گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 386564

در روز سوم نشست «جهاد اکبر» چه گذشت؟

زاکانی: رئیس مجلس هیچ دخالتی در مرکز پژوهش‌ها ندارند/ دهنوی: دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی معیشت مردم را گروگان گرفته است

دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت ما را در دو راهی قرار داد و گفت که آن را حذف می کنم مثل بنزین و هر اتفاقی بیافتد خودتان مسئول هستید. ما دیدیم که دولت معیشت مردم را گروگان گرفته است و همان بلایی که سر بنزین سر مردم آورد، قرار است تکرار شود. از طرف دیگر اینکه، دولت رسماً می‌گفت من اجرا نمی کنم. پس نهایتا دولت در اصلاحیه، بندی آورد که در طول سال آینده در شش ماه اول به مرور ارز ۴۲۰۰ را حذف کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوزدهمین دوره اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد مقدس چهارشنبه ۲۹ بهمن با شعار «تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» آغاز به کار کرد. این اردو با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با حضور دبیران انجمن های عضو اتحادیه و مسئولان واحدهای خواهران دفاتر برگزار خواهد شد.

در روز سوم اردوی «جهاد اکبر»، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداختند.

منطبق با ۱۴ رویکرد تحولاتی عمیق در مرکز پژوهش های مجلس آغاز شد

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس یک مرکز سیاست گذاری با ربع قرن تجربه بوده و از چند جهت بی نظیر است. 

وی اظهار داشت: این مرکز شامل همه مسائلی است که در کشور پیرامون آن مباحث مطرح می‌شود و همه‌ ابعاد مسائل کشور در ۴۷ کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بصورت عام ناظر بر همه‌ امور است و تنها مرکزی است که مستقیما با مجلس به عنوان قوه‌ مقننه در دستگاه قانون گذاری و نظارت همراهی می‌کند. 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه در مرکز پژوهش ها ۱۴ رویکرد تعریف شده؛ تصریح کرد: منطبق با این رویکردها یک تحولاتی عمیق در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

زاکانی اضافه کرد: اولین رویکرد تحولی مرکز پژوهش‌ها، اشراف معارف اسلامی در حوزه‌ قانون گذاری است. این رویکرد امکانی را فراهم کرد که نقیضه عمده‌ای در مرکز پژوهش ها وجود داشته باشد و آن هم عدم حضور مستقیم افراد صاحب نظر حوزوی و اندیشمندان در کنار فرهیختگان دانشگاهی بود. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رویکرد دوم در مرکز پژوهش ها معطوف به استخراج مختصات مکتب امام و بهرمندی از نگاه اجتهادی حضرت امام و مقام معظم رهبری بود و نقطه‌ عزیمت ما را مکتب امام قرار می‌دهد. 

وی اظهار داشت: رویکرد تحولی سوم چشم انداز بود. ما چشم انداز خودمان را از اقامه‌ قانون اساسی، سیاست‌های ۳۷ گانه‌ ابلاغی رهبر معظم انقلاب و اقامه‌ بیانیه‌ گام دوم انقلاب گرفتیم. 

زاکانی ادامه داد: رویکرد چهارم که بسیار مهم است، جمع سپاری علمی است که بتوانیم یک پیمان کار خوب باشیم و بتوانیم نیاز های مجلس را خوب برطرف کنیم و در چهار مورد بتوانیم شبکه‌ی نخبگانی را در خدمت نظام اسلامی قرار دهیم؛ نظام فرهنگی، نظارت تخصصی، ایده پردازی و تصمیم سازی. 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: رویکرد پنجم ناظر به فضای خارج از کشور است. هدفگذاری روی کشورهای همسایه به ویژه محور مقاومت است که از داشته های آنان بهره ببریم و اندوخته های خودمان را در خدمت رشد آنان قرار دهیم. 

وی درباره چالش‌های مرکز پژوهش مجلس و در پاسخ به سوال دانشجویان گفت: آقای قالیباف واقعا هیچ دخالتی در مرکز پژوهش های مجلس ندارند و ما در مرکز یک مجموعه از دوستان عزیز دور هم جمعیم و تلاشمان بر این است که با نخبگان جامعه که مواجه می شویم و وضیعت آنها را می بینیم، بتوانیم ماموریت های خودمان را به نحو احسن برای مجلس و نماینده های مجلس انجام بدهیم. 

زاکانی ادامه داد: ما در مرکز چهار معاونت تخصصی داریم؛ اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی و تولیدی-زیر بنایی. جمعی از دوستانی که اتفاقا جوان و از نخبگان کشوری هستند، ناظر به مکتب نیاوران و قواعد این چنینی که یکی از دانشجویان گفتند، به نظرم در حق اینها، این صحبت ها ظلم است. حال شما می بینید دوستان عزیزی هستند که دغدغه امام، شهدا و انقلاب را دارند و فوق العاده بچه های انقلابی خوبی هستند که امروزه یک معاونت پویا و فعال را به خودشان اختصاص داده‌اند. 

وی در پاسخ به این سوال که سال ۹۵، رهبر معظم انقلاب یک ابلاغیه پیرامون انتخابات ریاست جمهوری طرح کردند. در آن ابلاغیه یکی از بخش هایی که ایشان در خواست داشتند، تعیین مصداق افرادی برای ریاست جمهوری بوده است؛ مرکز پژوهش ها چقدر در تدوین این قانون انتخابات ریاست جمهوری نقش داشت؟ گفت: در موضوع انتخابات سه قاعده وجود دارد و سه مجموعه در نظر گرفته شد که این مجموعه ها از مجالس قبل تعیین شده بود و منطبق بر آن مجدد در دستور کار قرار گرفت و کمیسیون شورا ها متصدی رسیدگی به آن ها شد. یک کار مستمری هم در قسمت پژوهش ها انجام شد. مرکز پژوهش ها در دوره های قبل، درگیر این سه طرح بود. یعنی بخش زیادی از آن در مرکز پژوهش ها تنظیم شد.

دولت معیشت مردم را گروگان گرفت تا ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و در نشستی که با موضوع بررسی لایحه جدید بودجه برگزار شد، درباره این سوال که بودجه فعلی دارای چه ویژگی مثبتی نسبت به قبل است و چقدر نقدهای اول برطرف شده؟  گفت: بعد از اینکه ما کلیات را رد کردیم، چند جلسه کارشناسی با دولت و با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه داشتیم. به آنها گفتیم ما یکسری اصلاحات اساسی مدنظرمان است که یک بخش هایش را اگر اعمال کنید در مجلس رأی می آورد.

وی درباره این سوال که نقدهای مجلس در مورد بودجه به دولت چه بود؟ افزود: ما چند نقد اساسی به دولت داشتیم که یک بخش از آن را در بودجه ای که اول به مجلس فرستاد اصلاح کرد. نقد اول مدل بودجه نویسی دولت بود، وابستگی به نفت به شکلی بود که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فروش نفت روزانه در نظر گرفته بود. با توجه به اینکه این بیشترین ظرفیت تولید و فروش نفت ماست، نشان می دهد دولت یک فرضی را نهفته دارد. آن هم این است که ما سال آینده هیچ تحریمی نداریم و ما می توانیم حداکثر ظرفیت فروشمان نفت بفروشیم. در حالی که این غیر واقعی بود و ما اصلاحش را خواستار بودیم.

دهنوی تاکید کرد: دولت می گوید سال ۹۹، هزار میلیارد تومان درآمد از فروش نفت بود. به دولت گفتیم قیمت نفت را واقعی کنیم و تعداد بشکه نفت را به ۱.۵ میلیون بشکه رساندیم و  این واقع گرا بود.

وی گفت: نکته دوم جدول توسعه ملی و اصلاحیه مد نظر مقام معظم رهبری بود و قبلاً دولت آن را به عنوان جدول مجزا آورده بود و بعد از برداشت، دولت و صندوق توسعه ملی محدود شد. این را باید داخل بودجه می برد. حال دولت گفته بود ۵۳ هزار میلیارد اوراق منتشر می کنم یعنی بدهی دولت و ۴۰ هزار میلیارد صرفه جویی. در اصلاحیه ما از دولت خواستیم این ۴۰ هزار میلیارد را اعمال کند. یعنی معلوم کند بودجه کجا می خواهد چقدر کم شود و روشش را مشخص کند.

دهنوی یادآور شد: اصلاح بعدی این بود که دولت، ۵۰ هزار میلیارد در آمدهای مالیاتی و سایر را بالا برد و به عبارتی ۴۰ هزار میلیارد صرفه جویی را هم اعمال کرد؛ یعنی کسری بودجه را کمتر کرد.  تعدادی هم که ما از دولت خواستیم و دولت اعمال کرد بحث بازنشستگی ها و بدهی های صندوق اجتماعی بود که آن را هم اصلاح کرد؛ یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بند تبصره دو اضافه کرد. مجموع اینها نسبتا خوب بود.
دولت تا حدی تمکین کرد نه کامل.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بحث دیگه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که دولت  برای رهبر انقلاب نامه نوشت و رئیس جمهور از رهبری هم پیگیری کردند. در نتیجه کار به اینجا رسید که این ارز حذف نشود که بازار دچار مشکل نشود.

وی گفت: دولت ما را در دو راهی قرار داد و گفت که آن را حذف می کنم مثل بنزین و هر اتفاقی بیافتد خودتان مسئول هستید. ما دیدیم که دولت معیشت مردم را گروگان گرفته است و همان بلایی که سر بنزین سر مردم آورد، قرار است تکرار شود. از طرف دیگر اینکه، دولت رسماً می‌گفت من اجرا نمی کنم. پس نهایتا دولت در اصلاحیه، بندی آورد که در طول سال آینده در شش ماه اول به مرور ارز ۴۲۰۰ را حذف کند.

دهنوی تاکید کرد: اردیبهشت ماه باید با همین دولت می‌نشستیم و بودجه دیگری را تصویب می‌کردیم و قطعاً اردیبهشت ماه هم همین دولت باید به ما بودجه بدهد. دولت به ما می‌گفت که من در بودجه اردیبهشت ماه نیز همین موارد را خواهم گذاشت. به این نتیجه رسیدیم که بهتر است پیش از این وارد اصطکاک با دولت نشویم و همان اصلاحاتی که گفتیم و پذیرفته بود را در بودجه قرار دادیم. دولت بودجه را ارائه کرد و کلیتش را تصویب کردیم و امروز تقریبا در صحن کار تلفیق نیز تمام شد و ما از یکشنبه وارد تصویب بودجه با جزئیاتش در صحن علنی خواهیم شد.

وی درباره این سوال که در این تغییر فرایند دولت، چند درصد از بودجه اصلاح شده و چقدر به آن شرایط مطلوب مدنظرتان نزدیک شده؟ گفت: به نظر ۳۰ درصد اصلاح شد یعنی بودجه‌ای که دولت در ابتدا ارائه داده بود نمره ای بین ۲۰ تا ۳۰ از ۱۰۰ نمره می گیرد و الان بین ۵۰ تا ۶۰ نمره می گیرد. چون واقعاً هنوز ایرادات جدی دارند. منتها اینکه کلیات بودجه را تصویب کنیم به این معنی نیست که ما همه بودجه را قبول داریم. بودجه ایراداتی دارد. یک بخشی از این ایرادات را ما برطرف کردیم و بخش دیگر را هم ما در تلفیق نتوانستیم برطرف کنیم. حال ممکن است در سطح بتوانیم یا خیر.

این نماینده مجلس اضافه کرد: طبق قانون اساسی لایحه بودجه الزاماً توسط دولت نوشته می شود و بودجه تنها چیزی است که ما نمی‌توانیم درباره آن طرح بدهیم و صرفاً یک لایحه است. تنها لایحه ای است که مجلس ملزم به تصویب آن است. علتش هم این است که دولت متولی اداره کشور است و طبق قانون اساسی باید بودجه را بنویسد. مجلس هم ملزم است که بودجه را مصوب کند، چراکه بالاخره دخل و خرج کشور قانون می‌خواهد. بنابراین با وجود این الزامات و با این که دولت فقط ۳۰ درصد آن را اصلاح کرده بود حداقل قابل قبول بود! بودجه قبلی اصلا محقق نمی شد.

وی افزود: ما سعی کردیم یک مقدار بودجه را اصلاح کنیم اما در نهایت بودجه، لایحه دولت است. در قانون اساسی که گفتیم دولت لایحه بودجه را ارائه می‌دهد و مجلس بیشتر از یک حدی نمی تواند آن را اصلاح کند.
چرا که در این صورت شورای نگهبان آن را رد می‌کند پس ما نمی‌توانیم شاکله بودجه را تغییر بدهیم. طبق قانون اساسی دولت لایحه می دهد و مجلس نهایت، ۲۰ تا ۳۰ درصد می تواند لایحه را تغییر بدهد. مابقی آن باید لایحه دولت باشد و اگر بیش از این تغییر داده شود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

وی درباره این سوال که در هفته اول و دوم دی ماه در کمیسیون تلفیق نظر شما روی تایید بودجه بود یا رد کلیات؟ و فکر می‌کنید چه اتفاقی باعث شد بعد از یک ماه زحمت کشیدن روی بودجه در کمیسیون تلفیق، بودجه در صحن علنی رد شود و تلاشهای یک ماهه کمیسیون تلفیق مورد تایید قرار نگرفت، تاکید کرد: من طبعا با دو علت نظرم این بود که ما باید کلیات را تایید کنیم. اول اینکه اگر ما لایحه بودجه را رد هم بکنیم چون همین دولت دوباره باید برای ما لایحه جدید را بیاورد، لایحه خواهد آورد که بهتر از لایحه پیشین نیست! دوم اینکه اولین جلسه ای که ما با دولت در کمیسیون تلفیق داشتیم، دولت در آن جلسه گفت که من اصلاحات را می پذیرم.  نظر را گفتیم و آقای نوبخت گفتند اگر شما اصلاحات را انجام بدهید ما می پذیریم.

دهنوی افزود: وقتی ما اصلاحات را در تلفیق مصوب کردیم، دیدیم که آقای رئیس جمهور و آقای نوبخت مصاحبه کردند و گفتند ما اصلاحات را اجرا نمی‌کنیم به همین خاطر بود که مجلس در صحن موضع گرفت. من در هر دو مرحله ای که بودجه به مجلس شورای اسلامی آمد موافق تایید کلیات آن بودم. این به معنای آن نبود که من با تمام لایحه بودجه موافقت دارم بلکه در مرحله اول تایید کلیات برای من به این معنی بود که این کلیات در صورتیکه اصلاحات انجام بشود تایید شود ولی در آنجا صحن همراهی نکرد و به هر دلیلی مجلس رای به تایید کلیات نداد، دولت برگشت و دوباره دولت اصلاحات کرد و و مجدد بودجه را آورد و من دوباره رای به تایید کلیات دادم.

این نماینده مجلس درباره سوال دیگری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما یک جنبه اقتصادی قضیه را داریم که این جنبه بسیار جدی است که این ارز  فساد زاست؛ فرض را بر این بگیرید که ارز ۴۲۰۰ را حذف می کردید و در آستانه انتخابات دولت قیمت مرغ را چند برابر می کرد و به گردن مجلس می انداخت و می گفت این اتفاق نتیجه مصوبه مجلس انقلابی است که با حذف ارز ۴۲۰۰ و کنجاله ها، به معیشت مردم فشار آورد. نتیجه‌اش برای انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از کاندیداها، این می شد که طیف انقلابی در این فضا سازی دولت آسیب می دید و امکان ریزش رای‌ش وجود داشت.

یکی از دانشجویان در ادامه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ به لحاظ سیاسی باعث شد که در ایام انتخابات ۱۴۰۰، دولت با گران کردن قیمت مرغ (۲یا۳برابر )، برای کاندیدی که احتمالا رقیب جریان فعلی هست فارغ ازاینکه چه شخصی است یک هزینه زیادی اضافه شود که طبیعی است. چون مردمی که معیشتشان دچار مشکل است، دلیل اصلی آن مصوبه مجلسی است که با ارز ۴۲۰۰ باعث شد کالاهای دامی با قیمت سه و یا چهار برابر وارد شوند و این مجلس که مجلس انقلابی است نتیجه اش گرانی شود. وای بحال موقعی که کاندیدی که منتصب به این جریان است رای بیاورد! درباره این بحث سیاسی تأملی در تلفیق بوده؟

دهنوی در پاسخ اظهار داشت: اولا راجع به دفعه اول، چیزی که در کلیات بودجه رای گیری راجبش شد، به نوعی گزارش تلفیق بود. یعنی اگر در آنجا رأی می آورد مجلس وارد بررسی گزارش تلفیق می شد چون در گزارش مجلس ما اصلاح کرده بودیم و ارز ۱۴۰۰ را حذف کرده بودیم.

وی افزود: نکته ای که شما عرض می کنید درست است اما در یک طرف ماجرا قرار دارد؛ اولا برای ارز ۴۲۰۰ در حال حاضر این بزرگ نمایی هایی که می کنند را اصلا قبول نداریم. یعنی همین سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی در خیلی از کالا های اساسی در قیمت تمام شده اش اصلا به این معنا که گفته می شود نیست. اگر ارز ۴۲۰۰را حذف می کردیم می گفتند که قیمت ۴برابر قیمت قبلی یعنی ۱۶برابر می شود که با عقل جور درنمی آید.

دهنوی ادامه داد: ما معتقدیم که حتما به صلاح جامعه است ارز ۴۲۰۰حذف شود منتهی به این معنا نیست که حاکمیت حمایت هایش را از اقشار ضعیف ‌بردارد. دولت به وضوح اشاره می کند که ما معیشت مردم را گروگان می گیریم ما نیز سر همین موضوع در آخر کوتاه آمدیم.

این نماینده مجلس افزود: واقعا اگر این قدر چالش ایجاد نمی کرد ما ارز ۴۲۰۰ را حذف می کردیم. مابه‌التفاوت را اصلا به صورت یارانه مستقیم به خود مردم می دادیم یا میزان بهره ای که مردم قرار است ببرند را به صورت کالابرگ به مردم می دادیم. حتما در وضعیت فعلی تاثیر داشت اما الان به هرحال یعنی ارز ۴۲۰۰ را حفظ کردیم ولی تعداد را محدود کردیم.

وی گفت: مکانیزم تخصیص را شفاف کردیم و سعی کردیم یک سری اختصاص بخشی کنیم. درست است که این دولت آخر ارز ۴۲۰۰ را توانست برای کالا های اساسی حفظ کند ولی همین قدر که الان قبول کرد شفاف و محدود و قاعده مند شود، همین هم بخاطر مقاومتی است که ما کردیم.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری