تاریخ انتشار: جمعه 1399/12/15 - 09:51
کد خبر: 387885

رشد اقتصادی کشور در گرو ارتباط دو سویه دانشگاه‌ با صنعت

در حال حاضر دانشگاه‌های کشور بر انتقال دانش تاکید زیادی دارند، اما شاید آموزش‌های ارائه شده به اندازه کافی کارساز نباشد که این دانشجویان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار متناسب با رشته تخصصی خود شوند یا شاید مهارت کافی را برای فعالیت در حوزه صنعت نداشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، امروزه رابطه مستقیمی میان پیشرفت تکنولوژی و رشد همه جانبه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود و باید گفت که تکنولوژی عامل اصلی ایجاد ثروت و توانایی در هر کشور است و باعث توسعه ملی می‌شود.

انسان، ماشین، سازمان و اطلاعات ۴ رکن اساسی تکنولوژی هستند که ارتباط آن‌ها با یکدیگر منجر به تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی خواهد شد و از بین موارد گفته شده انسان نقش مهم و کلیدی در پیشبرد همه جانبه کشور دارد؛ چرا که استفاده از باکیفیت‌ترین ماشین آلات و فناوری‌ها بدون داشتن نیروی انسانی ماهر و متخصص امکان پذیر نیست و همین عامل باعث می‌شود تا جایگاه دانشگاه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

دانشگاه مکان مهمی برای پرورش تکنسین‌های ماهر به شمار می‌رود و اگر این متخصصان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت بکار ببرند منجر به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور خواهند شد، از این رو تعامل دو سویه دانشگاه، صنعت و جامعه به راحتی در هر کشوری می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در میزان پیشرفت فناوری و اقتصاد آن کشور داشته باشد.

دانشگاه‌ها به منظور تعامل و ارتباط بیشتر با صنعت و جامعه وظایف مهمی از جمله آموزش دانشجویان و آماده کردن آن‌ها برای ورود به فضای کار، رفع نیاز‌های تحقیقاتی حوزه صنعت و به روز کردن آن ها، بازنگری سرفصل‌های دروس و افزایش کلاس‌های عملی را بر عهده دارند و در مقابل حوزه صنعت نیز باید به منظور ارتباط موثرتر و بیشتر با جامعه علمی با استفاده از فناوری و مهارت دانش آموختگان دانشگاهی و محققان در تولیدات خود بازار کار مناسب را برای آن‌ها فراهم کند.

به گفته بیشتر مسئولان امروزه فاصله بسیار زیادی بین ظرفیت علمی کشور با نیاز‌های حوزه صنعت دیده می‌شود که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود.

در حال حاضر دانشگاه‌های کشور بر انتقال دانش تاکید زیادی دارند، اما شاید آموزش‌های ارائه شده به اندازه کافی کارساز نباشد که این دانشجویان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار متناسب با رشته تخصصی خود شوند یا شاید مهارت کافی را برای فعالیت در حوزه صنعت نداشته باشند.

لزوم ارتباط دو سویه دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان

سعید یزدان دوست رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره ایجاد ارتباط دو سویه بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و صنعت اظهار کرد: مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ارتباط قوی با خود دانشگاه دارد.

او افزود: بیشتر استادان دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان ارتباط دو سویه‌ای با یک دیگر دارند که همین عامل زمینه رشد آن‌ها را در صنعت افزایش می‌دهد و آینده همه جانبه کشور را توسعه می‌بخشد.

یزدان دوست تصریح کرد: با ارتباط دو سویه میان شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها می‌توان از ایده‌های خلاقانه جوانان ایرانی برای خدمت به جامعه یا تبدیل آن‌ها به دستاورد علمی استفاده کرد و از این رو باید از این فرایند، پشتیبانی قوی شود تا همانند شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم خدمات همه جانبه‌ای به کشور ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: توانسته ایم صندوق نوآوری و شکوفایی را داخل دانشگاه تاسیس کنیم تا ارتباط آن با دانشگاه باعث تقویت ارتباطات دو سویه میان فعالان دانشگاه با شرکت‌ها دانش بنیان شود، همچنین تاسیس این صندوق به مثابه یک پشتیبان مالی باید فعالیت‌های موثری را در این زمینه از خود نشان دهد و حامی فعالانی باشد که در زمینه تجاری سازی، تحقیق و پژوهش‌های موثری از خود به نمایش می‌گذارند.

او ادامه داد: هدف گذاری دانشگاه‌های بزرگ این است که فعالیت در صنعت را تنها در حوزه برقراری ارتباط نبینند، بلکه آن را ساز و کاری برای دستاورد فناورانه در جامعه عنوان کنند؛ بنابراین باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

ارتباط ۲۵ درصدی پایان نامه‌ها با صنعت

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  با اشاره به ارتباط ۲۵ درصدی پایان نامه‌ها با صنعت، اظهار کرد: ارتباط ۲۵ درصدی پایان نامه‌ها با صنعت بسیار مهم است. پایان نامه‌ها وقت استادان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی را می‌گیرند؛ بنابراین هرچه ارتباط  پایان نامه و صنعت بیشتر باشد، نتایج آن هم بسیار مفید خواهد بود، اما در حال حاضر ارتباط کمی بین این دو دیده می‌شود.

او  یادآوری کرد: ممکن است خیلی از این پایان نامه‌ها درصدد رفع نیاز‌های کشور باشند، اما در حال حاضر کارفرما یا سفارش دهنده مشخصی در این زمینه وجود ندارد و هدف از طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی این است که به روش مستقیم در صنعت مطابق نیاز جامعه فعالیت کنند و در این بخش‌ها بتوانیم به صورت مستقیم مشتری و کارفرما ایجاد کنیم.

رشد اقتصادی کشور در گرو ارتباط دو سویه دانشگاه‌ها با صنعت/ لزوم توجه جدی‌تر مسئولان بر تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت

لزوم فعالیت دانشجویان در بخش‌های مهم صنعت

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ۶ طرح ملی را شروع کرده ایم که یکی از آن‌ها نه تنها ارتباط بلکه مشارکت صنعت با دانشگاه هاست.

او افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از همه دانشگاه‌های کشور متفاوت تر بوده و برنامه‌های قالب آن اصولا برمبنای عملیاتی بودن است و از این رو نیرو‌های حرفه‌ای و مهندسان مهارتی تربیت می‌کند.

قبادیان تصریح کرد: وزارت صنعت با دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تفاهم نامه‌ای امضا کرده تا بخش قالب مهارتی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را در شهرک‌های صنعتی و سایر صنایع و معادن کشور حمایت کند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تفاهم نامه همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با وزارت صمت که در تاریخ ۱۱ اسفند روز دوشنبه منعقد شد منجر می‌شود نیاز دانشجویان در بازار کار رفع شود و وزارت صمت هم بتواند فعالان خود را در حوزه صنعت از نیرو‌های مهارتی دانشگاه‌ها تامین کند.

قبادیان گفت: مطابق برنامه ریزی وزارتخانه دروس نظری در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش داده می‌شود و آن‌ها در بخش صنعت به صورت عملی تمام یافته‌های دانشگاهی خود را پیاده سازی می‌کنند.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی که شورای آموزش و پژوهش و مدیران صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام داده اند تاکنون نمایندگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در استان‌ها ارتباطی در زمینه فعالیت دانشجویان در بخش صنعت نداشته اند و از این به بعد دانشجویان متناسب با رشته‌های تخصصی خود در بخش‌های مهم و مختلف جامعه از قبیل معدن، خودروسازی، فولاد، سیمان و پتروشیمی فعالیت‌های عملی شان را انجام دهند.

رشد اقتصادی کشور در گرو ارتباط دو سویه دانشگاه‌ها با صنعت/ لزوم توجه جدی‌تر مسئولان بر تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت

ارتباط مستمر دانشگاه‌ها با صنعت در کشورهای توسعه یافته

کشور‌های توسعه یافته توجه ویژه‌ای به ارتباط مستمر و مداوم دانشگاه‌ها با صنعت دارند و همین عامل باعث می‌شود تا این دو بخش بتوانند به رشد و توسعه یک دیگر کمک کنند، اما در مقابل کشور‌های توسعه نیافته به تولید دانش کمتر توجه می‌کنند و در بیشتر مواقع اگر فعالیتی در زمینه علمی انجام دهند آن علم به صورت کاربردی در خدمت جامعه قرار می‌گیرد، از این رو تولید علم و دانش در هر کشور باید منجر به خلق ثروت و پیشرفت همه جانبه کشور در بخش‌های متفاوت جامعه اعم از اقتصاد، سیاس، اجتماع، فرهنگ و ... شود.

در کشور ما هم ارتباط محکمی میان دانشگاه‌ها و صنعت آنطور که باید وجود ندارد، شاید در برخی زمینه‌ها در این حوزه دستاورد‌های علمی و موفقی از خود به نمایش گذاشته باشیم، اما میزان آن‌ها کافی نیست و باید تلاش مان را افزایش دهیم تا بتوانیم باعث پیشرفت اقتصادی کشور شویم.

در صورتی که میان دانشگاه‌ها و صنایع کشور تعامل دو طرفه ایجاد شود آن وقت است که می‌توان به تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله امیدوار بود، اما در حال حاضر پیوند میان دو بخش علوم و فناوری با دانشگاه و صنعت در کشور ضعیف و ناپایدار است و کمتر محصول تولیدی در را می‌توانیم بیابیم که حاصل فرایند تحقیق و توسعه باشد.

صرف اخذ مدرک دانشگاهی کافی نیست، بلکه نیازمند متخصصان ماهری در صنعت هستیم که بتوانند با علم و دانش خود در صنعت، جامعه و دانشگاه تحول ایجاد کنند و با ارائه ایده‌های خود محصول تولیدی را در قالب یک محصول فناور و رقابتی در اختیار افراد جامعه قرار دهند؛ بنابراین لازم است تا مسئولان کشور برای ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها و صنایع به تدوین برنامه‌های گوناگون و کاربردی اقدام کنند تا بتوان با انجام چنین کاری پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم کرد. از طرفی باید اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را متناسب با رشته تحصیلی شان ایجاد کرد تا هم نرخ بیکاری در جامعه کاهش یابد و هم اینکه بتوان گامی موثر برای رشد کشور در زمینه‌های مختلف برداشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top