به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره نقش مدیریت شهری در قیمت گذاری نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی به میزان گفت: عدم دخالت شهرداری در نرخ گذاری برای کرایه تاکسیها با مدیریت یکپارچه شهری تعارضی ندارد. البته مدیریت شهری در جایی که مربوط به خودش باشد میتواند تعیین نرخ را برعهده بگیرد. مثلا مالکیت اتوبوسرانی با خود شهرداری است. یا مترو هم باز مالکیتش با شهرداری است. قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس پانزده هزار تومان است. امروز شهرداری برای بلیط مترو و اتوبوس یارانه میپردازد. درحالی که دولت سهم خودش را پرداخت نمیکند. برای همین شهرداری مجبور است سهم دولت را هم بپردازد.
وی ادامه داد: الان به طور متوسط هزار و دویست و پنجاه تومان از هزینه بلیط مترو را مردم میدهند و سیزده هزار و هفتصد و پنجاه تومان مابه التفاوتی است که شهرداری میپردازد. اگر شرایط مترو و اتوبوس مثل تاکسی بود الان باید قیمت بلیط مترو هم پانزده هزار تومان میشد. ولی چون شهرداری برای بلیط مترو و اتوبوس یارانه میپردازد قیمتها به این صورت درآمده است. ولی شهرداری برای تاکسیها یارانه نمیپردازد. درواقع وقتی مدیریت شهری در حوزهای یارانه پرداخت نمیکند مسوولیت تعیین نرخ را هم نباید بپذیرد.
علیخانی با اشاره به نحوه قیمت گذاری کرایه تاکسیهای اینترنتی گفت: نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی را شهرداری تعیین نمیکند. بلکه صنف خودشان تعیین میکند. البته این حوزه هم ضوابطی دارد و مدیریت شهری بر تاکسیهای اینترنتی باید نظارت کند. درواقع صنف تاکسیهای اینترنتی هم نمیتوانند هر کاری که دلشان خواست بکنند. اما صنف تاکسیهای اینترنتی با توجه به بازار و رقابتی که بین شرکتهای مختلف تاکسیهای اینترنتی وجود دارد باید خودشان نرخ کرایه را تنظیم کنند تا یک رقابت سالمی داشته باشند.