تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/11/30 - 09:46
کد خبر: 386298

چه آزمایش‌هایی قبل از زایمان ضروری است؟

آزمایش­های مختلفی وجود دارد که می­توانید آنها را در غربالگری سه ماهه اول، غربالگری سه ماهه دوم و سوم خود انجام دهید. برخی از این آزمایش­ها وضعیت سلامتی شما را بررسی می­کنند و برخی از آنها اطلاعاتی را در رابطه با نوزاد ارائه می­کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زمانیکه باردار هستید، انجام آزمایشات پیش­از­تولد می­تواند اطلاعاتی در رابطه با سلامتی خودتان و فرزندتان را ارائه کند. این آزمایش مشکلات احتمالی نوزاد، از قبیل نقص مادرزادی و بیماری­های ژنتیکی را مشخص می­کند. نتایج این آزمایش می­تواند در تصمیم­گیری بهتر نسبت به مراقبت­های سلامتی قبل و بعد از تولد نوزاد شما کمک کند. شما انواع آزمایش های بارداری را میتوانید در خانه انجام دهید.

آزمایش­های پیش­از­تولد می­توانند بسیار مفید باشند، اما تفسیر نتایج این آزمایشات نیز اهمیت شایانی دارد. همیشه نتیجه آزمایش مثبت به این معنا نخواهد بود که فرزند شما با یک نارسایی متولد خواهد شد. بهتر است در رابطه با دریافت نتایج آزمایش خود و تفسیرآنها با پزشک، ماما و یا سایر افراد ارائه کننده مراقبت­های بهداشتی مشورت کنید.

چه آزمایش‌هایی قبل از زایمان ضروری است؟

معمولاً پزشکان برای تمامی زنان باردار آزمایش پیش از تولد را تجویز می­کنند. و تنها تعدادی از این زنان به تست­های غربالگری برای بررسی مشکلات ژنتیکی نیاز پیدا خواهند کرد.

آزمایشات معمول پیش از تولد:

آزمایش­های مختلفی وجود دارد که می­توانید آنها را در غربالگری سه ماهه اول، غربالگری سه ماهه دوم و سوم خود انجام دهید. برخی از این آزمایش­ها وضعیت سلامتی شما را بررسی می­کنند و برخی از آنها اطلاعاتی را در رابطه با نوزاد ارائه می­کنند.

در طول دوران بارداری، شما باید آزمایش­های متعددی انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. پزشک شما نمونه­هایی از خون و ادرار شما را برای بررسی شرایط زیر آزمایش خواهد کرد:

  • HIV و سایر بیماری­های مقاربتی
  • کم خونی
  • دیابت
  • هپاتیت B
  • پری-اکلامپسیا، نوعی از فشارخون بالا

پزشک گروه خونی شما و فاکتورRH (نوعی پروتئین) خون شما را نیز بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است موارد زیر را نیز انجام دهید:

  • تست پاپ اسمیر ( نمونه برداری از سلول­های دهانه رحم)
  • غربالگری استرپ گروهB. پزشک با استفاده از سواب قسمتی از پوست داخل و اطراف واژن را برمی­دارد تا وجود این باکتری را بررسی کند. این کار معمولاً در ماه آخر و قبل از زایمان انجام می­شود.
  • سونوگرافی. این تکنولوژی از امواج صوتی برای تصویرسازی از کودک و اندام­های شما استفاده می­کند. در صورتی که بارداری نرمالی داشته باشید، سونوگرافی را دو بار انجام خواهید داد، یکی در ابتدای دوران بارداری برای مشخص کردن چند هفته بودن جنین، و سونوگرافی بعدی نیز در هفته­ی 18 الی 20 برای بررسی رشد نوزاد و وضعیت اندام­ها انجام خواهد شد.

آزمایشات ژنتیکی پیش از تولد:

چه آزمایش‌هایی قبل از زایمان ضروری است؟

پزشک می­تواند از اطلاعات آزمایش­های پیش از تولد برای بررسی علائم اختلالات ژنتیکی خاص و یا نقص مادری استفاده کند. ممکن است نیازی به این آزمایش­ها نداشته باشید، اما پزشکتان برای اطمینان از وضعیت نوزاد از شما بخواهد این آزمایشات را انجام دهید. این آزمایش­ها برای زنان در معرض خطر به دنیا آوردن فرزندی با نقص مادرزادی و یا مشکلات ژنتیکی اهمیت زیادی دارند. در صورتی که شرایط زیر را دارید شما نیز جزو این گروه دسته بندی می­شوید:

  • بیش از 35 سال سن دارید.
  • قبلاً نوزادی با نقص مادرزادی به دنیا آورده­اید.
  • دارای اختلالات ژنتیکی هستید و یا اختلالاتی را در خانواده و یا بستگان خود دارید.
  • بیماری­هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا، اختلال تشنج، و یا اختلال خود ایمنی مانند لوپوس دارید.
  • در گذشته سقط جنین و یا نوزاد مرده داشته­اید.
  • در دوران بارداری قبلی به پری-اکلامپسیا و یا دیابت بارداری مبتلا بوده­اید.

برخی از آزمایش­های ژنتیکی پیش از تولد شامل تست­های غربالگری می­شوند. در صورتی که نوزاد شما در معرض اختلالات و بیماری­های خاص باشد، این آزمایش­ها شما را مطلع خواهند کرد، اما این آزمایش­ها نمی­توانند به صورت تضمینی مشخص کنند که نوزاد شما با این بیماری متولد خواهد شد. سایر آزمایش­های « تشخیصی» پاسخ مشخص­تری به شما خواهند داد. این آزمایش­ها معمولاً پس از مثبت شدن نتیجه­ی تست غربالگری شما انجام می­شوند.

برای شروع احتمال دارد پزشک آزمایشاتی را از همسر شما بگیرد و ژنهایی که منجر به بیماری خاصی می­شوند را بررسی کند، مواردی از قبیل فیبروز کیستیک، بیماری تای-ساکس، بیماری سلول داسی، و سایر بیماری­ها در این آزمایش­ها بررسی می­شوند. در صورتیکه هر دوی شما ژن مربوط به این بیماری را در DNA خود داشته و بیمار نیز نباشید، احتمال دارد آن ژن را به کودک خود منتقل کنید، این آزمایش با عنوان تست حامل شناخته می­شود.

پزشک شما می­تواند از یک و یا چند تست غربالگری برای بررسی وضعیت ژنتیکی کودک شما استفاده کند، این موارد عبارتند از:

سونوگرافی: در اوایل بارداری خود یک بار سونوگرافی را انجام خواهید داد تا مطمئن شوید همه چیز خوب پیش می­رود. اما در صورتی که بارداری پر خطری داشته باشید معمولاً به این نوع معاینه احتیاج بیشتری پیدا خواهید کرد. پزشکان در حدود هفته­های 11 الی 14 بارداری از این روش برای بررسی ناحیه پشت گردن نوزاد استفاده کنند. تاخوردگی و پوست ضخیم این ناحیه می­تواند نشان­دهنده­ی سندرم داون باشد. احتمال دارد پزشکتان به صورت همزمان از شما نمونه خون نیز بگیرد.

غربالگری یکپارچه: این آزمایش دو فاز دارد. در فاز اول پزشک نتایج سونوگرافی هفته 11 الی 14 از مشاهده پشت گردن نوزاد و آزمایش خون را ترکیب و بررسی می­کند. سپس این آزمایش برای هفته­های 16 الی 18 نیز مجدداً تکرار می­شود. نتایج این آزمایش­ها خطر ابتلای نوزاد شما به سندرم داون و اسپینا بیفیدا (اختلال در ناحیه نخاعی و مغزی) را اندازه­گیری می­کنند.

غربالگری متوالی: این آزمایش مشابه آزمایش غربالگری یکپارچه می­باشد، اما پزشک نتایج را سریعاً و در هفته­ی 11 الی 14 بررسی می­کند. نتایج این آزمایش به دقیقی آزمایش طولانی­تر نیست، اما انجام این آزمایش خطرهایی که نوزادتان با آنها مواجهه است را زودتر مشخص می­کند. در صورتی که این غربالگری وجود مشکلی را نشان دهد، پزشک شما از تست­های بیشتری برای اطمینان از نتیجه استفاده خواهد کرد. در صورتی که تست غربالگری ریسکی را نشان ندهد، باید برای اطمینان در هفته 16 الی 18 بارداری نیز تست خون دوم را انجام دهید.

آزمایش سه­گانه و چهارگانه: پزشک خون شما را برای بررسی هورمون ها و پروتئین­های نوزاد و جفت (اندامی که موادغذایی و اکسیژن را به نوزاد می­رساند) آزمایش می­کند. این آزمایش می­تواند برای بررسی سه (آزمایش سه­گانه) و یا چهار ماده (آزمایش چهارگانه) مورد استفاده قرار گیرد. مقدار خاصی از این مواد نشان می­دهد که فرزند شما در معرض ابتلا به نقص مادرزادی و یا بیماری­های ژنتیکی است یا خیر. این آزمایش در سه­ماهه­ی دوم و در هفته 15 الی 20 بارداری انجام می­شود.

آزمایش DNA آزاد سلول: پزشکان از این آزمایش برای پیداکردن DNA نوزاد در خون مادر و بررسی سندرم داون و دو بیماری ژنتیکی دیگر ( تیریزومی 18 و تیریزومی 13) استفاده می­کنند. این آزمایش را می­توانید پس از هفته دهم بارداری انجام دهید. پزشکان انجام این آزمایش را به تمامی زنان توصیه نمی­کنند، و انجام این آزمایش تنها برای زنانی بارداری پر خطری دارند توصیه می­شود. این آزمایش را در هرجایی نمی­توان انجام داد و برخی از بیمه­های درمانی نیز آن را تحت پوشش قرار نمی­دهند. در رابطه با این مساله که آیا به این آزمایش نیاز دارید با پزشک خود مشورت کنید.

سایر آزمایش­ها:

در صورتی که نتیجه غربالگری شما مثبت شود، پزشک شما آزمایش­های دیگری را تجویز خواهد کرد.

آمینوسنتز: پزشک شما با استفاده از یک سوزن نازک در ناحیه شکم از مایع احاطه کننده نوزاد نمونه­برداری کرده و با استفاده از آن اختلالات ژنتیکی و نقص مادرزادی را بررسی می­کند. این آزمایش ریسک­های مربوط به خود را دارد. حدود 1 در 300 یا 500 زن باردار به دلیل انجام آمینوسنتز سقط جنین انجام می­دهند. در صورتی که انجام این آزمایش برای شما ضروری باشد، پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

نمونه­گیری از پرزهای جفتی جنین(CVS): پزشک با استفاده از یک سوزن قسمتی از پوست جفت را از ناحیه شکم و یا با وارد کردن لوله کوچکی به درون واژن جدا می­کند. آنها این نمونه را برای بررسی سندرم داون و سایر بیماری­های ژنتیکی آزمایش می­کنند. تنها یک سری از زنان در معرض خطر ( و در صورتی که تست غربالگری آنها نقص مادرزادی را تایید کرده باشد) به این آزمایش نیاز دارند. در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد این تست شما را مطلع خواهد کرد، اما انجام این آزمایش با خطر سقط و یا آمینوسنتز روبرو است. برای اینکه بدانید به این تست نیاز دارید یا خیر با پزشک خود مشورت کنید.

وقتی نتایج آزمایشات را دریافت کردم چه کاری انجام دهم؟

نتایج آزمایش ­های پیش از بارداری می تواند در تصمیم­گیری­های مربوط به مراقبت­های بهداشتی شما کمک کننده باشد. اما حتماً در نظر داشته باشید که این آزمایش­ها به صورت قطعی نمی­توانند وجود بیماری را تایید کنند. هیچ آزمایشی 100% دقیق نیست.

در رابطه با نتایج آزمایش­ها و تفسیر آنها با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که نتیجه­ی آزمایش شما مثبت شده باشد، یک مشاور ژنتیک می­تواند در تصمیم­گیری به شما کمک کند و به شما بگوید در صورتی که کودک شما با اختلال متولد شود چه زندگی­ای در انتظارش خواهد بود.

سوالاتی که میتوانید از پزشک خود بپرسید:

در صورتی که پزشکتان آزمایش پیش از بارداری را به شما توصیه کرده است، سوالات زیر را مطرح کنید.

  • چرا باید این تست را انجام دهم؟
  • نتایج این تست نشان دهنده­ی چیست؟ این آزمایش­ها چه چیزهایی را نشان نمی­دهند؟
  • در صورتی که این آزمایش­ها را انجام ندهم چه اتفاقی می­افتد؟
  • با نتایج این آزمایش چه کاری می­توان انجام داد؟
  • میزان دقت این آزمایشات چه اندازه است؟
  • ریسک انجام این آزمایش ها چیست؟
  • گرفتن نتایج چه مدت زمان می برد؟
  • انجام آزمایش چه حسی دارد؟
  • هزینه­ی انجام این آزمایش ها چقدر است؟
  • آیا بیمه درمانی این آزمایش­ها را تحت پوشش قرار می­دهد؟
  • آیا هر فرد دیگری ( مانند شرکت بیمه) به نتایج آزمایش من (علی الخصوص آزمایش ژنتیکی) دسترسی خواهد داشت؟
  • نتایج آزمایش برای خانوده من چه معنایی خواهد داشت؟
  • حتی در صورتی که آزمایش انجام شده باشد، می­توانم نتایجم را دریافت نکنم؟
  • آزمایش­ها را کجا انجام دهم؟
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top