تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/12/13 - 08:25
کد خبر: 387679

مصطفی ساجدی

چرا ساسی مانکن کارش را دقیق انجام داده؟

چرا ساسی مانکن کارش را دقیق انجام داده؟

آنچه می‌بینیم، تبعات فرهنگی یک سیاست اقتصادی است که اکنون علیه آموزه‌های انقلابی قد علم کرده است. این روند طبیعی جهان است. این علاقه نوجوانان و جوانان به چنین ربطی هم به نشان دادن تنبک و سه تار توی تلویزیون ندارد.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصطفی ساجدی// حتما روایت معروف کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً (فقر، انسان را در آستانه کفر قرار مى‌دهد) را شنیده‌اید. روایت به ما می‌گوید که رخدادها و یا سیاست‌های اقتصادی، تبعات فرهنگی دارند.

به ایران باز می‌گردیم. به این روزهای ایران. تیزر موسیقی مبتذل ساسی_مانکن حدود ۷ میلیون بار دیده و به ترند فضای مجازی تبدیل شده. ویدئوی او با انتقادات زیادی روبه‌رو شده، اما مگر ساسی مانکن کار اشتباهی کرده؟

اقتصاد نئولیبرال در سطح جهان پیاده شده و اکنون جهان با منطق نئولیبرال، مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. همه چیز مبتنی بر بازار و پول است. برای تولید کنندگان، «سود» اصالت دارد و برای مصرف کنندگان «لذت‌». گاهی سود در ساخت «ایران مال» است و لذت در حضور در آن و گاهی سود در به کارگیری «فاحشه‌ای معروف» است و لذت در نگاه کردن به آن.

آیا جامعه ما از نظر پیاده کردن سیاست‌های اقتصادی با اروپا و آمریکا تفاوتی دارد که منتظریم نوجوان و جوان ما از دیدن یک پورن استار، منزجر شود؟

این سیاست اقتصادی می‌گوید همه چیز، فردی است و همه چیز بر پاشنه بازار می‌چرخد. پس دولت به اخلاق کاری ندارد، به آموزش هم کاری ندارد. اگر با دولت نئولیبرال از اخلاق سخن بگویید و آن را مطالبه کنید، می‌گویند میخواهید در پیاده‌رو دیوار بکشید و یا مردم را با شلاق به بهشت ببرید، هرچند که خودش در هیئت دولتش، روضه هم بگذارد.

مشکل دیگر در خوانش فعلی از مذهب است که آن نیز هم در خدمت فردگرایی و سودگرایی نئولیبرال است. خوانشی که می‌گوید من برای رشد و سعادت فردیِ تو برنامه دارم که مثلا اگر این ذکر را ۱۵۰ بار بگویی به احتمال زیاد در ورود به بهشت مشکلی نخواهی داشت اما هنگامی که از سعادت جامعه صحبت می‌شود، سکوت می‌کند و راهی ندارد.

این خوانش از دین که منطبق بر منطق نئولیبرال است، می‌گوید اگر می‌خواهی دینت را حفظ کنی، تربیت تکمیل شود، پول بده و «آموزش خصوصی» ببین. من برایت مدرسه اسلامیِ پولی تهیه کرده‌ام.

سیاست اقتصادی فرد را به سمت فردگرایی سوق می‌دهد، یعنی تو آزادی تا جایی که به دیگران صدمه نزنی، هرکاری که میخواهی بکنی!

آنچه می‌بینیم، تبعات فرهنگی یک سیاست اقتصادی است که اکنون علیه آموزه‌های انقلابی قد علم کرده است. این روند طبیعی جهان است. این علاقه نوجوانان و جوانان به چنین ربطی هم به نشان دادن تنبک و سه تار توی تلویزیون ندارد. کما اینکه در جهانی که همه چیز نشان داده می‌شود هم باز کیم کارداشیان...

باز کیم کارداشیان، ۲۰۷ میلیون فالوئر دارد و مارتین اسکورسیزی ۱.۳ میلیون فالوئر. همه چیز به اصل بودن لذت باز می‌گردد. بر طبق این اصل، اخلاق چندان اهمیت ندارد و سود و لذت مهم است. با این مختصات و با این منطق، کار ساسی مانکن، کار درستی بوده. اگر نسبت به این منطق و مختصات، هنگامی که ایران مال ساخت، قیمت بنزین را آزاد کرد، دانشگاه و آموزش را پولی و درمان را خصوصی کرد، مخالفت صورت گرفت، می‌شود گفت که می‌توانیم اکنون با نمایش فلان فاحشه معروف، مخالفت کنیم!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/12/14 - 11:57

مگر اروپاییها باخ و موزارت نداشتند که کارشان به هوی متال کشید؟
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top