گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 387419

تاثیر ۶۰ درصدی معدل با عدالت آموزشی در تعارض است

عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه تأثیر ۶۰ درصدی معدل در تعارض با عدالت آموزشی است، گفت: در سراسر کشور انواع مناطق از لحاظ برخورداری از کیفیت آموزش وجود دارد که شایسته است دانش‌آموزان هر منطقه بر اساس نوع مدارس و کیفیت آموزش با دانش‌آموزان هم نوع در شهرستان‌های دیگر مقایسه شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی امرایی عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تأثیر معدل در کنکور سراسری موضوعی پرچالش بوده و عده‌ای نسبت به تأثیر قطعی معدل همیشه معترض‌ بوده‌اند، اظهار داشت: مطابق مصوبه مجلس منظور از سوابق تحصیلی 3 سال آخر تحصیلی است و اشاره مثبت یا قطعی بودن معدل ندارد اما پیشنهاد نهاد مذکور برای تأثیر معدل 60 درصد قطعی بوده که با اعتراض داوطلبان روبرو شده است.

تاثیر ۶۰ درصدی معدل با عدالت آموزشی در تعارض است

عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور افزود: وزارت آموزش و پرورش که تا به حال تأثیر قطعی را اجرا نکرده (جز یک‌سال آن هم به صورت محدود) چگونه می‌تواند یک‌باره تأثیر معدل را تا 60 درصد قطعی افزایش داده و ضمانت اجرایی این قانون به چه شکل است؟

وی گفت: مسأله‌ بعدی که موجب اعتراض داوطلبان شده این است که تأثیر ۶۰ درصدی معدل در تعارض با عدالت آموزشی است چرا که در سراسر کشور انواع مناطق از لحاظ برخورداری از کیفیت آموزش وجود دارد که شایسته است دانش‌آموزان هر منطقه بر اساس نوع مدارس و کیفیت آموزش با دانش‌آموزان هم نوع در شهرستان‌های دیگر مقایسه شوند که این موضوع بر اساس سهمیه سه گانه مناطق در آزمون سراسری توجیه‌پذیر است، اما در تأثیر معدل قطعی هیچگونه تفاوتی بین دانش آموزان در سراسر کشور وجود ندارد و این علت عمده اعتراض دانش آموزان و داوطلبان است.

امرایی یادآور شد: مشکل در اینجا ختم نمی‌شود موضوع دیگر مورد بحث مشکلات تصحیح از سوی مصحح امتحانات نهایی است که این امتحانات، مصححین زیادی با سلایق مختلف دارد که تغییر هر کدام از این پارامترها سبب خروجی ناصحیح نمرات نهایی می‌شود؛ چرا که دیدگاه مصححین برای تصحیح سؤالات متفاوت است و امکان دارد یک ورقه توسط 2 مصحح تصحیح شود و از دیدگاه مصحح "الف" بدون غلط باشد و از دیدگاه مصحح "ب" دارای غلط‌هایی باشد که این نمونه بارز بی‌عدالتی است.

عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور اضافه کرد: البته نمی‌توان گفت کنکور سراسری بدین شیوه صحیح است؛ بلکه بدین معناست که در شرایط فعلی که عدالت آموزشی محقق نشده و هنوز دانش آموزان حتی در کانکس‌ها تحصیل می‌کنند تأثیر معدل قطعی نمی‌تواند جایگزین کنکور سراسری باشد و به نظر لازم است تغییرات دیگر به غیر از قطعی شدن معدل برای پذیرش دانشجو انجام شود و این تغییرات نیز در ابتدا باید به صورت آزمایشی اجرا شود و بعد از تأیید مرحله آزمایشی به صورت رسمی اجرا شود.

وی گفت: در سال ۹۷ مصوبه شورای سنجش و پذیرش در خصوص تأثیر ۳۰ درصدی قطعی معدل باعث اعتراضات بسیار زیاد داوطلبان شد که در نهایت مسؤولین وزارت آموزش و پرورش کوتاه آمدند و مصوبه تغییر داده شد و تأثیر معدل به صورت مثبت اجرا شد اینک مجدداً عده‌ای که اجرای عدالت را در تصویب تأثیر «قطعی» معدل می‌دانند پیرو اتفاقات سال ۹۷ در حال تلاش برای اجرایی کردن این مسأله هستند.

با برگزاری دو بار کنکور در سال موافق هستیم

عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور افزود: پیشنهاد شده است که کنکور حداقل دو بار در سال برگزار شود و این پیشنهاد مزایای بسیار زیادی دارد از جمله اینکه اگر داوطلب به هر دلیل از جمله بیماری نتوانست در روز کنکور در سر جلسه حاضر شود در حالت عادی و فعلی باید یک سال منتظر بماند اما اگر این پیشنهاد مصوب شود داوطلب به صورت فشرده مطالعه می‌کند و نیازی به انتظار یک‌ساله ندارد. 

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری