال آینده شغل پیدا کرده‌اند، همچنان رو به کاهش است.

برخی از صنایع از جمله صنعت گردشگری و سرگرمی به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از سایر صنایع تحت تأثیر منفی قرار گرفته‌اند و در مقابل در نتیجه تغییر عادت‌ها در بحران ویروس کرونا و به ویژه کار در خانه و تحصیل، صنعت فناوری پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است.

به گفته فایننشال تایمز؛ حجم تجارت و تولیدات بین‌المللی مربوط به رباتیک و اتوماسیون در بسیاری از کشورها افزایش یافته است و روند کلی نزولی در تجارت جهانی را پشت سر گذاشته است.

حوزه فناوری با طیف وسیعی از صنایع دیگر از جمله بهداشت و درمان، علوم اجتماعی، آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور همراه است که همگی این موارد استخدام بسیاری از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را تجربه کرده است.

کارشناسان همچنین پیش بینی می‌کنند که ویژگی‌های مختلف زندگی کاری در طی همه‌گیری کرونا مانند کار از راه دور و کار آنلاین توسعه بیشتری یافته است و این نوع کار در درجات مختلف پس از اتمام همه‌گیری باقی بماند.

یک مطالعه توسط یک مؤسسه حوزه کار آنلاین نشان می‌دهد که ۶۴ درصد از کارمندان می‌خواهند با یک برنامه ترکیبی کار از خانه، کار خود را ادامه دهند.

این در حالی است که اگر کارفرمایان به این درخواست‌ها گوش فرا دهند و مجبور به تغییر شیوه کار خود شوند، فارغ‌التحصیلان باید به مهارت‌های متناسب با محیط کار جدید خود مجهز شوند.

مهمترین مهارت‌های فارغ‌التحصیلان برای موفقیت در بازار اشتغال ۲۰۲۱ نیاز به رویکرد سازگاری و انعطاف پذیری، خلاقیت، مدیریت و حل مشکلات و همچنین آمادگی برای انجام مصاحبه‌های مجازی در صورت ترجیح کارفرما دارد.

در حالی که در مورد چگونگی گسترش همه‌گیری کرونا تا حدودی عدم اطمینان وجود دارد اما آنچه واضح است این است که بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان در حال حاضر تغییرات محسوسی را تجربه کرده است و مؤسسات آموزش عالی وظیفه دارند فارغ‌التحصیلان خود را برای زندگی پس از دانشگاه آماده کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها بهترین توانایی را برای مشاغل طولانی و موفق دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top