تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/25 - 16:09
کد خبر: 385690

استفاده از شبیه‌ساز ماهواره‌ای بومی در ماهواره‌های ناهید۲ و پارس۱

محققان کشور موفق به ساخت شبیه ساز ماهواره شدند که در آینده در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابوالفضل دیانی برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی در گفتگو با مهر در خصوص «سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره» گفت: طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره طی چندین فاز انجام می‌شود که برای اجرای هر یک از مراحل، نیاز به تست و صحه‌گذاری سخت افزار و نرم افزار در حلقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای توسعه و تست، قطعه سخت افزاری مانند سنسورها و عملگرها وجود ندارد و به ناچار در روند ساخت و پیاده سازی ماهواره و بخصوص نرم افزار و الگوریتم‌های کنترل و مدیریت داده تأخیر زیادی ایجاد می‌شود، خاطر نشان کرد: از این رو لازم است که با شبیه سازی مراحل را پیاده سازی و بخصوص تست عملکردی را انجام بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تحریم‌ها و عدم اعتماد به محصولات نرم افزاری سایر کشورها تاکنون از سامانه شبیه سازی تجاری در سطح سیستم در کشور برای ساخت ماهواره مورد استفاده قرار نگرفته است.

دیانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع قطعات یا زیر سیستم‌ها مانند برخی از عملگرها از جمله چرخ‌های عکس العملی، سنسورها یا محموله تصویربرداری منطبق بر کاربرد مورد نظر برای ماهواره بصورت سخت افزاری برای انجام فازهای ساخت ماهواره در کشور موجود نیست و تهیه آن زمانبر است، از این رو استفاده از سامانه‌های شبیه سازی بهترین روش برای غلبه بر این مشکل است به همین دلیل در صدد برآمدیم تا سامانه شبیه ساز نرم افزاری ماهواره را در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و پیاده‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، کاربردهای بسیار زیاد دیگری دارد، از جمله اینکه این نرم افزار می‌تواند در تمام مراحل عمر ماهواره مورد استفاده قرار گیرد، افزود: این سامانه در طراحی و ساخت ماهواره‌های ناهید ۲ و پارس ۱ استفاده شده و در حال استفاده است.

به گفته برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی، با توجه به اینکه در آینده هر چیزی یک نمونه دیجیتالی شبیه به خود دارد که به آن دوقولوی دیجیتال هم اطلاق می‌شود، این شبیه ساز تا پایان عمر ماهواره و حتی پس از آن این نقش را برای ماهواره بر عهده خواهد داشت.

دیانی خاطر نشان کرد: یکی از کاربردهای مهم این شبیه ساز در مرکز کنترل ماهواره MCC است زمانیکه پیش از ارسال تلکامند به ماهواره، یکبار در این شبیه ساز عملکرد و اثرات جانبی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این سامانه برای این منظور نیز در آینده و در نقشه راه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کشور استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه ماهواره به یک سری فناوری‌هایی دست بیابیم، بیان کرد: در ساخت و پرتاب هر ماهواره‌ای مطابق نقشه راه باید برای ما دستاوردی داشته باشد، استفاده از این شبیه ساز می‌تواند در انتقال این دستاوردها هم در بحث صحه گذاری و هم جمع آوری و تحلیل داده در ساخت ماهواره‌های بعدی نیز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

دیانی با بیان اینکه تاکنون سامانه شبیه ساز ایرانی با این جامعیت در کشور نداشته‌ایم، گفت: استفاده از این شبیه ساز می‌تواند سرعت طراحی و ساخت را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.

نماینده پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: هر مرکز و سازمان فضایی در دنیا مانند ایسا و ناسا چنین نرم افزارهایی مختص به خودشان دارند که با طراحی این نرم افزار ایران هم به کشورهای دارنده شبیه ساز پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه به چنین شبیه سازی در حوزه ساخت و آموزش کاربران ایستگاه زمینی ماهواره در داخل کشور نیاز داشتیم، گفت: بر وجه تمایز این سامانه علاوه برکاربرد به صورت جنرال برای ساخت انواع ماهواره، می‌توان قابلیت تسهیل به ورود در سخت افزار در حلقه و تکنولوژی دستیابی به مهندسی همزمان را نیز اضافه کرد.

این طرح در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه سوم طرح‌های توسعه را کسب کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top